Tester av MC-anpassade GPS-navigatorer

Skribenten

New member
I senaste numret av Allt om MC (gavs ut den 17/8) kan ni läsa min test av fyra alternativa GPS-navigatorer för MC-bruk. Där ingår de senaste modellerna från Tomtom och Garmin.
 

Gurra72

New member
Det nämns inte om man kan ruttplanera på datorn smidigt till Nokia N97 mini? Det är det absolut jag använder min GPS mest till. Sen gillar jag själv inte när de inte är vattenskyddade och man måste lägga dom i lådor.

Bra test även om jag inte håller med ;)
 

Skribenten

New member
Det nämns inte om man kan ruttplanera på datorn smidigt till Nokia N97 mini? Det är det absolut jag använder min GPS mest till. Sen gillar jag själv inte när de inte är vattenskyddade och man måste lägga dom i lådor.

Bra test även om jag inte håller med ;)

Hej, och tack för dina synpunkter!

Svårt att få plats med allt man vill berätta om på det utrymme som står till förfogande i tidningen. Men då går det ju bra att kompettera så här istället.

Ruttplanering gör man genom att gå till http://maps.ovi.com/
och sen ladda ner en "plugin" (litet tilläggsprogram). Efter registrering (gratis)kan man sen lägga upp rutter (eller favoriter och POI) och överföra dem till sin mobil om man vill.

Och visst vore det bra om mobilen var vattentät men som det nu är så tycker jag själv att det är OK att använda den vattenskyddande boxen när det är risk för regn. Gillar att det då bara är telefonen som man måste komma ihåg att ta med när man parkerar MCn. För i alla fall här i storstaden vågar jag inte lämna kvar en GPS på cykeln när jag går ifrån den.

En vanlig bilhållare, som man kan bygga om för MC-bruk i gott väder, kan man få för cirka en hundralapp till den telefon jag testade.
 

NeXTer

New member
Nu har jag ingen box avsedd speciellt för telefon utan en generisk modell från R.A.M. som jag köpte till min billiga kinesiska GPS. Den har kabelgenomföring genom ett hål på baksidan där fästet som skruvas fast sedan fungerar som täcklock. Det innebär visserligen att kablarna sedan sitter fast mer eller mindre permanent i boxen men jag tycker det fungerar bra.
 

Skribenten

New member
Laddsladden

Hur funkar laddningen till Telefonen? Finns det boxrar med sånt?


Som du ser i tidigare inlägg så gör man med RAMs boxar ett hål (förberett) på baksidan och dra in en kabel.
Brodits box har en urfasning med tätning som gör att man bara klämmer fast kabeln mellan under och överdel. Har hållt tätt i ihållande regn när jag testat.
 

Gurra72

New member
För 1 år sen när jag skaffa GPS fanns inte något bra mobil alternativ tyckte jag. Nu verkar det finnas iomed Nokias gratis kartor.
 

eha

New member
gratis luncher finns väl inte..

Det kostar trafikavgift när du laddar ner kartan du behöver. Cachen var, när jag kollade tidigare i somras, löjligt lågt satt - 2 MB. Inte mycket karta att åka runt på innan mobilen behöver täckning för att ta ner mer karta. Med denna plattform kan du alltså aldrig bege dig till ställen där mobiltäckning saknas. Eller har detta kringgåtts på något sätt?
 

Sad Glad

New member
Hur ruttplaneringen, både i dator och i GPS fungerar är det viktigaste testet när man testar GPS för MC, tycker jag. Fast det är sällan den aspekten är med tyvärr.
 

hamre

Member
gratis luncher finns väl inte..

Det kostar trafikavgift när du laddar ner kartan du behöver. Cachen var, när jag kollade tidigare i somras, löjligt lågt satt - 2 MB. Inte mycket karta att åka runt på innan mobilen behöver täckning för att ta ner mer karta. Med denna plattform kan du alltså aldrig bege dig till ställen där mobiltäckning saknas. Eller har detta kringgåtts på något sätt?

Du kan ladda ner hela världen om du vill utan kostnad! Har själv en Nokia 5800 med 16GB minneskort. Då får det plats en hel del.
 

eha

New member
Du kan ladda ner hela världen om du vill utan kostnad! Har själv en Nokia 5800 med 16GB minneskort. Då får det plats en hel del.

Låter vettigare om det går att göra så. Den recensionen jag läste i somras (minns inte var idag, men det var en svensk specialtidning) där navigeringsprogrammet i nokiamobilen hämtade kartorna i MB-stora bitar allteftersom de behövdes. Men det var kanske inte en expert på området som skrev texten. Han hade inte skaffat sig kunskap att lägga in kartor på förhand..
 

Skribenten

New member
Ladda ner kartor via datorn

Som så riktigt nämnts här så kan man i lugn och ro sitta framför sin dator och ladda ner de kartor man behöver (samt röstguidningen).

Använder man en Nokia Smartphone så sköter programmet gratisprogrammet Ovi Suite det på ett smidigt sätt (samma program används för att synkronisera bl a kalender, kontakter, musik och bilder och för att backa upp telefonens minnen).

Det går också att hämta hem kartorna direkt till telefonen över ett mobiltelefonnät med det blir oftast hiskligt dyrt, särskilt om man är utomlands.
 

eha

New member
Om man skulle vilja undvika Nokias låsta plattform men ändå navigera med mobilen, finns det motsvarande bra alternativ?! Tänker att det antagligen mest blir Androidtelefoner - Apple verkar vara minst lika låst.
 
Top