T-korsningar

GuzziKungen

New member
Visst är högerregeln bra och inarbetad men i T-korsningar
känns den (i allafall för mig) väldigt fånig.
Om man kör på en väg med flertal T-korsningar och vid varje korsning så kommer det fram en bil från höger son t.e.x skall svänga vänster , så
måste man först vänta på att bilen skall sakta ner till "svängfart" ,sedan
skall föraren i bilen förvissa sig om att det är fritt från höger.
Efter dessa moment så kan man själv börja gasa på igen för att hoppas på
att nästa T-korsning inte ser likadan ut.
Om jag däremot kommer in i en T-korsning där min väg slutar och jag måste välja att svänga höger eller vänster så känns det naturligt att vänta in även dom från vänster.
Någon mer än jag som reflekterat på "problemet" eller är det "så har det alltid varit" som är bäst :confused:
Ha dé

mudder

Member
Högerregeln är bra, men problemet är ju när folk inte kan den. T.ex. i Sandviken och andra småstäder.

Exempel när man åker på en gata och det kommer en bil från höger som ska svänga vänster. Jag stannar då för att lämna företräde, men då kör inte den från höger. Efter en stund närmar sig en mötande bil och då kan ju jag köra, men då kör också den från höger. Krångligt? Ja, mycket!

I korsningar är det snabba beslut som gäller. Tar det för lång tid hinner trafiksituationen ändras, men det fattar inte en del.

En annan situation är att man åker på en gata och det kommer en bil från höger som ska svänga vänster. Jag stannar för att lämna företräde, men bilen bakom mig tycker att vi åker på en större gata så han påbörjar en omkörning. Livsfarligt!

I somras när jag körde hoj och stannade för att lämna företräde enligt högerregeln blev jag påkörd bakifrån av en bilist. Han tyckte att det var mitt fel eftersom jag stannade på en större gata. (inte huvudled)

Bänkad o Klar

New member
Högerregeln är bra, men problemet är ju när folk inte kan den. T.ex. i Sandviken och andra småstäder.

Exempel när man åker på en gata och det kommer en bil från höger som ska svänga vänster. Jag stannar då för att lämna företräde, men då kör inte den från höger. Efter en stund närmar sig en mötande bil och då kan ju jag köra, men då kör också den från höger. Krångligt? Ja, mycket!

I korsningar är det snabba beslut som gäller. Tar det för lång tid hinner trafiksituationen ändras, men det fattar inte en del.

En annan situation är att man åker på en gata och det kommer en bil från höger som ska svänga vänster. Jag stannar för att lämna företräde, men bilen bakom mig tycker att vi åker på en större gata så han påbörjar en omkörning. Livsfarligt!

I somras när jag körde hoj och stannade för att lämna företräde enligt högerregeln blev jag påkörd bakifrån av en bilist. Han tyckte att det var mitt fel eftersom jag stannade på en större gata. (inte huvudled)

Man blir "mörkrädd" när man läser ditt inlägg (då det bekräftar vad jag själv fått erfara).
Nå, hur gick det med påkörningen? Enligt vad jag lärt mig har bilisten som kört på dig bakifrån begått felet :cool:
/Jojje

mudder

Member
....Nå, hur gick det med påkörningen?....
Lyckligtvis så blev varken jag eller hojen skadad. Smällen tog på väskållaren från Touratech och det syntes knappt på färgen ens.
Som tur var blev det värre med bilen...he he. Blinkers, strålkastarglas samt knölig plåt i huv och framskärm.:D:D:D Skadeglädje!:rolleyes:

OH-

Member
Visst är högerregeln bra och inarbetad men i T-korsningar
känns den (i allafall för mig) väldigt fånig.
.........................
Någon mer än jag som reflekterat på "problemet" eller är det "så har det alltid varit" som är bäst :confused:

Visst är det ett problem, dels för att det känns lite vrångt ibland, dels för att många hittar på egna lokala regler. Däremot håller jag inte med i din slutsats.

Jag tycker att vi skall hålla stenhårt på högerregeln. Om vissa inte klarar av den, hur går det då om vi stökar till det med diverse undantag?

Nä, om det inte är skyltat så ska högerregeln gälla!

GuzziKungen

New member
Visst är det ett problem, dels för att det känns lite vrångt ibland, dels för att många hittar på egna lokala regler. Däremot håller jag inte med i din slutsats.

Jag tycker att vi skall hålla stenhårt på högerregeln. Om vissa inte klarar av den, hur går det då om vi stökar till det med diverse undantag?

