Tändstift till Virago xv1100

Korpen

New member
Hej,
En fråga om tändstift. Har en Virago xv1100 -98 som var väldigt svår att hålla igång vid utetempertaturer under ca. 15 plusgrader. Fick choka den säkert i minst 10 min. med sotiga tändstift som resultat om man inte körde några längre sträckor. Blev lite konfunderad vilket felet kunde vara eller om det var normalt för min mc. Bytte luftfilter, stift men ingen större förbättring. Fick då ett tips genom en tidning att byta till varmare stift. Mina tidigare NGK BPR 7ES byttes mot BPR 6ES. Det tidigare problemet var som bortblåst. Choke i ca. 30 sek. sen går den jättefint, inga tjyvstopp längre när man skulle växla upp eller ner. Verkligen en befrielse att problemet var löst.
Frågan är helt enkelt hur varmare stift än rekomenderat kan påverka motorn i övrigt. Vad säger ni experter ute där? En sak jag fått höra är att motorn får en lägre arbetstemperatur och en annan att det skulle bli kortare livslängd på stiften. Inga större problem tycker jag men kan andra saker uppstå?
 

OH-

Member
Det här kan utvecklas till en mycket lång och djupt teknisk diskussion.

Det praktiska svaret på din fråga är att ingenting kommer att förändras utom det du redan märkt. Om du kör WFO (Wide Fucking Open) långs sträckor i högsommarvärme kan det hända att stiften slits en aning mer än dom kallare men det är god marginal på bytesintervallen ändå.
Jag har kört många hojar på en grad varmare stift just för att hålla dom rena, alltid med gott resultat. Vi måste komma ihåg (särskilt när det gäller luftkylda motorer) att fabriken oftast ger samma tändstiftsrekommendation i Egypten som i Sverige.
 

Korpen

New member
Tack för det.
Vi har ju något kallare klimat här än i Egypten :rolleyes: så det mest naturliga borde väl vara att ha rekomendationer för olika zoner. Iaf en hint om att gå upp eller ner i hårdheten på stiften beroende på var man kör mest.
 
Top