Sydtyskland i sommar.

JEPA

New member
Tänkte köra ner till södra Tyskland i sommar (Karlsruhe).
Har bokat in mig på en nattöverfart Trelleborg-Travemunde,
hade uppskattat tips o råd på vad man bör tänka på då detta är min första mc-semester utomlands
(ja, tom min första mc-semester någonsin då kortet togs sent i somras).
Men även tips på resväg, saker man kanske inte vill missa på vägen ner.
Tänkte ta två (minst) övernattningar ner, 30-35 mils etapper mao, körandes på det mindre vägnätet då jag kör en Midnight star 1300 så vill jag köra i maklig takt.
Har läst på hemsidan om den praktiska biten, grönt kort, regbevis, eu-försäkringskort osv men inser såklart att det är här i forumet som den levande kunskapen är samlad.
Tankar på det?
 

Goffen

New member
Grönt kort ska enligt mitt försäkringsbolag inte krävas i tyskland österike italien osv... Vi ska åka i alperna med i sommar men vi tar biltåget ner för att slippa transportmilen...
 

Bighoj

New member
Grönt kort behövs inte,men däremot är det att underlätta för en om något skulle hända.Vid överfarten är det klokt att ta med egna spännband att förankra hojen med för befintliga brukar vara skitiga,oljiga och tänk på att det är ditt ansvar att hojen sitter ordentligt fast.Sen är det det vanliga dvs ta inte med dig för mycket grejer (lätt är rätt).Tror du är bra på det att välja typ Tyskland som första utlandsmål.I övrigt lär du märka vad som är bra och mindre bra efter första resan.Mitt råd blir att ta det lugnt och njut av semestern och hoppas att vädret är med dig.Lycka till.
 

Sageland

New member
Var där nere och snurrade förra sommaren i slutet på augusti och sicken värme det var, men härligt. Jag hade min utgångspunkt i Ettling istället. Här är ialla fall några stopp vägar som du kan ha i åtanke:

Du kan ju göra ett stopp på Nürburgring.

Koblenz - Vacker stad, gillade den så pass att jag gjorde ett extra stopp där.

Sedan från Koblenz köra längs floden Mosel väg 49, stanna vid cochem, vackert och fyllt med Mc, finns flera borgar utmed denna sträcka.

Kaiserslautern och väg 48 neråt är riktig bra mc väg, kurver och underbar natur.

Nedanför Karlsruhe har du svarta skogen, där ena vägen är bättre än den andre och de verkar aldrig ta slut, svindlande utsikter på sina ställen, mysiga byar och en massa trevliga mc-åkare.

**Planera inte för detaljerat, ta det som det kommer ;)

OBS! Nu kan jag inte referera till någon paragraf, men är ganska säker att man skulle ha med sig signalväst och första hjälpen i bl.a. Tyskland
 

JEPA

New member
Tack för tipsen, jag och min familj ska tillbringa två veckor nere i Karlsruhe.
Min familj ska ta tåget ner, medan jag kör ner, så jag kommer definitivt att göra dagsturer runt omkring i området.
Ok, första hjälpen och en signalväst hade jag nästan planerat att ta med ändå, man vet ju aldrig vad som kan hända.
Låter det rimligt att jag kan köra en 30-35 mil per dag på småvägarna o ändå hinna göra ngt kortare stopp o se lite grann på vägen? Räknar med att göra lite mer sightseeing där nere o kanske ta lite mer tid på mig på vägen hem.
 

Bighoj

New member
Tack för tipsen, jag och min familj ska tillbringa två veckor nere i Karlsruhe.
Min familj ska ta tåget ner, medan jag kör ner, så jag kommer definitivt att göra dagsturer runt omkring i området.
Ok, första hjälpen och en signalväst hade jag nästan planerat att ta med ändå, man vet ju aldrig vad som kan hända.
Låter det rimligt att jag kan köra en 30-35 mil per dag på småvägarna o ändå hinna göra ngt kortare stopp o se lite grann på vägen? Räknar med att göra lite mer sightseeing där nere o kanske ta lite mer tid på mig på vägen hem.

