OH-
Member
På årets semester hade jag nöjet att gå grundkursen hos BMW i Enduro Park Hechlingen. För att inte riskera nån förarglig skada på den egna maskinen som skulle ha kunnat sabba semestern så lyxade jag till det och hyrde hoj, en av den nya sorten R1200 GS Adventure. Det var kul, mycket mer "enduro" än man kanske skulle tro och ett mycket bra arrangemang.
Tanke 1: Jag är obildbar, oavsett hur många eller vilka kurser jag deltar på så kör jag fortfarande som en kratta. Största förbättringen av körningen efter kursen berodde nog på att plånboken hade lättat en hel del, billigt är det inte.
Tanke 2: Lite mer läraktiga elever tog sig fram på helt otroliga ställen. Speciellt imponerande var kombinationen stor klumpig boxer-1200 och förare som praktiskt taget aldrig kört på en grusväg. Lättkörd hoj och bra pedagogik i suverän kombination.
Tanke 3: Den nya R1200 GS har "knappar". Inte vanliga knappar utan knappar som används för att ställa om hela hojen i olika "mode". Inför vissa övningar och inför asfaltkörningen till lunchen fick vi stränga order att knappa fram rätt "mode". Troligen fungerar det här väldigt bra men jag är orolig för att vi får en ny sorts "vägrare".
Tidigare kunde det hända att nån begränsade nöjet med sin MC-körning för att "en sån här hoj kan man inte köra på grus / med passagerare / på bana" o s v. Nu väntar jag med bävan på beskedet att "jag kör inte så gärna på grus för min hoj har inget mode för det"!
Som en liten lustighet har jag blivit uppmärksammad på att om man köper en ny BMW R1200 GS (Geländesport = Terrängsport) så måste man betala extra för att aktivera "enduro mode", d v s för att kunna ställa om hojen för grusväg. Hur tänkte dom nu?
Tanke 1: Jag är obildbar, oavsett hur många eller vilka kurser jag deltar på så kör jag fortfarande som en kratta. Största förbättringen av körningen efter kursen berodde nog på att plånboken hade lättat en hel del, billigt är det inte.
Tanke 2: Lite mer läraktiga elever tog sig fram på helt otroliga ställen. Speciellt imponerande var kombinationen stor klumpig boxer-1200 och förare som praktiskt taget aldrig kört på en grusväg. Lättkörd hoj och bra pedagogik i suverän kombination.
Tanke 3: Den nya R1200 GS har "knappar". Inte vanliga knappar utan knappar som används för att ställa om hela hojen i olika "mode". Inför vissa övningar och inför asfaltkörningen till lunchen fick vi stränga order att knappa fram rätt "mode". Troligen fungerar det här väldigt bra men jag är orolig för att vi får en ny sorts "vägrare".
Tidigare kunde det hända att nån begränsade nöjet med sin MC-körning för att "en sån här hoj kan man inte köra på grus / med passagerare / på bana" o s v. Nu väntar jag med bävan på beskedet att "jag kör inte så gärna på grus för min hoj har inget mode för det"!
Som en liten lustighet har jag blivit uppmärksammad på att om man köper en ny BMW R1200 GS (Geländesport = Terrängsport) så måste man betala extra för att aktivera "enduro mode", d v s för att kunna ställa om hojen för grusväg. Hur tänkte dom nu?