Teleportera hojen till källarplanet?!

Hojkul!

New member
Hoj, alla ni som gillar problemlösning :)

En KTM SMT 990 ska flyttas från markplanet till en källarlokal, via en betongtrappa med aluminiumramp i form av räfflad "durkplåt". Rampen har en 40 mm hög kant på höger sida, sett uppifrån. Rampen befinns i trappans mitt i längdriktningen.
Trappan har 15 steg med höjd 145 mm och djup 165 mm och är ganska brant, om du frågar mig.

Hojen har hjulbasen 1500 mm, 17" hjul både fram och bak - diameter med däck är ca. 600 mm. Markfrigången är 190 mm (främre cylinderns avgasrör samt centralstödets fäste utgör lägsta punkterna, på hojens högra sida, längs med motorn).

Speglarna, vindrutan, handskydden, tanken + sidopanelerna och batteriet är demonterat.

Hur bör man bete sig på bästa/enklaste sätt för att få ner hojen till källarplanet??!! :confused:
(Totalt 2-3 personer kan ev. skakas fram för att bistå med "handräckning".)

Väck era slumrande hjärnor nu! :tummenupp

View attachment 7586
 

Hampe

Skriver massor!
Fan Hojkul! - det där känns som ett "läsetal" från mellanstadiet när man ögnar igenom din post.

Det är ju en KTM: "Ride it like stole it!"
Ner kommer kommer man ju alltid.
...men du skall ha upp den också.




H
 

Ove 60+

Active member
:D Harry Lundberger, professorn, bodde tillsammans med sin mamma i en vanlig villa där han förvarade en del hoj på vån.2. Inget problem för honom, han körde upp dom helt enkelt och samma gällde ner. Dock, hans gamla mor ruskade lite på huvudet och sa "Han är nog inte riktigt klok den pojken".

Alltså gasa och kör - det löser sig nog.:wink:
 

Bobbadilla67

New member
Jag fick ner en rd 350 i källaren för länge sen i en liknande trappa, 2starka herrar lyfte i bak å jag höll emot. Var tvungen att provköra nere i källargången, doftade underbart :tummenupp
Lycka till
//Peter
 

i_am_rpm

New member
Tja! Jag skulle vinscha ner den, alltså fästa en vajer (låna en vinsch från båt eller bilsläp, lätta att skruva loss och tillfälligt fästa på lämpligt sätt) i styret eller ännu hellre baksvingen eller ramen så lågt som möjligt. Tycker att du ska ha kontroll på nedfarten. Snubblar någon blir det kaos...
 

Triumph int

New member
Två personer stående ovanför trappen som håller i repet och du styr hojen ner

kan bli trångt och snubbel om ni ska vara tre - fyra st runt hojen i trappen
 

Hojkul!

New member
Fan Hojkul! - det där känns som ett "läsetal" från mellanstadiet när man ögnar igenom din post.

Det är ju en KTM: "Ride it like stole it!"
Ner kommer kommer man ju alltid.
...men du skall ha upp den också.

H

Precis Hampe! - ett läsetal från ... ja, kanske högstadiet med tanke på de fakta som ges. Det handlar om trigonometri, eftersom avgasröret tar i rampen när man rullar hojen "över kanten". Så jag vet inte, om "man alltid kommer ner" :)
 
Last edited:

Hojkul!

New member
:D Harry Lundberger, professorn, bodde tillsammans med sin mamma i en vanlig villa där han förvarade en del hoj på vån.2. Inget problem för honom, han körde upp dom helt enkelt och samma gällde ner. Dock, hans gamla mor ruskade lite på huvudet och sa "Han är nog inte riktigt klok den pojken".

