Tejpa = förtäckt roadracing

Status
Ej öppen för fler svar.

Marie

Banned
Här har vi nu det ultimata beviset på att det handlar om förtäckt roadracing och inte om några trafiksäkerhetsfrämjande kurser....
Att tejpa hastighetsmätare och backspeglar, vilka ju är föreskrivna komponenter på en vägregistrerad modern mc ger ju klara signaler angående vad det handlar om.

Jag tror att jag skall klippa denna tråden och skicka till ett antal försäkringsbolag och ifrågasätta att ni får krascha hojar hej vilt på försäkringstagarkollektivets bekostnad under förtäckt roadracing...

Jag skulle definitivt inte ställa upp på att köra utan hastighetsmätare och speglar under en kurs. Jag skulle ställa till med ett oherrans liv och begära att få köra med normalutrustad hoj alternativt få återbetalt både kursavgift och reskostnad!
 

SGM

Moderator
Här har vi nu det ultimata beviset på att det handlar om förtäckt roadracing och inte om några trafiksäkerhetsfrämjande kurser....
Att tejpa hastighetsmätare och backspeglar, vilka ju är föreskrivna komponenter på en vägregistrerad modern mc ger ju klara signaler angående vad det handlar om.

...ännu en som inte förstått varför man tejpar.


Syftet med att tejpa speglarna, är att skapa säkerhet på banan, fokus skall vara framåt, inte bakåt.

När man inte sitter och kikar i speglarna, utan kör sitt spår blir man förutsägbar - jag råkade ut för en lirare som satt och vred på huvudet konstant (pga tejpade speglar) på Bike Week senast, och det var direkt otrevligt, det vinglades av och an (han ville se till att släppa fram andra, vilket bara leder till att det blir tokigheter...vad är det som säger att man sett alla hojar bakom sig när man flyttar sig för att släppa fram den som ligger i backspegeln?).
Omkörningar sker med stora marginaler, och det är *alltid* den som blir omkörd som bestämmer om det var ok eller inte.

Så för att sammanfatta, tejpade speglar - fokus rakt fram - inget vinglande - betydligt mera säkert.

Att man tejpar hastighetsmätaren behöver man väl knappast förklara?


Det kanske är läge att gå en kurs innan man börjar gasta...?
 

Marie

Banned
Det kanske är läge att gå en kurs innan man börjar gasta...?

Som jag redan sagt: Det är totalt otänkbart för mig att sätta mig på en mc som inte har både fungerande hastighetsmätare och användbara backspeglar. Möjligen skulle jag kunna avstå backspeglarna om jag vore garanterat ensam på banan, men det skulle jag väl sannolikt inte vara?
För mig är alla andra kompletta idioter och jag vill ha alla tänkbara hjälpmedel för att hålla stenkoll på dessa jubelidioter.
Jag sätter mig inte ens på en tampcykel om den saknar backspegel.

Tydligen är jag därmed numera diskvalificerad att gå någon kurs, och därmed är vi i moment 22 och jag skall enligt din åsikt inte heller få yttra mig?

Att man skulle kunna uppnå någon "trafiksäkerhetshöjande" effekt på kurser där man inte får ha de synnerligen nödvändiga "distraherande" hjälpmedel som man har i normal trafik finner jag vara rena amsagorna.
Som du själv skriver så avslöjar du ju dig. Det som enligt dig är skälet till tejpningen av speglar är att vänja sig vid det körsätt som råder under tävling på bana, där man måste lita på sina medtävlande och deras körförmåga, tvärtemot vad som gäller i trafiken. Alltså handlar det om BANKÖRNING i första hand och inte trafiksäkerhetsträning.

Är det inte snart dags att ni erkänner att det enda SMC-kurserna handlar om är att få lov att flå runt i överdriven hastighet på bana med under falska förespeglingar bibehållet försäkringsskydd för både maskiner och flåbusar?
 
Last edited:

Jan E

New member
Jag gick BKK steg 1 i fredags. Jag kan defintivt säga att jag är både en bättre och säkrare förare efter denna dag på banan. Jag vågar nu lägga ner cykeln lägre i kurvorna än jag vågade innan. En mycket viktig förmåga om jag kommer för snabbt in i en kurva.