Nä, om det inte är skyltat så ska högerregeln gälla!

Egentligen är det inte en ny regel som skulle till utan jag håller
med Gubbrejsaren på ett annat forum där han menar på att fler gator
skulle behöva vara huvudleder.
Detta skulle med automatik ta bort allt velande och farliga situationer.
Men om alla pengar går till farkameror så blir det inte något kvar till vettiga
lösningar som verkligen ger något :(
Ha dé

jan-olovj

Active member
Jag håller med Olle att högeregel måste användas annars är det mycket sto risk med missförstånd eftersom vi kan göra olika bedömningar vilken väg som är störst. Högerregel gäller även när det kommer en trampcykel från höger det är väldigt många bilister som struntar fullsändigt i dem med risk för påkörning som följd.

Nilla

New member
Eliminera risker

Om man kör på en väg med flertal T-korsningar och vid varje korsning så kommer det fram en bil från höger son t.e.x skall svänga vänster , så
måste man först vänta på att bilen skall sakta ner till "svängfart" ,sedan
skall föraren i bilen förvissa sig om att det är fritt från höger.
Efter dessa moment så kan man själv börja gasa på igen för att hoppas på
att nästa T-korsning inte ser likadan ut.

Nja, vi kan ju inte eliminera ALLA risker i trafiken! Men man skulle ju kunna ta bort dem som kan tyckas onödiga, som t.e.x. många vägar där högerregeln gäller. (nu menar jag inte att man ska ta bort vägarna utan göra om dem till huvudleder med korrekt skyltning om det!). En anledning är ju faktiskt för att värna om miljön..! Precis som GuzziKungen skriver, så ska två fordon sakta in o stanna i en sådan situation och sedan accelerera igen istället för att den som kommer från en mindre väg o ska svänga, bara behöver stanna tills det är fritt!
Eller,rätta mig om har jag helt fel när jag påstår att ett fordon som axar släpper ut mycket mer "gift" än ett som står på tomgång några sekunder..?!

Rubbe

New member
Jag anser att högerregeln bör skrotas eftersom den dels inte praktiseras av alla och dels ibland ger sned effekt sett till miljön (t.ex. en lokal väg som ses av alla lokala som huvudväg men inte för en besökande).
Bättre vore att alltid sätta en huvudväg som styr företrädet.

jan-olovj

Active member
Markeras den raka genomgående som huvudled så faller högerregeln men det ändrar inget angående högerregelns nödvändighet, den är i stora hela bra och behövs.

thurbo

New member
Gällande korsningar där högerregel skall tillämpas:

enligt min körskolärare behöver man inte stanna om man ser att bilen som kommer från höger sida stannar. Då gäller inte högerregeln.
vad säger ni om detta?

Själv är jag aningen förvirrad. Jag lärde mig då jag tog B-kort för 10 år sen att bilar från höger i dessa situationer alltid har företräde.

OH-

Member

enligt min körskolärare behöver man inte stanna om man ser att bilen som kommer från höger sida stannar. Då gäller inte högerregeln.
vad säger ni om detta?
...........................

Betalar din körskollärare självrisker osv för dig oxå? Jag håller stenhårt på högerregeln delvis för att den är enkel och bra, dels för att jag inte vill försöka bevisa för motpartens försäkringsbolag och/eller polisen att den inte gällde.

Hur många som kört på från vänster där det inte finns skylt eller signal har lyckats få det till att dom inte var vållande?

mudder

Member

vad säger ni om detta?

Själv är jag aningen förvirrad. Jag lärde mig då jag tog B-kort för 10 år sen att bilar från höger i dessa situationer alltid har företräde.
Detta är det dummaste jag har hört idag. Högerregeln gäller alltid om det inte är huvudled. Ännu viktigare är det att hålla på den om man kör hoj eftersom det dessutom kan göra jäkligt ont att krocka.

Det finns dock undantag och det är när fordonet från höger har en liten kant som denne ska köra nerför. Jag menar inte "utfartsregeln" utan helt vanliga gator. Det finns några såna i Barrsätra i Sandviken. Men blås inte på i alla fall om det är en sån korsning, för den som kommer från höger kanske inte vet detta och då kommer benbrotten som ett brev på posten.

Alltså, håll ALLTID noga på högerregel.