Alltså gasa och kör - det löser sig nog.:wink:

Hahaha, professorn, han kunde han! Jo tack, jag har hört flera historier om gamla MC-gubbar som kört både upp och ner för trappor! Men... ärligt, ligger det så mycket sanning i det där? Beror givetvis av hur trappan ser ut, till att börja med. En bred spiraltrappa med låga och långa steg (typ stentrappor i väldigt gamla fastigheter), då går det säkert utmärkt!
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Jag fick ner en rd 350 i källaren för länge sen i en liknande trappa, 2starka herrar lyfte i bak å jag höll emot. Var tvungen att provköra nere i källargången, doftade underbart :tummenupp
Lycka till
//Peter


Tjena Peter!
Jag förstår principen, och är lite förvånad att det dröjde hela 3 inlägg innan nån kom med förslaget att "lyfta bak" :)
Mmm, 2-taktsdoften är underbar! :D
 

Hojkul!

New member
Tja! Jag skulle vinscha ner den, alltså fästa en vajer (låna en vinsch från båt eller bilsläp, lätta att skruva loss och tillfälligt fästa på lämpligt sätt) i styret eller ännu hellre baksvingen eller ramen så lågt som möjligt. Tycker att du ska ha kontroll på nedfarten. Snubblar någon blir det kaos...

Halloj!
Ditt förslag är det klart säkraste sättet, det inser jag snabbt. Har också funderat på det där med att snubbla i trappan... (AJ!).
Dock finns det ingenstans att fästa ett vinschspel bakom hojen... Det är klart, ett helt släp skulle ju fungera, men att få någon som jag inte känner att ställa upp med bil och släp lär nog inte vara så enkelt...
 

Hojkul!

New member
Alla som svarat: (!)
Kul med era tankar och idéer och tips. Tack!

Min hjärna har snurrat några varv under en dryg vecka kring detta, och det jag kommit fram till är att det första stora problemet är att få hojen "över kanten", eftersom avgasröret tar i rampens kant. En beräkning ger att man behöver lyfta bakändan drygt 33 cm rakt upp, för att det ska gå fritt(!) Det är ganska högt även om man är två som lyfter. (Det är möjligt att demontera avgasröret samt centralstödets fäste, men det känns verkligen överkurs och dessutom vinner man endast kanske 60-70 mm markfrigång)

Det andra problemet är att lita på friktionen mellan däcken och underlaget, dvs. aluminiumrampen ("räfflad") om hojen ska "köras" ner.

Många teorier har figurerat under veckan, och inte minst av ERA inlägg ovan!, och det tillvägagångsätt som jag NU tror är det enklaste och snabbaste (utan att blanda in alltför många personer, låna olika utrustning, köpa lastögglor etc. etc.) är följande:

Ett rep fästs i ramen, så lågt som möjligt (vid fotpinnarna typ), för mothåll av en person bakom hojen.
Jag använder en grov(o)hyvlad träregel, förslagsvis 1800 mm lång (alltså 1,8 m), ca. 100 mm bred och 50 mm tjock.
Regeln placeras så att dess mitt ligger på översta trappstegets kant (i praktiken på alu-rampen), så att säga balanserades på kanten. Därefter skjuts hojen fram på regeln till det att regeln nästan börjar tippa framåt.
Person 1 håller styret med beredskap på frambromsen, medan person 2 lägger i 3ans eller kanske 4ans växel.
Person 2 ställer sig bakom hojen och håller repet (ev. kanske man kan linda repet runt stålräcket som finns på båda sidor om trappan som ett slags mothåll) samtidigt som person 1 rullar/vickar fram hojen så att träregeln tippar framåt. Hojens tyngd/tyngdlagen gör att den långsamt rör sig nedåt/framåt, med mothåll av friktionen mellan däck/trä och sedan däck/räfflade rampen, samt motorns kompression (eftersom växel "är i").
Det bör vara fullt möjligt att låta hojen rulla ned för rampen och justera hastigheten med broms, koppling och person 2 som håller i repet.

Vad tror ni??? :confused:
 

Hampe

Skriver massor!


Se till att du filmar!




Det där med regeln låter vanskligt.
Jag hade jämnat ut den översta knixen genom att lägga ut lastpallar på marken innan trappan.
På så vis skapar du ett "extra trappsteg" som du själv bestämmer höjd och avstånd till på, och därmed undgår den första knixen.
...utan balansövningar.



H
 

Hojkul!

