Swedish Motorbike Association

lime

Skriver inte
I senaste nummret av MC-Folket, SMCs officiella organ, kan man läsa att SMC ska vara med och driva en bana motorbana. Det har det även informerats om på andra ställen och jag hoppas att SMC också försöker få en liknande bana lite närmare ABC-länen.

Men det var inte det jag reagerade på egentligen utan namnet. Projektet går under namnet SMC School Safety Park.

Jepp. En svensk organisation med svenska medlemmar i Sverige använder ett engelskt projektnamn. Bara att använda SMC School för sin utbildningsdel är något jag inte riktigt förstår. Men det slutar inte där. Går man in här på www.svmc.se så möts man även av "Club" och "Travel". Och "Garaget". Varför inte "The Garage" för att vara konsekvent.

Varför använder en svensk organisation, med svenska medlemar i Sverige dessa engelska uttryck istället för motsvarande svenska? Är vårt fina språk så tråkigt eller så onyanserat att det inte går att använda Klubbar, Resor och Utbildning?

Eller vad är den bakomliggande orsaken? Någon från styrelsen eller annan del av verksamheten får gärna förklara.

Kanske dax att skicka in en motion till årsmötet om att Sveriges MotorCyklister byter namn till Swedish Motorbike Association...

Galne Dansken

Administrator
Personal
The Swedish Motorcyclist Association

1. Runt bana!
Bäste Lime, som jag har nämnd annanstans vid flera tillfällen, jobbar SMC aktivt med övriga intressenter på att få till en trafikövningsplats i Stockholm, med excellente möjligheter för att täcke motorcyklisternas behov.
(- Det har SMC iövrigt hållt på med mera eller mindre i 40 år - enligt den historik som jag har fått ta del av.)

Man har historisk jobbat med ett önska om offentliga medel för detta. Idag jobbar vi primärt ut i från att dom som ska använda banan, blir en del av finansieringen. Det är flera spår på gång.

Projektet i Essunga Komun, drivs av en lokal grupp, och deres önskemål är att blant annat driva anläggningen i ett tät relation med SMC, och en del av affärs ideen är även att ha turistnäring. Därför har projektgruppen numera börjad att ha arbetsnamnet; SMC SCHOOL Safe Park!
Så enkelt är det!
-----

Jag har saxad lite från en tidigare tråd om CLUB, TRAVEL & SCHOOL, som är att betrakta som dottorvarumärken.
Livet är enkelt - om man gör det så ;)

2005 har SMC arbetat mycket med vår profil och att stärka vårt varumärke, bl. a med hjälp av ett kommunikationsbyrå.
Ett resultat ser du här, hemsidan.

Namnet SMC, Sveriges MotorCyklister, är ett annat.

SMC arbetar med väldigt mycket saker och det blir svårt att nå ut med budskapet. Risken är att viktiga frågor druknar i mediabruset.
Vi bestämde oss därför att dela in SMC i fyra delar, SMC + tre dottervarumärken. Målet är att den som söker enklare ska hitta rätt information.

1. När vi säger SMC så handlar det om allt arbete vi bedriver som rör mc-politiska frågor som trafiksäkerhet, försäkringar och lobbyarbete i alla former.

2. SMC Club: här är det roliga saker som händer, till exempel träffar, evenemang som HOJ-X och diverse aktiviteter, samt diverse rabatt avtal och medlemsförmån. Även om en del av detta sker genom våra klubbar, var typ; Klubbar - inte tillräckeligt täckande!.

3. SMC School: Handlar om all utbildning vi bedriver, både mc och t. ex. utbildning av styrelseledamöter, mv..
Att kalla det; Utbildning, ansåg man i en tid vart man sku jobba bort ett "gubbigt" image inte som tids enligt!

4. SMC Travel: till sist det roligaste, handlar om att resa med hojen. Det kan vara resor i Sverige och andra länder, genom SMC-resor eller på egen hand med tips från SMC. Logisk att fälja den engelska linja ovan! Men, även ha en möjlighet öppen för i framtiden att ha "incomming resor" som kanske kan ge SMC lite klirr i kassan.

Varför blev det engelska namn?
Vi på kansliet, styrelse (vart jag under tiden var ledamot) och framför allt dom 21 Distrikts organisationer kom överens om att det var vettigt. Alla tyckte att det passar bra in på målgruppen. Många svenska mc-klubbar har engelska namn och det har också motorcyklarna vi kör.
School, Travel och Club - vi tycker att namnen är klockrena och talar om vad det handlar om.

SMC är underbart, med direkt demokrati - det går att påvärka alla beslut - så vill man göra om är det endast att börja jobba med frågorna.