Björn S

New member
Klart vi ska följa högerregeln. Men det vore nog bra om vi i SMC tar upp frågan om att skapa fler huvudleder. Det gör ju allt mycket tydligare.
Tänk också på att om en asfalterad landsväg inte är skyltad huvudled så är det just ingen huvudled. Även om det kommer ut en enkild väg, ev grusväg. Hur många praktiserar den i de fallen?

GuzziKungen

New member
Klart vi ska följa högerregeln. Men det vore nog bra om vi i SMC tar upp frågan om att skapa fler huvudleder. Det gör ju allt mycket tydligare.
Tänk också på att om en asfalterad landsväg inte är skyltad huvudled så är det just ingen huvudled. Även om det kommer ut en enkild väg, ev grusväg. Hur många praktiserar den i de fallen?

Tack Björn :)
Det tog lång tid innan högertrafiken infördes i trafikens historia och tvivlarna
var säkert många då också.
Att göra tydligare behöver inte vara detsamma som att krångla till det.
Motsatsen är våra "nya" cirkulationsplatsregler , där det både blivit krångligare och osäkrare.
Ha dé

GuzziKungen

New member
Kan du utveckla vad som blivit krångligare och osäkrare? :confused:

Att man gått ifrån den enkla regeln ,blinka vänster = sväng vänster och hålla till vänster för att sedan enkelt ta dig ur rondellen.
Att det är ok att ligga höger i rondellen och ändå köra till vänster =
detta gör vänsterfilen näst intill obrukbar ,då du blir vållande när du
försöker att ta dig ut om olyckan skulle vara framme.
Jag har själv varit med om att blivit instängd i Brommarondellen i rusningstrafik ,allternativet är att stanna upp eller köra ett varv till.
Detta strider mot min uppfattning om både miljöfrågor och säkerhet.
Att däremot blinka ur rondellen köper jag.
Ha dé

Last edited:

OH-

Member
Att man gått ifrån den enkla regeln ,blinka vänster = sväng vänster och hålla till vänster för att sedan enkelt ta dig ur rondellen.
Att det är ok att ligga höger i rondellen och ändå köra till vänster =
detta gör vänsterfilen näst intill obrukbar ,då du blir vållande när du
försöker att ta dig ut om olyckan skulle vara framme.
Jag har själv varit med om att blivit instängd i Brommarondellen i rusningstrafik ,allternativet är att stanna upp eller köra ett varv till.
Detta strider mot min uppfattning om både miljöfrågor och säkerhet.
Att däremot blinka ur rondellen köper jag.
Ha dé

Det har alltid varit OK att ligga till höger i tvåfilig rondell vid färd rakt fram. Det innebär att det även förr förekom att man korsade någons spår när man skulle ta sig från vänsterfil i rondellen ut ifrån den. Så situationen är inte ny och dessutom ser jag ytterst få trafikanter som väljer att gå in höger för färd ut åt vänster.

Mitt stora problem i rondeller är alla dessa mottrafikanter som skapar fara och trafikstörningar genom att blinka vänster före och under högerfilbyte och sväng ut ur rondellen.

Blinkers är ett kommunikationsmedel, då är det väl lämpligt att ställa grundfrågan i all kommunikation: Vad skall meddelandet innehålla och vem är mottagaren?

Nu börjar vi visst komma lite ifrån ämnet ;)

GuzziKungen

New member
Det har alltid varit OK att ligga till höger i tvåfilig rondell vid färd rakt fram. Det innebär att det även förr förekom att man korsade någons spår när man skulle ta sig från vänsterfil i rondellen ut ifrån den. Så situationen är inte ny och dessutom ser jag ytterst få trafikanter som väljer att gå in höger för färd ut åt vänster.

Mitt stora problem i rondeller är alla dessa mottrafikanter som skapar fara och trafikstörningar genom att blinka vänster före och under högerfilbyte och sväng ut ur rondellen.

Blinkers är ett kommunikationsmedel, då är det väl lämpligt att ställa grundfrågan i all kommunikation: Vad skall meddelandet innehålla och vem är mottagaren?

Nu börjar vi visst komma lite ifrån ämnet ;)

Jag nämnde inte rakt fram för det inte är någon skillnad mot förr.
Däremot så håller jag inte med om att det är få som väljer att ligga till höger som skall åt vänster (dessa stör både trafiken som skall rakt fram och dom som ska till vänster), så ser det ut i Stockholms rondeller i rusningstrafik.
Är det inte bättre då med gamla regeln , vad är bättre med den nya frågar jag mig då tillbaka.
Oftast så förstår inte dom som har äldre körkort att de "nya" reglerna tillämpas som dom gör.
Ha dé