Test av vattenskyddade kameror

Skribenten

New member
Tråden skapades för att visa hur videofilmning från en MC och med vattenskyddade kompaktkameror fungerar. Men nu har den kapats av vrångpellar, märkestalibaner och cigarrrökare som kommer med inlägg som inte på något sätt hör till ämnet så därför tar jag bort ursprungsinlägget. Och skulle gärna ta bort hela tråden om möjlighet funnes.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Hade varit kul och få en jämförelse av dessa kameror mot GoPro och Contour som är de "actionkameror" det säljs mest av.
Har frågat tidigare men inte fått svar varför dessa två modeller inte testas.

Varför skall jag titta på en film som börjar med pizzareklam?
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Hade varit kul och få en jämförelse av dessa kameror mot GoPro och Contour som är de "actionkameror" det säljs mest av.
Har frågat tidigare men inte fått svar varför dessa två modeller inte testas.

Varför skall jag titta på en film som börjar med pizzareklam?

Pizzareklam?
Troligen en funktion i Youtube som verkar slumpa fram reklam före vissa filmklipp. Har också drabbats av det ibland, men det har inget med filmklippet i sig att göra.
Förvisso bara en gissning, men jag har som sagt upplevt det också, även på mina egna klipp...

GoPro:
Håller med dig, det vore intressant att ha med GoPro som "referens", även om min erfarenhet av GoPro som stillbildskamera är allt annat än positiv...
GoPro är i sitt grundutförande ju knappast jämförbar med de kameror som testats här.
Här testas stillbildskameror med möjlighet till video.
De har alla skärm för visning av tagna bilder och är vattentäta utan separata skal.
Vissa av dom också i en HELT annan prisklass än GoPro... :tummenupp

Ska bli spännande att läsa det där testet sedan men trots det kör jag vidare med min 10 år gamla kamera.
Har den överlevt alla äventyr så här långt, ja då behöver jag inte kosta på mig en vattenskyddad... :eek:
 

gundj

New member
jag har hyfsat goda erfarenheter av en Contour som vi använder i jobbet.
Tyvärr har den en tendens att ge väldigt simmiga bilder vid vissa vibrationer. (frekvens - amplitud)
Jag har testat med en gammal Ricoh kompakt som filmar i relativt låg upplösning och det duger ungefär lika bra.
Ska köra lite med en Contour nu i sommar o se vad jag tycker efter längre tids prov.
 

Skribenten

New member
Man blir inte så lite trött på folk som inte kan, eller vill, läsa vad som står i inläggen. En gång till då Magnus, jag skriver med stora bokstäver så kanske du kan stava igenom lättare: Årets test av sju stycken VATTEN OCH STÖTSKYDDADE KOMPAKTKAMEROR är klar.

Det är det jobbet som är beställt, du kan väl själv göra en test som passar dig. Annars vet jag att det finns gott om tester på nätet av den kamera du nämner, både i text och videoform, prova med att söka själv. Kompaktkameror för hårda tag är det inte lika gott om tester av och en test som jag gör genom att köra med dem på en MC verkar jag vara ganska ensam om. Vilket jag förstår, för den tar lång tid att genomföra och just det momentet är helt oavlönat.

Vilken reklam som Youtube lägger in vid visningen är inget som den som lagt upp videon har någon som helst påverkan på, det borde vara uppenbart för alla som använde gratistjänsten. Och i ditt fall har man tydligen bedömt att du är en Pizzaperson :)!

Jag svarar gärna på relevanta frågor om mina inlägg men då ska de vara relevanta. Och det kan ta tid innan jag hinner svara.
 

Skye

Kör Mycket!
Då kanske du skulle skrivit det i rubriken oxå.. Den läste jag. :eek:

Jag brukar erbjuda folk med kamera problem gratis rådgivning. Hur du kan ställa in osv.
När jag ser att Skribent gör detta i kommersiellt syfte och även skickar på en länk till youtube där intäkterna av varje klick oxå går till skribenten. Då är det inte trovärdigt längre. Länka till din tidning eller uppdragsgivare istället så ser vi vad det går ut på.

Relevant test eller fråga. Det är ju din uppdragsgivare som bestämmer vilka kameror som ska testas. Inte vad opinionen använder.

Antagligen är detta oxå ett kommersiellt jippo vilka som betalar för att få kameran testad.

Å ja, jag heter Magnus. Vett och presentera mig. Mer än en anonym skribent som tjänar pengar på klickbara länkar.
 

Marie

Banned
Det enda de filmerna sade var ju vilken hoj man absolut inte skall köpa.

Ett sånt skakelseverk skulle ju förvisso ändå inte komma i fråga för mig. Undrar bara hur filmerna hade sett ut om kamerorna varit monterade på en motorcykel i stället? Dvs nånting med minst fyra cylindrar....
 

Marie

Banned
Jo du har alldeles rätt i att det börjar bli dags för en sväng till Alphyddan...

View attachment 4659

Men fyran på den här dekalen har inget med fyra cylindrar att göra, det råkar faktiskt vara dubbelt så många i det aktuella fordonet.
Dvs så många som behövs för att en bil rimligen skall kunna kallas för bil.
 
Last edited:

SGM

Moderator
Haha....heeeeelsefyr så oväntat att ett kameratest skall skapa en storm värre än Rickens kungliga wheelande. xD

Kramas och ut och kör hoj istället. :)
 

Bighoj

New member
Det enda de filmerna sade var ju vilken hoj man absolut inte skall köpa.

Ett sånt skakelseverk skulle ju förvisso ändå inte komma i fråga för mig. Undrar bara hur filmerna hade sett ut om kamerorna varit monterade på en motorcykel i stället? Dvs nånting med minst fyra cylindrar....

Här har du verkligen en poäng.På i stort sätt alla tester av kameror som finns på nätet så är kameran monterad på världens skakmaskin.
Såvida man inte kör offroad,HD och andra vibbratorer så har man med all säkerhet riktigt hyfsad bild på de flesta kameror.
Montera kameran på en hoj som har silkeslen motorgång och du skulle få en kanonfilm att njuta av därefter.
 

MiaSyrra

New member
Men det är nog inte meningen att kameran ska sitta på något annat än föraren. Har du sett skidåkning, surf eller seglingsfilmer där kameran sitter på något annat. Kolla på skateåkare, de har en hjälm med inbyggd kamera. Look up and see the action. Om man vill se skakiga filmer för man väl se fältryttare, där skakar det garanterat. Finns tom på BBC:s hemsida filmning från fåglar. De hyr nog en örn som inte har fått Parkinson ännu...
 
Top