30-35 mil på småvägar + en del stopp tror jag ligger på gränsen,i alla fall om du ska göra det varje dag.Det beror mycket på hoj,om man är van att köra,om man har krämpor,väder m.m.Det är väl inte milen i sig utan tiden i sadeln som är avgörande för hur långt man klarar.Du kan ju testa att köra 35 mil på mindre vägar härhemma och känna hur du mår efter en sådan runda.Jag brukar själv dra ner till bl a brösarps backar och på det hållet och där går väl ca 30 mil på en sådan runda.Från det ena till det andra så har jag faktiskt själv bott i Väsby i 8 år.
 

Lindeberg

New member
Tänk på att Tyskland har väldigt mycket byar och småstäder. Medelhastigheten hålls rätt låg. Inget fel att köra i maklig takt och bara njuta, men ibland ligger de så tätt att man måste bromsa in till 50 igen så fort man kommit upp i fart på landsvägen.

I övrigt håller jag med Sageland om tipsen Nürburgring-Koblenz-Cochem-Mosel. Skrev ihop en liten berättelse om min resa dit förra sommaren

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=532769
 

JEPA

New member
Fick ett tips av en kille som kört till Nordkap precis och som är hemmahörande i tyskland att det finns specella kartor med markerade fina sträckor lämpade för MC.
Vet någon var man kan få tag i dessa och vilka som är tillförlitliga?
 

Triumph int

New member
Förra året fanns på denna länk en speciell rubrik med mc-vägar,
men jag hittar inte den nu.

http://www.germany.travel/se/erholung/ferienstrassen/ferienstrassen.html

Antal mil kan vara svårt att bestämma om du kör på småvägar
för du kör rakt över stora torget i många städer och byar, där
kommer det att gå mycket långsamt.

Var inte rädd för att ta någon etapp på Autobahn,
lastbilsfilen rullar på i 85 km/h.

Ett sätt att kolla körtider är att via ex Microsoft Autoroute.
Där du kan lägga in en paus efter en viss körtid, det blir inte
på minuten men visar ändå på ett ungefär.

http://www.uem-moto.eu/Tourism/OverviewUEMmaps/tabid/54/Default.aspx
 
Last edited:

TMax500

Member
Fick ett tips av en kille som kört till Nordkap precis och som är hemmahörande i tyskland att det finns specella kartor med markerade fina sträckor lämpade för MC. Vet någon var man kan få tag i dessa och vilka som är tillförlitliga?
Jag köpte Motorrads karta http://butiken.metria.se/kartbutiken/product_info.php?cPath=191_193_109_269&products_id=66189

Vi letade efter de riktigt små vägarna, ville slippa vägar av typen 100-knyck-rakt-fram. Inte helt nöjd, dock. Den funkar som grovrecognosering, men man får komplettera med detaljstudier på t ex Google Maps eller Via Michelin, för att se alla småvägar. Den är lite svår att läsa på detaljnivå ("är det där väg 78, och var skall vi egentligen svänga"?)

Det slutade med att vi gjorde en enkel road book på två A4. Vi hade kartan som vägledning, och redde ut detaljerna på Google. Gick kalasbra. Vi körde 40 mil från Kiel till Harz med två A4-ark som "guide", bara två felkörningar på 40 mil! :) I både fallen småfel som snabbt rättades till.

Den är dessutom delvis lite väl generös med vad som är en bra mc-väg. Den blandar ibland ihop vad som är en vacker väg, med vad som är en bra hojväg. Det är ju inte alltid detsamma... En del raaaaaka vägar med lååånga alléer var markerade. Vackert, javisst, men urtrist. Rakt-fram-rakt fram-rakt fram-rakt fram tills rumpan ömmade.

Så den är ok, men inte super.
 