Jag är nybörjare på hoj. Jag började åka igen förra året, efter ett uppehåll på 24 år. Jag känner att jag nu behärskar min MC bättre efter en dag på bana.
 

Hansi

Skrivit för mycket
...ännu en som inte förstått varför man tejpar.

Det kanske är läge att gå en kurs innan man börjar gasta...?


Personligen tycker jag den typen av "du-är-koko-lyssna-på-vad-jag-säger" argument bör undvikas i forumdiskussionerna om man skall komma någonvart och inte bara stå och kasta paj från varsitt hörn.




Som jag redan sagt: Det är totalt otänkbart för mig att sätta mig på en mc som inte har både fungerande hastighetsmätare och användbara backspeglar. Möjligen skulle jag kunna avstå backspeglarna om jag vore garanterat ensam på banan, men det skulle jag väl sannolikt inte vara?
För mig är alla andra kompletta idioter och jag vill ha alla tänkbara hjälpmedel för att hålla stenkoll på dessa jubelidioter.


Trafikmiljön på träningsområdet "banan" skiljer sig på så många sätt från trafikmiljön på allmänna vägar, och "trafikreglerna" på banan är mycket simplare då det inte förekommer möten, svängande trafik, korsningar osv.

Man är där för att träna sin förmåga att hantera sin mc, och då ingår att kunna bedöma lämplig fart inför nästa kurva utan att behöva titta på hastighetsmätaren. Man kan enligt psykologer endast vara aktivt medveten om 5-9 intryck från sina sinnen samtidigt, och då har man inte "råd" att slösa bort medvetenhet på backspeglarna eller hastighetsmätaren.

Tejpning av backspeglar och hastighetsmätare görs just för att de som håller i utbildningen av erfarenhet lärt sig att övningarna på banan fungerar bättre och säkrare när eleverna inte använder dessa på gatan så nödvändiga hjälpmedel.


Är det inte snart dags att ni erkänner att det enda SMC-kurserna handlar om är att få lov att flå runt i överdriven hastighet på bana med under falska förespeglingar bibehållet försäkringsskydd för både maskiner och flåbusar?

Håller inte med att det är det enda det handlar om, även om det säkert finns deltagare som inte insett/bryr sig om att man inte lär sig något nytt om man inte håller ner tempot till c:a 75% av hastigheten man skulle hålla om man bara "flår runt så fort man kan".

Resten av oss är där för att nöta in "rättreaktioner" för att ersätta "felreaktioner", och då behövs det hundratals/tusentals repetitioner av att använda blicken rätt i kurvan, lägga på gas på rätt sätt i kurvan, sitta förankrad i motorcykeln så att man inte stör den osv osv osv, och vi hinner med fler sådana repetitioner under en bandag än under hela sommaren ute i trafiken.

Överväg att släppa lite på ditt beslut om att vägra köra på bana utan backspeglar/hastighetsmätare och boka in dig på en kurs eller besök åtminstonde en knixkurs och prova på hur det fungerar i praktiken.

Jag tror att du har mer att vinna på det än att sitta och vara irriterad över att försäkringsbolagen får betala nya kåpor för de hojar som går omkull helförsäkrade.
 

bivius

New member
Hej Marie

Dina synpunkter är fullt förståeliga, i trafiken har man ju backspeglar och hastighetsmätare och de är viktiga instrument för att uppnå fullgod trafiksäkerhet.

Dock, oavsett vad man övar brukar det vara bra att ta bort störande moment och koncentrera sig på själva övningsmomentet. När det man övar på sitter "i ryggmärgen" kan man använda mer av sin kapacitet till att hantera "bruset" runt omkring.

På kurserna övar vi på att på att ta sig runt en kurva på ett säkert sätt, för att öva på detta behövs varken backspeglar eller hastighetsmätare, dvs vi minskar bruset och uppnår större fokus på övningsmomentet.

Som extra bonus uppnår vi större säkerhet efter de förhållanden som råder på övningsområdet.

