Svindel/yrsel??

sabang

New member
Kanske fel kategori...

Jag har under de senaste 2 åren haft en otäck känsla som dyker upp ENDAST vi körning på motorväg.
Ligger jag i jämn hastighet så känns det ibland som om jag får svindel...eller typ ska ramla. Drar jag sedan på för att göra en omkörning så försvinner denna otäcka känsla, för att komma åter då jag ligger i jämn tackt. Rör sig frun där bak så kan jag nästan få panik så att jag måste stanna eller ta och lämna motorvägen.
Det märkliga är att jag ej känner något alls vid körning på andra vägar.
Har varit hos läkare och han blev inte klok på vad det kan vara. Gick med en blodtrycks maskin i 24 timmar för att kolla om jag fick blodtrycksfall....Körde även ut mo motorvägen vid detta tillfälle. Inget fel på blodtrycket???
Kommer endast vid mc körning och ej med bil.
Vill ju ej behöva att bara köra småvägar när man vill ta en transportsträcka.
Någon sa att det kan vara min balans som strular?
Snälla...Om någon där ute av er har haft eller hört talas om någon som känner samma sak.
Hör av er.

Kör försiktigt därute.

Fredrik 46 år.
 

Bengt Allevad

New member
En första tanke som slår mig.

Hur hanterar du blicken när du kör motorväg?

Har du den inte tillräckligt långt fram och även tillämpar för lite bredblick.

Detta borde i och för sig vara ett större problem när du gör så på mindre vägar men ändå.....
Bara för att få en ingång i problemet.
 

sabang

New member
Har inget problem med det.
Har provat 3 olika hjälmar. crosshjälm med skärm...även satt solfilm på överdelen av visiret så att det skulle ta bort "himmlen" ifall jag fick svindel.
Är lite höjdrädd i vanliga fall. Men vet ej om det är svindel.
Ska försöka att hårdträna min balans och se om det hjälper..
 

jan-olovj

Active member
Har man varit utför att något hänt vid ett specifikt tillfälle och det var otäckt så är det lätt att framkalla samma känsla vid liknande situationer. Kör du i samma lunk så slapnar du av och då har du tillfälle att tänka på det otäcka. Jag har varit med om det i samband när jag varit väldigt stressad och det käns körigt. Då var jag väldigt darrhänt speciellt om jag tänkt på det, som att ta en snapps eller bära en kopp kaffe och jag vet att andra tittar på, då spillde jag garanterat, skitsnopet särskilt när jag slog ut nästan en hel skåne.
Gå till vårdcentralen och be att få en tid hos beteändevetare.(säker felstavat)
en sådan kan säkert hjälpa dig.
 

Leif H..oj

New member
Kolla in www.yrsel.com som är ett komplement till diagnos av läkare (öron, näsa, hals i första hand men kan vara andra specialiteter också).

Vi som hållit på med sportdykning har lärt om vikten av tryckutjämning, risk för ruptur på runda fönstret, vätskeansamlingar i innerörat m.m. som stör balansnerverna.

Vanlig yrsel orsakas ofta av att man inte har något att fokusera blicken på i närsynfältet, när man står upp. Blicken långt fram på motorvägen sittande på en mc kanske är samma sak, UTOM när man kör om ett annat fordon då det kommer nåt i närsynfältet att fokusera på, verkar som en möjlig orsak till att framkalla yrsel. Är det dags för progressiva glasögon kanske... optikern kanske vet om det är synhjälpmedel som behövs.

Ljud kan också framkalla yrsel...har du för mycket buller i hjälmen? Kan öronproppar ta bort det som framkallar yrseln.

Men som sagt... läs på yrselhemsidan om alla möjliga varianter. Ögon och öron kanske ska kollas först. Det är enkelt.
 

Frank S

New member
Om läkaren utesluter allt vad öron näsa hals blodtryck etc så kolla upp "sensomotorisk träning".Ja jag vet att det är kontroversiellt, men de som håller på med sådant menar att om man som vuxen har kvar rester av tex spädbarnsreflexer så kan de reflexresterna påverka ens motorik/balans med svindel och höjdrädla som resultat bl.a.
Jag själv är inte värst insatt eller övertygad så hoppa inte på mig om att det är kvacksalveri eller dyl.
 

sabang

New member
Kolla in www.yrsel.com som är ett komplement till diagnos av läkare (öron, näsa, hals i första hand men kan vara andra specialiteter också).

Vi som hållit på med sportdykning har lärt om vikten av tryckutjämning, risk för ruptur på runda fönstret, vätskeansamlingar i innerörat m.m. som stör balansnerverna.

Vanlig yrsel orsakas ofta av att man inte har något att fokusera blicken på i närsynfältet, när man står upp. Blicken långt fram på motorvägen sittande på en mc kanske är samma sak, UTOM när man kör om ett annat fordon då det kommer nåt i närsynfältet att fokusera på, verkar som en möjlig orsak till att framkalla yrsel. Är det dags för progressiva glasögon kanske... optikern kanske vet om det är synhjälpmedel som behövs.

