Tankat etanol i stället för bensin. Vad göra?

KLV1000

New member
Hej!

Finns det någon genuint motorkunnig därute som jag ge mig ett råd? Jag fick hjärnsläpp när jag i onsdags körde en sväng för att varmköra motorn efter oljebyte och samtidigt tanka fullt inför vintern och tankade E85 i stället för bensin. Okej, jag hör rungande garv från de som läser det här, och jag undrar själv hur f-n det gick till. Jag kom ihåg att jag tänkte när jag tryckte på E85-knappen ungefär: "Öööh, är det 15% etanol i bensinen nu?". Ja, ni förstår, det är illa. För att bibehålla lite självrespekt försöker jag ursäkta mig med att jag har en dieselbil och har kört väldigt få mil med hojen i år, så jag har blivit ovan vid att tanka bensin (okej, det lät ihåligt, men jag kommer inte på något bättre).
Men innan jag går till den lokala psykvården för att utreda om jag har blivit senil, skulle jag vilja veta 1) om motorn kan ha farit illa av att jag valde att efter tankningen köra de fyra kilometerna hem med en hostande och spottande motor med en tank innehållandes 59% ren etanol enligt vad jag räknat ut, och 2) att den nu står över vintern i garaget innehållande 22%, efter att jag fick ut 15 liter av tankinnehållet med en hävert och ersatt det med 98-oktanig bensin (jag fick för mig att den var bättre i det här läget). Bör jag kanske göra om operationen med häverten för att få ner andelen till drygt 10 % (förutsatt att jag får ut lika mycket som förra gången alltså)? Helst vill jag slippa för det smakade för djävligt och brände rejält i käften. Hojen är en Kawasaki KLV 1000/Suzuki DL 1000 av -04 års modell.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Tror nog inte det är någon större fara. Jag skulle lugnt avvakta och sen till våren köra ur halv tanken och fylla på bensin och fortsätta så tills jag litar på att jag kommit ner i rätt alkoholnivå. Vad som kan hända är att gummidetaljer far illa och att det blir en rel sett ökad bränseförbrukning+ lite slöare motor ett tag. Du kommer iallafall inte att drabbas av problem med kondensvatten i tanken. Hade du istället råkat hälla i diesel skulle du haft problem... (jag vet - har provat :p)
 
Jag hittade detta:

För alla flytande drivmedel är det viktigt att hanteringen av bränslet sker på ett med de materialsystem,
som bränslet kommer i kontakt med, kompatibelt (förenligt) sätt för att förhindra att föroreningar
kommer in i bränslesystemen. Om material, som exponeras för bränslet, påverkas negativt
(”korroderar”), kan också läckage inträffa ledande till att utläckande bränsle i motorn orsakar
brand genom t ex antändning mot heta ytor. Olämpligt val av metalliska konstruktionsmaterial
för en motor kan också leda till motorskador och nedsatta prestanda även om inte motorhaveri
skulle inträffa. Vissa material som vanligtvis kan användas med bensin kan vara oförenliga med
alkoholbränslen med höga halter alkohol. Metaller som Zink, Mässing (legeringar mellan Koppar
och Zink), Bly och Aluminium är känsliga för E85. En legering mellan Bly och Tenn (”Terne”),
som kan användas för ytbeläggning av stål i bensintankar, är oförenlig med E85. Däremot har
opläterat stål, rostfritt stål, vanligt svartjärn, och Brons (legering mellan Koppar och – vanligen –
Tenn) acceptabel resistens mot etanolkorrosion. Icke-metalliska material, som försämras i kontakt
med bränsleetanol (t ex E85), inkluderar naturgummi, polyuretan, korkpackningar, läder,
polyvinylklorid (PVC), polyamider, och plaster av metylmetakrylat. Däremot kan glasfiberförstärkt,
värmebeständigt plastmaterial användas i utrustning för att lagra och rörtransportera bränsleetanol.
Andra material, som också är förenliga med E85, är Buna-N, Neoprengummi, polypropylen,
nitril, Viton, och Teflon. (Ref 19).