Om man inte tejpar backspeglarna tenderar upphunna deltagarna att titta i dessa och försöka hålla sig ur vägen för upphinnande deltagarare, detta medför att den upphunna föraren förflyttar sig i sidled på ett, för den upphinnande föraren, oförutsägbartbart sätt. Vidare tillkommer problematiken med "döda vinkeln" d.v.s du ser en deltagare 10 meter bakom dig till höger, men missar den 1 meter bakom till vänster. Har du däremot inga backspeglar och fokus framåt, kommer du att följa en förutsägbar linje och omkörningar underlättas.

Att tejpa hastighetsmätaren gör vi för att undvika att deltagare sitter och tittar på denna istället för att koncentrera sig framåt. Vi slipper också att deltagare "hetsar" varandra med diskussioner om hur snabbt man kan köra på det och det stället.

På kurserna uppmanas deltagarna att hålla en hastighet som de känner sig säkra med och kan utföra övningarna i, denna hastighet har ingenting med vad som visas på en mätare att göra, faktum är att med tejpad hastighetsmätare tenderar det att gå långsammare än med otejpad.

Jag vet att du brukar vara kritisk till våra kurser Marie och jag skall inte försöka övertala dig att komma, även om det vore trevligt att träffa dig i verkligheten, det stora flertalet av våra deltagare är dock nöjda med våra kurser och tycker att de utvecklas som förare, så något gör vi säkert rätt.

När det gäller försäkringsbiten överlåter jag med varm hand denna fråga till Jesper (Galne Dansken) som sitter på alla siffror.

MVH
Per Ericson (AI)
 

mcmannen

New member
Jag har alltid trott att man tejpade allt med glas, för att slippa glassplitter
på banan vid ev, krasch..........
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag har alltid trott att man tejpade allt med glas, för att slippa glassplitter
på banan vid ev, krach..........

Så var det i dom goda gamla dagar :)
SMC nått sådant syfte, eftersom det nästan aldrig fins glasssplitter eller annat från en crash på banan.

Kolla pressrelese från SMC LÄNK om alla sidovinster i samband med fortbildningsverksamheten.

Mycket siffror där - lite tankvärd att det på en kurs, kan ligga runt 40.000 kms körning på banan, samt till och från - och vi ibland presterar detta utan minsta incidenten.
Hittar inte mina gamla statistik siffror - men, i BMW MC Klubben kollade vi på detta för ca. 6 år sedan - och vi kom fram till att antal skador var störe på landsvägen än vid trafikövningar på roadracingbanor..


Nu är det familj semester i en vecka - må så bra..
 

ezzo

New member
Är det inte snart dags att ni erkänner att det enda SMC-kurserna handlar om är att få lov att flå runt i överdriven hastighet på bana med under falska förespeglingar bibehållet försäkringsskydd för både maskiner och flåbusar?

Är det inte dags att du som inte förstår bättre kryper in under den sten du kom från och stanna där.

Gösses..du är verkligen tappad.
 

Avarage

New member
Marie

På kurserna tillåts omkörning på båda sidor! Vid omkörning på allmän landsväg är omkörning endast tillåten på vänster sida så till vida det inte är sk. filkörning.

Vid omkörning på allmän landsväg använder du/vi backspeglarna till att inhämta info. om vad som kommer bakifrån. Ibland innebär det att du/jag flyttar våra fordon i sidled baserat på denna info. i syfte att underlätta alt. öka marginalerna (eller både och).

På kurser kan man blir omkörd på båda sidor samtidigt (vilket är tillåtet vid speciella tillfällen). Vilket håll är det då säkert att du förflyttar din hoj åt?

Vi vill ha så säkra kurser som möjligt och det brukar även våra deltagare vilja ha.

Du får självklart ha vilken uppfattning du vill. Om resultatet innebär att du/andra inte vill tejpa/vika in backspeglar är ju inte det förenligt med den säkerhetsnivå vill vill ha på våra kurser.

Hastighet är relativt och hur vi upplever den är i allra högsta grad individuellt. En hastighetsmätare är ett hjälpmedel för att avgöra att vi inte kör fortare än gällande maximalt tillåtna hastighet. På kurserna kör vi på avlyst område utan gällande hastighetsbegränsningar varför hastighetsmätaren bara riskerar stjäla uppmärksamhet från dig som förare på våra kurser.

