Tanklock!

Remilion

New member
Jag skulle behöva veta vad det finns för olika dimensioner på tanklock till olika motorcyklar.

Finns det nån standarddimension eller har alla tanklock olika storlekar?
Jag tänker främst på själva delen man skruvar ner i hålet så att säga.

Posta gärna er egen tanklocks-dimension och vilken hoj ni kör runt på.

Vänliga hälsningar

tersan

New member
Jag skulle behöva veta vad det finns för olika dimensioner på tanklock till olika motorcyklar.

Vänliga hälsningar

Jag tror att det underlättar om du berättar vad du ska ha infon till... och vilket mått du behöver.

Min VFR har t ex ett flipplock med bajonettfäste, mao inget man skruvar ner i nåt hål överhuvudtaget...

Chopperbyggarn

New member

Vänliga hälsningar

Det finns många olika tekniska lösningar och dimentioner på tanklock. När det gäller tanklock som man skruvar ner så införde Harley detta på sina hojar på 80-talet och det finns höger samt vänster gängade sådana när det gäller övriga mc-fabrikat så vet jag inte vilka som använder denna lösning, det finns även liknande eftermarknadslösningar att köpa för att löda/svetsa fast i modifierad bensintank, i övrigt har jag sett denna lösning på en del bilar.

Anders.J

Remilion

New member
Tusen tack för intressanta svar!
Hur vanligt tror ni det är med låsbara tanklock? är det vanligt? eller kanske rentav en självklarhet?

Hur fungerar ditt flipplock med bajonettfäste, är locket typ en liten lucka som inte går att ta av, utan alltid förblir på hojen, även i öppnat läge? är den låsbar?

Ni anar inte hur mycket till hjälp ni är, tusen tack återigen!

Vänliga hälsningar

Chopperbyggarn

New member
Hur vanligt tror ni det är med låsbara tanklock? är det vanligt? eller kanske rentav en självklarhet?

Hur fungerar ditt flipplock med bajonettfäste, är locket typ en liten lucka som inte går att ta av, utan alltid förblir på hojen, även i öppnat läge? är den låsbar?

Vänliga hälsningar

Ett tips, om du svetsar i en sockel för Harley "Skruv tanklock" så har du nästan hur många modeller som helt av tanklock i tillbehörskataloger som passar..även låsbara. Har låsbart lock på en av mina hojar men låser det aldrig ...bensin stöld från hoj har jag aldrig varit med om ,och skulle det ändå hända så är det inte så mycket pengar det handlar om.

Anders.j

Remilion

New member
Ett tips, om du svetsar i en sockel för Harley "Skruv tanklock" så har du nästan hur många modeller som helt av tanklock i tillbehörskataloger som passar..även låsbara. Har låsbart lock på en av mina hojar men låser det aldrig ...bensin stöld från hoj har jag aldrig varit med om ,och skulle det ändå hända så är det inte så mycket pengar det handlar om.

Anders.j

Tack för svaret! ..Hur vanligt tror det är med låsbart tanklock?
Kanske många nya modeller som har sånt?
Är du aldrig rädd att någon skall skruva bort locket o hitta på jävelskap?

tersan

New member

Vänliga hälsningar

Japp, det är en lucka som stannar kvar, och det är låsbart. Jag tror att så gott som samtliga moderna landsvägshojar har låsbara tanklock.

Om du letar lösningar till ett specialbygge är det kanske enklast att besöka en välsorterad mc-skrot eller handlare?

Chopperbyggarn

New member
Tack för svaret! ..Hur vanligt tror det är med låsbart tanklock?
Kanske många nya modeller som har sånt?
Är du aldrig rädd att någon skall skruva bort locket o hitta på jävelskap?

Låsbara tanklock har varit vanligt på landsväghojar mycket länge vågar dock inte säga hur vanligt.
Nej jag är faktist inte orolig för att någon ska skruva bort locket o hitta på jäkelskap, jäkelskap i tanken kan ställa till besvär men mycket värre än så kan det nog inte bli...socker i tanken o skuren motor är ju en myt. Vad som jag är orolig för är stöld av hojen så därför ser jag till att alltid ha bästa möjliga förvar under natten och försöka parkera så att jag har hojen under uppsikt så lång det går när jag stannar tillfälligt efter "vägen".

Fick en Volvo fd SJ buss 1950 års modell för en massa år sedan som hade stått o skrotat mycket länge vid ett stationshus. Traktens ungar hade pangat framrutorna och stoppat tidningar i bränsletanke som hade delvis lösts upp av dieseln och det ställde till en jäkla massa besvär både för mig o efterkommande ägare men det hade inte skadat något.

Anders.J

Anders.J