Referens 19 är:
”Handbook of Handling, Storing, and Dispensing E85”, US Department of Energy,
www.doe.gov

Jag skulle tömma systemet helt (kanske det behövs att demontera tanken etc) och
sedan fylla tanken med ren bensin och köra motorn under en stund för att tömma de
delar som kommer "efter" tanken som t ex bränsletrycksregulator, spridare etc. Dessa
delar är ofta till stora delar gjorda i plaster som kan angripas av etanol, särskilt som
det blir under lång tid vid vinterförvaring.

Mvh,
Ingvar
 

JoHu

New member
Vad är problemet?
Vanlig soppa innehåller upp till 5% etanol.
Det är ju bara starta moppen och låta den bli varm efter din senaste åtgärd att tömma bensintanken och ersatt den med 98, då kommer du skölja genom och få ner alkoholhalten i bränsle systemet.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Läste om förstainlägget och noterade att den hostade och spottade? Beror knappast på etanolen utan snarare på för lite kört under lång tid. Jag skulle rekommendera en flaska STP i tanken för att rensa ut gamla bensinavlagringar som gärna blir om hojen har samma soppa i tanken för länge. Som sagt - den etanol som finns i tanken gör nog ingen skada. :wink:
 

KLV1000

New member
Tack för synpunkter och svar. Ja, det första jag gjorde efter att ha kommit hem var att tömma så mycket jag kunde med hävertslangen och fick på så sätt ut 15 liter av tankens 22. Sedan körde jag (med bilen alltså, som går på diesel...) och köpte lika mycket 98 oktan och hällde i i stället. Om jag har räknat rätt fick jag därmed en iblandningen av ren etanol med 20 %. Därefter, när motorn fortfarande var varm, startade jag den och lät den gå en stund på 4000 v/min så att den ursprungliga soppan med 59 % etanolhalt i alla fall i insprutningssystemet blev utbytt.
Jag kanske också skall fråga mig vilket problemet är, som JoHu skriver. Men det är i alla fall 4 ggr högre halt av etanol än vad som finns i vanlig bensin. Med risk för att jag önsketänker, vill jag hålla med dem av er som inte tror att det är någon fara att låta den vara i det skicket över vintern. Jag kommer som Ove 60+ skrev i vart fall inte att riskera några kondensproblem. Vad som oroar mig lite är iofs just att den skall stå över vintern i flera månader med den höga etanolhalten med hänsyn till det som Ingvar skriver i slutet av sitt inlägg . Hade det varit under säsongen hade jag nog kört som vanligt och sett glad ut, men sett till att tanka så fort det gått åt en 5-10 liter för att successivt få ner etanolhalten. Jag hade tidigare en Ducati som var jättelätt att tömma tanken på (inte för att jag behövde göra det någon gång), men med KLV:n verkar det besvärligt för mig som inte är så mekanikerglad, i vart fall i den svinkyla som råder nu (kallgarage som sagt...). Jag får se hur jag gör. Kanske jag stoppar huvudet i busken och hoppas på det bästa till våren. Ser ni ett inlägg då som frågar hur man får igång en KLV med sabbat bränslesystem så är det nog jag...
 

KLV1000

New member
:confused: Läste om förstainlägget och noterade att den hostade och spottade? Beror knappast på etanolen utan snarare på för lite kört under lång tid. Jag skulle rekommendera en flaska STP i tanken för att rensa ut gamla bensinavlagringar som gärna blir om hojen har samma soppa i tanken för länge. Som sagt - den etanol som finns i tanken gör nog ingen skada. :wink:

Njäää, om jag har förstått det rätt så går en motor mycket magrare på etanol pga. lägre energiinnehåll i det bränslet jmf m bensin. Därför behöver man byta till fetare munstycken på en förgasarmotor om man dristar sig att köra den med hög etanolinblandning. Av samma skäl gick min KLV som en kratta, spottade och hostade, fr.a. på jämn, låg belastning innan jag lät montera en Power Commander och bänka den, eftersom ECU:n var för snålt ställd i insprutningen för att klara avgaskraven. Därefter har den gått jättefint, och jag hade ändå kört drygt 100 mil i år, så det var inte sååå länge sedan jag tankade senast.
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Tjena KLV1000

Det finns en tråd här på forumet som handlar enbart om Suzuki V-Strom - gissar att du redan kollat den.
Där finns en massa matnyttigt :tummenupp