New member
Hampe

Njae... filma vet jag inte om jag törs göra! ... :p

Ett alldeles utmärkt förslag att palla upp med lastpallar för att undvika "balansakten" på en träregel.
Fast... det är liksom inte så att jag har ett gäng lastpallar liggandes bakom ladan (jag menar hyreshuset...) och att "hitta" sådana lite här och var i stan, samt att släpa hem dem (på cykel?, bära på ryggen?, i tunnelbanan?... :) ) känns som overkill.
Men det kanske är där det slutar i vilket fall. Jag tar det verkligen i beaktan!

Just ja, ska kommentera "dårarna" i filmen. Om man tänker till ett varv extra Innan man företar sig något som att försöka köra upp en 20000 dollars utställningshoj för en ramp till ett pick up-flak, så går det säkert mycket bättre.
Det är liksom därför som jag ställer frågan till er "som varit med förr" så att säga :tummenupp
 

Ove 60+

Active member
Hahaha, professorn, han kunde han! Jo tack, jag har hört flera historier om gamla MC-gubbar som kört både upp och ner för trappor! Men... ärligt, ligger det så mycket sanning i det där? Beror givetvis av hur trappan ser ut, till att börja med. En
bred spiraltrappa med låga och långa steg (typ stentrappor i väldigt gamla fastigheter), då går det säkert utmärkt!

:tummenupp Jodå! Vittnet som stod bredvid var min granne Håkan, en absolut trovärdig person, och trappan var en vanlig trätrappa som brukar finnas i villor. Det var också till honom som mamman fällde kommentaren om sin son. :tummenupp
 

Bobbadilla67

New member
Det här är en spännande historia, här av dig om du behöver lyfthjälp eller dylikt. Sådanhära företag brukar lösa sig om man överdoserar med kraftkarlar.
Var i källaren ställer du hojen, i förrådet ?
//Peter
 

Hojkul!

New member
Det här är en spännande historia, här av dig om du behöver lyfthjälp eller dylikt. Sådanhära företag brukar lösa sig om man överdoserar med kraftkarlar.
Var i källaren ställer du hojen, i förrådet ?
//Peter

:)
Visst är det spännande!?
Tackar tackar - återkommer med PM om det blir aktuellt med lyfthjälp :tummenupp
In the källarförråd, yes!
 
Finns en lösning till, plocka sönder hela hojen till sista skruven, bär ner grejjorna i förrådet och gör om proceduren till våren, fast i omvänd ordning.
 

Hojkul!

New member
Finns en lösning till, plocka sönder hela hojen till sista skruven, bär ner grejjorna i förrådet och gör om proceduren till våren, fast i omvänd ordning.

Ja! Tanken har faktiskt föresvävat mig :) Fast... det är så jädrans krångligt att bära en ram med motor nedför trapporna... Tanken är att jag ska demontera "nästan allt" under vintern för att serva och putsa/polera lite här och där :tummenupp
 

Hojkul!

New member
Senaste nytt!

3 manskrafter + en bil med dragkula engagerades.
Hojen rullades fram till det att framhjulet passerade över det översta trappsteget och så pass långt ner på aluminiumrampen att motorn (avgasröret) snuddade vid trappkanten.
Treans växel i läge.
Ett rep fästes i bakramen och lades runt dragkroken på en bil, så att en person kunde hålla i repänden och därmed bestämma vilken hastighet hojen (senare) skulle ha nerför rampen. Den personen hanterade även kopplingshandtaget i initialskedet.
En träribba fördes genom framhjulet/fälgen och 1 person på varsin sida lyfte i ribban så att hojen kunde rullas framåt över kanten utan att motorn/avgasröret tog i aluminiumrampen, och därefter släpptes framhjulet sakta ned.
En hand på frambromsen (och "föraren" hanterade nu kopplingshandtaget) och 1 person höll emot nerifrån och 1 släppte sakta efter på repet.
Hojen rullade långsamt nerför rampen utan något som helst problem. Voila! :tummenupp

Det var mörkt ute vid "transporttillfället" och jag hade inte en extra hand för att kunna filma genomförandet :wink:

Tack igen till alla Er som kommit med tankar och idéer och förslag, samt erbjudit hjälp! :D
 
Top