Motiven är vid det här laget tämligen tydliga. Har du fler frågor/funderingar kring varför hastighetsmätare och backspeglar tejpas alt. viks undan är du välkommen att höra av dig så skall vi tillsammans försöka räta ut ev. frågetecken!

// Niklas
 
Last edited:

per2010

New member
De 3-4 KNIX-kurser som jag har sett delar av (har inte kört någon själv) har samtliga varit stillsamma tillställningar. Det dräller också av video från dessa kurser på detta forum och på youtube, så Marie kan ju få en uppfattning av hur vilt och roadracinglika kurserna är utan att behöva gå en kurs själv.
Jag förstår å ena sidan Maries tvekan till att göra sig av med bakåtsikten, det är trots allt en hojåkares livförsäkring att hålla järnkoll på vad som kommer bakifrån. Hastighetsmätaren spelar ingen som helst roll, däremot. Men, om erfarenheten säger att inlärningen blir bättre utan backspeglar så får man väl böja sig för expertisen.....
Jag kommer definitivt gå åtminstone en KNIX-kurs i år och rekommenderar Marie att göra ett besök vid en bana för att kolla in hur utbildningen genomförs. Som sagt, någon förtäckt roadracing är det i alla fall inte.

/per
 

micke.r

New member
Är det inte dags att du som inte förstår bättre kryper in under den sten du kom från och stanna där.

Gösses..du är verkligen tappad.

Op, op, op...

Sist jag försökte vara lite ironisk över ett av Maries inlägg, så fick jag rejält med skäll, då vi ska vara snälla mot varandra :rolleyes:

Det var ju inte oväntat att även "vi" till slut skulle drabbas.. :D

/ M
 

ezzo

New member
Op, op, op...

Sist jag försökte vara lite ironisk över ett av Maries inlägg, så fick jag rejält med skäll, då vi ska vara snälla mot varandra :rolleyes:

Det var ju inte oväntat att även "vi" till slut skulle drabbas.. :D

/ M

Jag är inte på något sätt ironisk. Vi har så många gånger förklarat för den där vad det är frågan om. om och om igen.

Jag är förbannat less på Marie och hennes hetsjakt. Hon vet inte bättre, Jag vet. Jag tycker faktiskt att hon kan krypa in under en sten och gömma sig.
 

Q_Ball_Racing

New member
Som jag redan sagt: Det är totalt otänkbart för mig att sätta mig på en mc som inte har både fungerande hastighetsmätare och användbara backspeglar. Möjligen skulle jag kunna avstå backspeglarna om jag vore garanterat ensam på banan, men det skulle jag väl sannolikt inte vara?
För mig är alla andra kompletta idioter och jag vill ha alla tänkbara hjälpmedel för att hålla stenkoll på dessa jubelidioter.
Jag sätter mig inte ens på en tampcykel om den saknar backspegel.

Tydligen är jag därmed numera diskvalificerad att gå någon kurs, och därmed är vi i moment 22 och jag skall enligt din åsikt inte heller få yttra mig?

Att man skulle kunna uppnå någon "trafiksäkerhetshöjande" effekt på kurser där man inte får ha de synnerligen nödvändiga "distraherande" hjälpmedel som man har i normal trafik finner jag vara rena amsagorna.
Som du själv skriver så avslöjar du ju dig. Det som enligt dig är skälet till tejpningen av speglar är att vänja sig vid det körsätt som råder under tävling på bana, där man måste lita på sina medtävlande och deras körförmåga, tvärtemot vad som gäller i trafiken. Alltså handlar det om BANKÖRNING i första hand och inte trafiksäkerhetsträning.

Är det inte snart dags att ni erkänner att det enda SMC-kurserna handlar om är att få lov att flå runt i överdriven hastighet på bana med under falska förespeglingar bibehållet försäkringsskydd för både maskiner och flåbusar?

nej det är klart man ej ska yttra sig om något man ej har en aning om. du vet anledningen till att man tejpar speglar...uppmärksamhet framåt.
anledning till man tejpar hastighetsmätare... behövs ej på en bana. du får ej fortkörningsböter eller parkeringsböter där. JAG LOVAR.

du är emot tejp, men vet du vad dom har för regler när smc har sina ban körningar/kurser???, jag antar ej för då hade du ej yttrat dig från första början.

när du testat en kurs och följt deras regler dom har så kan du yttra dig. och skulle du även då vara missnöjd så får du väl gå kurser någon annanstanns för jag tror ej att smc ändrar sina regler för att en person av vet ej hur många hundra eller tusen som går kurs är missnöjd.
 