Demontera tanken är relativt enkelt, dock så måste man tänka till en del först och ha kunskaper om vilka delar som måste demonteras. Och man är definitivt hjälpt av 2 extra händer!
Tyvärr finns ju ingen förbindelseslang mellan tankens höger- och vänstersida och inte heller kranar som kan öppnas.
Och om du kopplar bort bensinslangen från tanken ner till insprutarenheten så får du ändå inte ur bensinen eftersom det sitter en backventil där i. Jag vet att det är "pisstråkigt" att suga bensin för att använda hävertprincipen, men rekommenderar dig ändå att göra om proceduren med en lång och smal slang så att du tömmer i princip hela tanken.
Därefter fylla tanken med rätt bränsle och ev. tillsätta t.ex. Motul´s "Fuel system clean" över vintern. Jag vet inte hur plåttankens insida påverkas av att hojen står i "utomhustemperatur" under vintern, men det skadar säkert inte att tillsätta detta.

Jag hade en V-Strom 1000 -07, och den gick också "som en kratta" på lågt varvtal och jämnt gaspåslag. Det visade sig att ena gummit till insprutarenheten satt snett och den drog förmodligen en aningens "tjuvluft". Jag fixade det och den gick bättre, men alls inte bra på lågt varvtal. Ibland "dog" motorn utan någon förvarning... Det var förvisso bara att trycka igång den igen men f_n så irriterande.

Lämnade den till en verkstad som justerade mängden bränsle (lite fetare) och motorn gick betydligt bättre, och framför allt blev det möjligt att köra långsamt med jämnt gaspåslag. Jag upplevde det också som att effekten faktiskt ökade en aning - men det kanske bara var "drömtycke" :p
Och motorn stannade inte "när som helst" efter det.

I vilket fall körde jag V-Stromen på 0,399 l/mil vid en färd på drygt 30 mil, med maxhastighet 80 km/h på mätaren och med svag eller ingen (mot)vind samt ca. 23° lufttemperatur. Vid normal körning drog den ca. 0,45 l/mil. Det var alltså innan verkstaden justerade bränslemängden.
Efter justeringen drog den ca. 0,44 på långkörning och långsam hastighet, och ca. 0,45-0,50 blandad lugn körning. Om jag gasade på som "satan" så drog den väl ca. 0,65.
 

KLV1000

New member
Okej, tack för informationen. Ja, det är inte utan att man ibland önskar sig tillbaka till hojarna förr med en väl synlig slang från tanken ner till förgasaren som är lätt att lossa. Det hade underlättat i det här läget, men det får bli en häverttömning till. Om jag är försiktig kanske jag kan undvika att få munnen full av den illasmakande och brännande soppan. Jag var lite stressad när jag gjorde det första gången direkt efter att jag kom hem, efter att på vägen ha kommit på att jag feltankat.
Jag känner igen symtomen du beskriver med dålig gång pga. av att motorn i original är för snålt ställd pga. avgaskraven, och det var samma symtom (fast 7 resor värre) jag fick med E85 i tanken. Så jag fick lite flash back där från för några år sedan, innan jag lät montera en Power Commander på den. Sedan dess går den jättefint. Så låga förbrukningssiffror som du anger har jag dock aldrig varit i närheten av, men jag är å andra sidan ganska gasglad.
 

Hojkul!

New member
Det kommer säkert att fungera betydligt bättre att "slanga ur" bensinen från tanken denna gång. Använd en transparent slang (kanske armerad trädgårdsslang?) så ser du när bensinen börjar närma sig, och kan väldigt enkelt undvika att få soppan i munnen!

Power commander är säkert bra på sitt sätt, men jag valde att inte vilja få en betydligt högre bränsleförbrukning.
Ja, det verkar som att jag på något sätt har en förmåga att köra "snålt" när jag vill/måste :p

En arbetskollega till mig sa så här när jag berättade om E85 i tanken: "Det är väl bara att hälla i "en skvätt" med 2-taktsolja i tanken?! Det går ju så torrt med E85 annars". Det skadar säkert inte.
 

Tommi

New member
Köp en pump för bränsleslang, en sån där blåsa som sitter på bränsleslangen till utombordare på tex biltema så slipper du bensin i munnen.

/ Tommi
 
Top