Hej!
Finns det någon genuint motorkunnig därute som jag ge mig ett råd? Jag fick hjärnsläpp när jag i onsdags körde en sväng för att varmköra motorn efter oljebyte och samtidigt tanka fullt inför vintern och tankade E85 i stället för bensin. Okej, jag hör rungande garv från de som läser det här, och jag undrar själv hur f-n det gick till. Jag kom ihåg att jag tänkte när jag tryckte på E85-knappen ungefär: "Öööh, är det 15% etanol i bensinen nu?". Ja, ni förstår, det är illa. För att bibehålla lite självrespekt försöker jag ursäkta mig med att jag har en dieselbil och har kört väldigt få mil med hojen i år, så jag har blivit ovan vid att tanka bensin (okej, det lät ihåligt, men jag kommer inte på något bättre).
Men innan jag går till den lokala psykvården för att utreda om jag har blivit senil, skulle jag vilja veta 1) om motorn kan ha farit illa av att jag valde att efter tankningen köra de fyra kilometerna hem med en hostande och spottande motor med en tank innehållandes 59% ren etanol enligt vad jag räknat ut, och 2) att den nu står över vintern i garaget innehållande 22%, efter att jag fick ut 15 liter av tankinnehållet med en hävert och ersatt det med 98-oktanig bensin (jag fick för mig att den var bättre i det här läget). Bör jag kanske göra om operationen med häverten för att få ner andelen till drygt 10 % (förutsatt att jag får ut lika mycket som förra gången alltså)? Helst vill jag slippa för det smakade för djävligt och brände rejält i käften. Hojen är en Kawasaki KLV 1000/Suzuki DL 1000 av -04 års modell.
Finns det någon genuint motorkunnig därute som jag ge mig ett råd? Jag fick hjärnsläpp när jag i onsdags körde en sväng för att varmköra motorn efter oljebyte och samtidigt tanka fullt inför vintern och tankade E85 i stället för bensin. Okej, jag hör rungande garv från de som läser det här, och jag undrar själv hur f-n det gick till. Jag kom ihåg att jag tänkte när jag tryckte på E85-knappen ungefär: "Öööh, är det 15% etanol i bensinen nu?". Ja, ni förstår, det är illa. För att bibehålla lite självrespekt försöker jag ursäkta mig med att jag har en dieselbil och har kört väldigt få mil med hojen i år, så jag har blivit ovan vid att tanka bensin (okej, det lät ihåligt, men jag kommer inte på något bättre).
Men innan jag går till den lokala psykvården för att utreda om jag har blivit senil, skulle jag vilja veta 1) om motorn kan ha farit illa av att jag valde att efter tankningen köra de fyra kilometerna hem med en hostande och spottande motor med en tank innehållandes 59% ren etanol enligt vad jag räknat ut, och 2) att den nu står över vintern i garaget innehållande 22%, efter att jag fick ut 15 liter av tankinnehållet med en hävert och ersatt det med 98-oktanig bensin (jag fick för mig att den var bättre i det här läget). Bör jag kanske göra om operationen med häverten för att få ner andelen till drygt 10 % (förutsatt att jag får ut lika mycket som förra gången alltså)? Helst vill jag slippa för det smakade för djävligt och brände rejält i käften. Hojen är en Kawasaki KLV 1000/Suzuki DL 1000 av -04 års modell.