Marie

Banned
nej det är klart man ej ska yttra sig om något man ej har en aning om. du vet anledningen till att man tejpar speglar...uppmärksamhet framåt.
anledning till man tejpar hastighetsmätare... behövs ej på en bana. du får ej fortkörningsböter eller parkeringsböter där. JAG LOVAR.

du är emot tejp, men vet du vad dom har för regler när smc har sina ban körningar/kurser???, jag antar ej för då hade du ej yttrat dig från första början.

när du testat en kurs och följt deras regler dom har så kan du yttra dig. och skulle du även då vara missnöjd så får du väl gå kurser någon annanstanns för jag tror ej att smc ändrar sina regler för att en person av vet ej hur många hundra eller tusen som går kurs är missnöjd.

Att titta på hastighetsmätaren gör jag inte för att det finns hastighetsgränser. Dem upplever jag som enbart teoretiska önskemål från flummarna i Borlänge.
Tittar på mätaren gör jag t.ex. för att veta ungefär hur fort jag kör, t.ex. när jag skall in på en mack på Autobahn när jag kört i hög hastighet såpass länge att jag vet att min bedömning av den egna hastigheten är avtrubbad.

Jag har ju redan skrivit att jag tvärvägrar att sätta mig på ett fordon utan fungerande backspeglar. Därmed skulle jag ju uppenbarligen vägras tillträde till kursen.
Hur löser du detta moment 22?
Jag är 100% orubblig - är instruktörerna det också?

Jag tycker att det är uruselt av smc att inte informera om att man tillämpar dessa idiotregler. Det var snubblande nära att jag bokade in mig på tjejdagen på Knutstorp i våras och ingenstans fanns information om dessa idiotregler. Jag hade väl inte fått gå kursen och trots att infon om idiotreglerna saknas hade jag väl fått titta i månen efter återbetalning av kursavgiften, om jag känner smc rätt. Detta trots att anmälen kommit mot bättre vetande efter hjärntvättsliknande propaganda på detta forum.

Nåväl det är inget att sörja idag, för pengarna hade säkerligen ändå varit bortkastade eftersom jag vet att jag kan köra mc, och har ett tiotusental hojmil i ryggen, varav omkring ett tusental på is- och snöunderlag. Dessutom kör jag ju alltid så lugnt och försiktigt. ;)
 
Last edited:

Ricken

Member
Att titta på hastighetsmätaren gör jag inte för att det finns hastighetsgränser. Dem upplever jag som enbart teoretiska önskemål från flummarna i Borlänge.
Tittar på mätaren gör jag t.ex. för att veta ungefär hur fort jag kör, t.ex. när jag skall in på en mack på Autobahn när jag kört i hög hastighet såpass länge att jag vet att min bedömning av den egna hastigheten är avtrubbad.

Jag har ju redan skrivit att jag tvärvägrar att sätta mig på ett fordon utan fungerande backspeglar. Därmed skulle jag ju uppenbarligen vägras tillträde till kursen.
Hur löser du detta moment 22?
Jag är 100% orubblig - är instruktörerna det också?

Jag tycker att det är uruselt av smc att inte informera om att man tillämpar dessa idiotregler. Det var snubblande nära att jag bokade in mig på tjejdagen på Knutstorp i våras och ingenstans fanns information om dessa idiotregler. Jag hade väl inte fått gå kursen och trots att infon om idiotreglerna saknas hade jag väl fått titta i månen efter återbetalning av kursavgiften, om jag känner smc rätt. Detta trots att anmälen kommit mot bättre vetande efter hjärntvättsliknande propaganda på detta forum.

Nåväl det är inget att sörja idag, för pengarna hade säkerligen ändå varit bortkastade eftersom jag vet att jag kan köra mc, och har ett tiotusental hojmil i ryggen, varav omkring ett tusental på is- och snöunderlag. Dessutom kör jag ju alltid så lugnt och försiktigt. ;)
Om du är så anti SMC, varför hänger du här?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top