Tickande/knackande motor

Plattnylle

New member
Hej!

Gröngölingen postar ännu en tråd :)

Jag lämnade in min Intruder 800 förra veckan på en 2400 mila service. Tänkte att det är lika bra att hålla den i gott skick. Jag tyckte innan jag lämnade in den att det tickade/knackade ganska mycket från cylindrarna och antog(hoppades) att detta skulle tystas ner när dem justerade ventilerna. Saken är den att det tickar/knackar ännu högre nu!? Ska det ticka om hojen eller borde jag lämna in den för en koll igen?
 

Zopilote

New member
Be gärna verkstaden att få kolla mätprotokollet från ventiljusteringen (före/efter).
Det kan vara så att de har fått ställa upp spelet på någon ventil för att det har varit för litet. Man brukar säga att tickande ventiler är glada ventiler :)
Det är betydligt skadligare med för litet spel än för stort. Ventilen kyls bara när den ligger mot sätet i toppen, och om spelet är noll/negativt kommer ventilen att gå varm och i slutänden brännas sönder.
En annan sak som kan påverka ljudet från motorn ganska ordentligt är val av olja. Kanske körde du på en tjock semisyntet innan och verkstaden har bytt till en tunn helsyntet?
Intrudern är väl luftkyld? Det kommer alltid att vara mer mekaniska ljud från en luftkyld motor än från en vattenkyld, eftersom de stora kylflänsarna fungerar som resonanselement istället för att dämpa ljud som en vattenmantel gör.
 

Plattnylle

New member
Tack för svar. Jag ska nog inte behöva vara rädd. Bejos MC här i norrköping var det som servade min hoj och jag har hört mycket gott om dem. Hade det varit några problem får man väl hoppas att dem hade sagt något.
 
Top