Last edited:

Matte Andersson

New member
Tänkte köra ner till södra Tyskland i sommar (Karlsruhe).
Har bokat in mig på en nattöverfart Trelleborg-Travemunde,
hade uppskattat tips o råd på vad man bör tänka på då detta är min första mc-semester utomlands
(ja, tom min första mc-semester någonsin då kortet togs sent i somras).
Men även tips på resväg, saker man kanske inte vill missa på vägen ner.
Tänkte ta två (minst) övernattningar ner, 30-35 mils etapper mao, körandes på det mindre vägnätet då jag kör en Midnight star 1300 så vill jag köra i maklig takt.
Har läst på hemsidan om den praktiska biten, grönt kort, regbevis, eu-försäkringskort osv men inser såklart att det är här i forumet som den levande kunskapen är samlad.
Tankar på det?

Hej!
Om tre veckor i början av Juli ger jag mig ut på en dylik resa. Göteborg till Kiel, ner genom Tyskland och Moseldalen. Tvärs över Tyskland österut och genom södra Tjeckien och sedan vidare genom Slovakien och till Ungern.
Hem igen bär det genom Polen och färja från Gdansk.
Jag har bokat färja och och den första natten i Tyskland i Bielefeld. I övrigt är det helt obokat och det får ta den tid det tar...

Några länkar jag har tittat på:
http://www.tourenhotel.de/ (Hotell)
http://www.alleenstrasse.com/ (Allévägar)

Nu ska jag inte köra så mycket Autobahn men jag köpte denna bok:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113034898

Lycka till och kör försiktigt!
 

JEPA

New member
Nu drar det ihop sig.......

Gott mos, nu drar det ihop sig till avfärd.
Vill tacka alla som hjälpt mig med svar på mina undringar.
Har bestämt mig för att göra saken så enkel som möjligt, packa lätt o köra söderut, bara se vart vägen tar mig.
Det verkade som många har sina smultronställen på väg ner genom tyskland så det var svårt att välja.
Det enda jag bestämt mig för är att stanna till vid Ringen, i övrigt tänkte jag se om jag inte kan hitta mina egna smultron.
Än en gång tack!!:D
 

nordicbiker

New member
Kontakta mig gärna direkt, om du har frågor angående Tyskland. Jag kommer från detta "lilla" landet i söder och bor i Sverige nu nästan 10 år. Maila mig gärna direkt, då kan du få min telefonnummer om detta behövs!

Hälsn
Kai-Uwe / nordicbiker
 

JEPA

New member
Sanslöst

Detta lovar gott.
Sitter på Peter Pan o skriver detta efter en god middag o ett par pilsner.
Om alla tyskar är lika trevliga kommer detta att bli en outstanding resa.
Redan i färjekön kom två stycken herrar i övre medelåldern fram o började konversera, delgav mig ungdomsminnen resp berättade vad de själva körde, o inte minst kom med en massa förslag på trevliga resvägar genom de delar som de själva kände till av Tyskland.
Om detta är en fingervisning om hur tyskar behandlar mc-turister så kommer jag aldrig mer hem ;-).
Detta plus att jag på denna första etapp av min resa (Väsby-Trelleborg), har sett mer sol än hela förra veckan, så lovar det gott.
Återkommer kanske fram i veckan.
Än en gång tack.
 

ziggeolena

New member
Tänk på att Tyskland har väldigt mycket byar och småstäder. Medelhastigheten hålls rätt låg. Inget fel att köra i maklig takt och bara njuta, men ibland ligger de så tätt att man måste bromsa in till 50 igen så fort man kommit upp i fart på landsvägen.

I övrigt håller jag med Sageland om tipsen Nürburgring-Koblenz-Cochem-Mosel. Skrev ihop en liten berättelse om min resa dit förra sommaren

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=532769

Man får tacka för lite tips sitter och planerar lite inför sommaren här och det var riktigt fina bilder på sidan :)
 
Top