Ljud kan också framkalla yrsel...har du för mycket buller i hjälmen? Kan öronproppar ta bort det som framkallar yrseln.

Men som sagt... läs på yrselhemsidan om alla möjliga varianter. Ögon och öron kanske ska kollas först. Det är enkelt.

Det kanske kan vara något.
Är Divemaster men har ej dykt på många år... Så jag vet vad du menar. Samt...Har faktiskt spräckt vänster trummhinna 2 gånger. Men detta hände ju bla. under en stadskupp på Filippinerna för 20 år sedan och har ej haft problem förrän nu. Men det kanske är något som kan komma med åldern.
Ska läsa om yrsel. Tack för tipset.
 

Ansod

New member
Det kanske kan vara något.
Är Divemaster men har ej dykt på många år... Så jag vet vad du menar. Samt...Har faktiskt spräckt vänster trummhinna 2 gånger. Men detta hände ju bla. under en stadskupp på Filippinerna för 20 år sedan och har ej haft problem förrän nu. Men det kanske är något som kan komma med åldern.
Ska läsa om yrsel. Tack för tipset.

Eftersom du ätr divemaster och jag instruktör kanske jag kan komma med ett till tips (eller två). Du har fått en mängd bra förslag som du kan fundera över. Då jag arbetat med en hel del beteendevetare jhar jag aldrig hört talats om någon som botat yrsel- däremot många som skapat förvirring.
Vad har du för hoj - vibrerar den mycket? Vibrationer ihop med turbulens (eller var för sig) kan skapa lågfrekvent buller. Då frekvensen håoller sig på samma nivå kan den orsaka obehag liknande de du beskriver. På mindre väg varierar hastigheten mer och frekvensen varieras. Dessutom ändrar du läge på huvudet betydligt oftare.
Nästa fundering (dykmedicin) är hur du andas och vilken luftväxling du har i hjälmen. Om du har dålig luftväxling i hjälmen blir residualutrymmet större och du måste andas djupare.Samma effekt får du om du pga avslappning andas för "grunt". Om du hör till den kateori dykare som tror att det går att snåla med luft kan du ha upplevt liknande fenomen på den bättre sidan av vattenytan.

Anders
 

sabang

New member
Eftersom du ätr divemaster och jag instruktör kanske jag kan komma med ett till tips (eller två). Du har fått en mängd bra förslag som du kan fundera över. Då jag arbetat med en hel del beteendevetare jhar jag aldrig hört talats om någon som botat yrsel- däremot många som skapat förvirring.
Vad har du för hoj - vibrerar den mycket? Vibrationer ihop med turbulens (eller var för sig) kan skapa lågfrekvent buller. Då frekvensen håoller sig på samma nivå kan den orsaka obehag liknande de du beskriver. På mindre väg varierar hastigheten mer och frekvensen varieras. Dessutom ändrar du läge på huvudet betydligt oftare.
Nästa fundering (dykmedicin) är hur du andas och vilken luftväxling du har i hjälmen. Om du har dålig luftväxling i hjälmen blir residualutrymmet större och du måste andas djupare.Samma effekt får du om du pga avslappning andas för "grunt". Om du hör till den kateori dykare som tror att det går att snåla med luft kan du ha upplevt liknande fenomen på den bättre sidan av vattenytan.

Anders
Hej

Tvivlar på att det har med andningen att göra...Men...använder metoden "skip breathing" dvs..Hoppar över ett andetag.
Kör en Honda Varadero 1000. Körde tidigare custom men bytte då jag trodde att det kanske va körställningen. Att man satt bakåtlutad och då inte hade full kontroll.
Hjälmen är heltäckande men har alltid en del av visiret öppet.

Tror faktiskt att det kan ha med min spräckta trummhinna att göra 2 gången den sprack är för 4 år sedan..kan nog tänka mig att det kan ha börjat vid den tiden... Så jag lutar åt att tro att det är mitt öra som spökar och ger mig dålig balans.
Ska ta och undersöka detta med min läkare.

Tusen tack för hjälpen.
 

Ansod

New member
Hej

Tvivlar på att det har med andningen att göra...Men...använder metoden "skip breathing" dvs..Hoppar över ett andetag.
Kör en Honda Varadero 1000. Körde tidigare custom men bytte då jag trodde att det kanske va körställningen. Att man satt bakåtlutad och då inte hade full kontroll.
Hjälmen är heltäckande men har alltid en del av visiret öppet.

Tror faktiskt att det kan ha med min spräckta trummhinna att göra 2 gången den sprack är för 4 år sedan..kan nog tänka mig att det kan ha börjat vid den tiden... Så jag lutar åt att tro att det är mitt öra som spökar och ger mig dålig balans.
Ska ta och undersöka detta med min läkare.

Tusen tack för hjälpen.


Jag håller med om att det är långsökt det här med andningen men jag ville ge dej ett till perspektiv. I samband med rök- eller vattendykning hade det varit ett symtom på syrebrist. Skip breathing är ingen hit. Men börja du med läkaren och lycka till!!!
 

Snusmumrik

New member
Kanske fel kategori...

