Tankar från en tysk grusgrop

OH-

Member
På årets semester hade jag nöjet att gå grundkursen hos BMW i Enduro Park Hechlingen. För att inte riskera nån förarglig skada på den egna maskinen som skulle ha kunnat sabba semestern så lyxade jag till det och hyrde hoj, en av den nya sorten R1200 GS Adventure. Det var kul, mycket mer "enduro" än man kanske skulle tro och ett mycket bra arrangemang.

Tanke 1: Jag är obildbar, oavsett hur många eller vilka kurser jag deltar på så kör jag fortfarande som en kratta. Största förbättringen av körningen efter kursen berodde nog på att plånboken hade lättat en hel del, billigt är det inte.

Tanke 2: Lite mer läraktiga elever tog sig fram på helt otroliga ställen. Speciellt imponerande var kombinationen stor klumpig boxer-1200 och förare som praktiskt taget aldrig kört på en grusväg. Lättkörd hoj och bra pedagogik i suverän kombination.

Tanke 3: Den nya R1200 GS har "knappar". Inte vanliga knappar utan knappar som används för att ställa om hela hojen i olika "mode". Inför vissa övningar och inför asfaltkörningen till lunchen fick vi stränga order att knappa fram rätt "mode". Troligen fungerar det här väldigt bra men jag är orolig för att vi får en ny sorts "vägrare".
Tidigare kunde det hända att nån begränsade nöjet med sin MC-körning för att "en sån här hoj kan man inte köra på grus / med passagerare / på bana" o s v. Nu väntar jag med bävan på beskedet att "jag kör inte så gärna på grus för min hoj har inget mode för det"!

Som en liten lustighet har jag blivit uppmärksammad på att om man köper en ny BMW R1200 GS (Geländesport = Terrängsport) så måste man betala extra för att aktivera "enduro mode", d v s för att kunna ställa om hojen för grusväg. Hur tänkte dom nu?
 

jskanerva

New member
Heh. dom har tänkt pengar, ingenting annat...
Jag har inte ngn "grusmode", men gör på grus ändå.
Enduro kör jag inte, då har jag ingen behov för enduromode heller.
Det finns som sagt ca 260(kg) skäl i min hoj, varför det inte är en enduro.

Men, dom är väl trevliga att ha. Men just nu känner jag inte för att betala extra för dom, jag har gashandtag och växlar, kunskaper fattas fortfarande, ;)
 
Last edited:

OH-

Member
Det finns som sagt ca 260(kg) skäl i min hoj, varför det inte är en enduro.
Bara för att förtydliga så får jag väl ge mig in i en språkförklaring. BMW är ju en tysk firma och det syns på namnen dom ger saker. En hoj (eller ett däck eller nåt tillbehör) som är avsedd att köras på eller se ut att kunna köras på grus kallas "Enduro" på tyska.

Verkar det fel? Tja, det vanligaste ordet här i sverige för samma sak är väl "offroad". Men offroad-hojar är avsedda att köras vägar precis lika mycket som tyska "enduro"-hojar. I england kallas dom "trail bike", stig-hojar, och det är ju lite närmare sanningen även om det fortfarande är långt från det dom stora kvartstonnarna är bäst på. I USA säger man dual sport men även det känns missriktat vad gäller lite tyngre maskiner som är lysande för touring och inte direkt dubbelsportiga.

Så, en tysk "enduro-knapp" är en svensk "offroad-knapp" är egentligen en knapp för körning på grus.

Nackdelen med BMW:s GS-maskin utan Enduro mode är faktiskt större än man tror. I och med att den är konstruerad med möjligheten att ställa om fjädring, ABS, anti spinn och gasrespons genom att välja mode så är den mer tydligt optimerad för asfalt när man knappar in "road". "Rain" ger en mer sansad gasrespons så en förare med lite fantasi kan ju välja det läget när det behövs även om vägen är kruttorr.
På vissa marknader är detta säkert i stort sett en icke-fråga förutom för ett ytterst litet fåtal extremister. I Sverige däremot borde generalagenten göra som man gjort med handtagsvärmen, se till att hojarna levereras för svenska förhållanden.
 

Jonkko

New member
Ja tappade bort mej i listan din om vad allt som saknades med "enduro knappen" :p
Det har i alla år fungerat bra med högerhanden och växelpetarfoten :tummenupp

Slutar snart med att hojen rastar sej själv och ägaren (i äkta adventure anda) ser från soffan i tv skärmen vad hojen håller på med :slagen:

Har OTROLIGT svårt att förstå att folk vill betala skjorttan för högen bling bling som gör dom till kungar på räkmacke safaris mellan stationerna,när det är SÅÅÅÅ mycket roligare att faktiskt lära sig köra och att köra hojen själv :lemon:

Mitt innläg var INTE menat personligt åt någon,mera som ett överskådande vartåt allt är på väg nuförtiden :mad:
 
Top