Tälta sig igenom europaresan

Simolar

New member
Hej!

En fråga till er som kan det här. Nu till sommaren tänkte jag för första gången åka runt Europa på motorcykel. Jag tog körkortet sommaren 2015 och har väntat på detta hela mitt liv känns det som :) Tanken är att jag ska bo i tält.

Det jag undrar är om man ofta måste boka tältplats i förväg på campingar eller om det rent generellt oftast går att få tältplats när man dyker upp? Vad är era erfarenheter? Är det överbefolkat på campingarnas tältsektioner?

Tacksam för svar! :)

Simon

Tysken

New member
Du behöver normalt inte boka i förväg, undantaget runt Gardasjön under högsäsong.

sannybo

Member
Det är bara att åka. Gott om campingar överallt.
Ända gången det var lite trångt var förra året i Lindau vid Bodensjön. Där fick jag sista tältplatsen, annars har jag nog aldrig varit med om att jag inte fått plats på någon camping.

gundj

New member
Det är bara att åka och hoppas på plats, sällan en eller två personer med litet tält blir nekade.
Jag vill gärna sova någon natt i riktig säng och äta frukost vid ett bord osv och därför bokar jag eller i alla fall planerar in någon övernattning på t ex Villa Löwenhertz eller ett B&B.

Avarage

New member
Har kört hoj och tältat 15 somrar i rad i många europeiska länder och aldrig haft problem att få plats. Har kanske hänt en gång att jag tvingats åka några kilometrar till nästa camping men fått plats där i stället. Desto vanligare har varit att jag valt bort en camping, ofta pga läget.