Jag har under de senaste 2 åren haft en otäck känsla som dyker upp ENDAST vi körning på motorväg.
Ligger jag i jämn hastighet så känns det ibland som om jag får svindel...eller typ ska ramla. Drar jag sedan på för att göra en omkörning så försvinner denna otäcka känsla, för att komma åter då jag ligger i jämn tackt. Rör sig frun där bak så kan jag nästan få panik så att jag måste stanna eller ta och lämna motorvägen.
Det märkliga är att jag ej känner något alls vid körning på andra vägar.
Har varit hos läkare och han blev inte klok på vad det kan vara. Gick med en blodtrycks maskin i 24 timmar för att kolla om jag fick blodtrycksfall....Körde även ut mo motorvägen vid detta tillfälle. Inget fel på blodtrycket???
Kommer endast vid mc körning och ej med bil.
Vill ju ej behöva att bara köra småvägar när man vill ta en transportsträcka.
Någon sa att det kan vara min balans som strular?
Snälla...Om någon där ute av er har haft eller hört talas om någon som känner samma sak.
Hör av er.

Kör försiktigt därute.

Fredrik 46 år.

Kanske du ska försöka få en remiss till en neurolog. Min bror fick för fem år sedan en liten liten propp i hjärnan som påverkade hans balans och neurologen kunde exakt fastställa var proppen gått trots att inget syntes på magnetröntgen.

Nu är hans bekymmer betydligt större än ditt och han
klarar inte av trampcykel men bil kan han köra utan problem.
 

rednax

New member
Mystiskt. Finns det andra liknande monotona situationer som du prövat.Det låter ju som om du avleder tankarna när symtomen försvinner vid aktiv körning vid tex omkörning, så varför förkasta möjligheten till en psykologisk förklaring. Själv tycker jag att monotoni, särskilt i bullrig miljö gör det mycket svårare att fokusera och koncentrera sig. Jämför tex enahanda bullriga jobb. Stod tex ett halvår vid en packmaskin vid en stor tryckpress en gång i tiden. Det var omöjligt att tänka konstruktivt i den situationen och stressnivån steg dramatiskt. Man kan bli förvånad över vilka spratt hjärnan kan spela en. Att köra mer aktivt, variera hastighet och pausa tillräckligt ofta är vad jag skulle ha prövat i första hand. Man kan ju också tänka sig att undvika motorvägar så mycket som möjligt. Det ska ju vara skoj att köra.
 

jan-olovj

Active member
Det var ungefär så här jag menade med mitt inlägg det är lätt att fixera sig, och det är inte lätt att undvika utan hjälp från någon utomstående som kan.
 

rednax

New member
Absolut. Någon skrev också om att lyfta blicken mer. Får mig att tänka på hur man lurar hjärnan i "lustiga huset". Det bygger ju på sk optiska villor.Fastnar man i att se vägbanan rusa förbi i för hög utsträckning kan man väl mycket väl tänka sig att balansen felstimuleras på samma sätt. Jmfr också sjösjuka. Hjärnan behöver fasta referenspunkter.Olika individers känslighet skiljer sig mycket när det gäller detta. Ett gott balanssinne lär då vara en nackdel.
Sjösjuka botas med tillvänjning,träning och aktivitet. Passivitet, dvs sitta still och låta sig gungas och vänta på nästa våg är en dålig metod. Likheten med monoton körning respektive
aktiv förefaller inte helt långsökt. Det hade varit intressant att se om sjösjukepiller hade hjälpt, men detta kan ju inte rekommenderas i samband med trafik.
 

jan-olovj

Active member
Alla sådana där konstigheter som man inte förstår skapa rädsla och där med gör allt sammans mycket värre sedan är det inte lätt att låta bli att tänka på skiten och det ökar allt ännu mer. Riktig hjälp är det bästa för att bryta det hela.
 

rednax

New member
Absolut. Det finns gott om exempel på situationsrelaterade reaktioner av den typen där underliggande,förträngda minnen är orsaken.(tex fobier) Kognitiv beteende terapi,KBT, som kan fås via sjukvården eller andra former av beteende-träning och samtalsterapi ger sannolikt bäst möjlighet till hjälp. Inom sjukvården gäller förstås att insatsen skall vara motiverad av att besvären tillräckligt allvarliga. Att inte kunna köra mc på motorväg räknas sannolikt inte dit. Dock finns det gott om privata alternativ som hjälpt många människor. Jag tycker dock att uteslutning av fysiska förklaringar är viktigt. Hastigheten på motorväg kryper ju gärna uppåt när man sitter på hoj och då gäller det ju verkligen att vara alert. Så helt seriöst, är väl den enda vettiga rekommendationen att inte utsätta dig själv eller för risken innan du fått svar, dvs problemet är riktigt utrett och åtgärdat.
 

sabang

New member
Jag tackar alla för era kloka svar och kommer nästa vecka att kontakta min läkare igen för att se vad vi kan komma fram till ang problemet.
Jag återkommer om jag får någon förklaring till denna åkomma.

Kör försiktigt därute.

Fredrik
 
Top