Sviesta 11-12 Juni

-Chrille-

New member
Hej alla Kurssugna!
Äntligen är det dags för åkning på Sviesta igen.
Som vanligt är det beställt bra väder och tidig morgon. ;)

Här kommer lite info/påminnelse ang kursdagen.

Kursen startar med samling/besiktning/inskrivning 07.00 för att avslutas ca kl. 16.00.

Se till att du har körkort, försäkring och personlig skyddsutrustning och observera att motorcykelkörkort för den motorcykel du kör är självklart ett krav. Dessutom ska du ha kläder, stövlar och handskar avsedda för motorcykelkörning. Ryggskydd och heltäckande hjälm rekommenderas starkt men är inget krav.

Motorcykeln
skall vara registrerad, besiktigad, i trafik och försäkrad. Dock är det tillåtet att köra med "kraschkåpor" under förutsättning att registreringsskylt finns synligt monterad.
Har du halvslitna däck eller bromsar, rekommenderar vi att du byter före kursen.

Buller
Det är regler för buller på samtliga banor och kraven gränsen varierar mellan 92-98 db ( 95db på Sviesta). Har du högt ljud finns det db killer att köpa hos handlare som du kan använda, om du ligger på gränsen.

Du kommer köra ca 20 mil under dagen. Se därför till att du har bränsle både för dig och din motorcykel så det räcker hela dagen.
Gruppindelning sker i samband med inskrivningen!

Mat och fika
Det ingår mat och fika under dagen!

Övriga frågor beträffande din bokning eller ändringar av bokningen sköts av Kansliet, Patrik Eriksson på telefon: 0243-66977 eller via mail patrik.ericsson@svmc.se.

Annars mailar ni mig på chrille@ecracing.se

Välkomna!
MVH // Chrille
 

Hansi

Skrivit för mycket
Sviesta, det ringer en liten klocka här, andra arrangörer brukar kräva original avgassystem på den banan. Men det är alltså OK med ett ordentligt dämpat slipon/helsystem med dbkiller på denna kurs?

Har alltid "valt bort" sviesta som bandagsmål pga detta, orkar inte plocka bort helsystemet och byta till original. Med dbkillern i så tror jag helsystemet är tystare än det mesta...
 

SuperRetard

New member
Sviesta, det ringer en liten klocka här, andra arrangörer brukar kräva original avgassystem på den banan. Men det är alltså OK med ett ordentligt dämpat slipon/helsystem med dbkiller på denna kurs?

Har alltid "valt bort" sviesta som bandagsmål pga detta, orkar inte plocka bort helsystemet och byta till original. Med dbkillern i så tror jag helsystemet är tystare än det mesta...

Det är bara kvällskörningarna med LMS som arrangör som kräver originalsystem. Övriga arrangörer har som alla andra ljudmätning.
 

Meercy

New member
Finns det möjlighet att tanka i närheten? för inte räcker det med full tank?
(Gixxer 1000 k8 ca 18l???)
 

-Chrille-

New member
Sviesta, det ringer en liten klocka här, andra arrangörer brukar kräva original avgassystem på den banan. Men det är alltså OK med ett ordentligt dämpat slipon/helsystem med dbkiller på denna kurs?

Har alltid "valt bort" sviesta som bandagsmål pga detta, orkar inte plocka bort helsystemet och byta till original. Med dbkillern i så tror jag helsystemet är tystare än det mesta...

Självklart är det bäst/tystast med ett orginalsystem när det gäller buller, men beroende på system så brukar det även fungera med db killer. Risken finns tyvärr att bullrar det för mycket vid mätning trots killern, så blir man avflaggad.

MVH // Chrille
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
.....bra tänkt GD!
Och om inte macken har bytt namn under vintern :eek:...så är det en Statoil.

Bäste Chrille,

om man som jag - gått utbildning i kurvtechnique hos SMC - kommer jag fortara in på macken (fabrikat Shell) som liggar bredvik Beviks (innan Staoil som är längra borta) - ifall det inte är mötande trafik.

Rätt ska vara rätt :D
 

Meercy

New member
Du har ca. 2 minutters körning till närmsta tankstation - så det är inget problem.
Själv brukar jag fara över och tanka under lunch rastan..


Perfekt!

Ser verkligen fram emot kursen som blir min första. Finns det något mer som är bra att ha med förrutom sig själv och hojen?
 

MaCa

New member
Perfekt!

Ser verkligen fram emot kursen som blir min första. Finns det något mer som är bra att ha med förrutom sig själv och hojen?

Lägg till positiv inställning (brukar inte vara något problem), en flaska vatten rekommenderas starkt för att kunna hålla uppe vätskenivån och därmed humöret och fokus!

PS. Kan du ta med solsken skadar inte det, Chrille brukar bara ha sådärbra kontakt med väsdergudarna ;-)

/Mattias
 

-Chrille-

New member
Hur ser dagsprogramet ut? Vad genomför man för olika moment och utvärderingar mm?

Under dagen kommer du att få både teori samt praktik/feedback på de övningar som instruktören i din grupp förmedlar.
Jag förmodar att det är första gången du går en kurs (kanon:)) och då kommer du att börja med "steg 1" i en 4stegsutbildning. (1steg/dag).

Dagen är indelad i olika "pass", ett pass tar 1 timme. Under den timmen har du först 20min teori (med din instruktör i gruppen), 20min praktik på bana, 20 min feedback,vila. Det brukar bli 6-7 pass/dag.
När dagen är slut så skall du göra en utvärdering här på hemsidan för att bli "godkänd" för det steg du gått.

Detta var väldigt kortfattat men mer info och schema under dagen får du på plats vid inskrivningen samt av din instruktör. Så tänk bara på att komma utvilad och gärna med ett glatt humör så löser vi resten.
Tips! Om du vill förkovra dig lite extra så läs gärna i dokumentet "Full Kontroll" http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf som också finns här på hemsidan, så kan du läsa en del av teorin bakom övningarna.

PS. Du är i goda händer...;)

MVH // Chrille
 
Last edited:

Meercy

New member
Under dagen kommer du att få både teori samt praktik/feedback på de övningar som instruktören i din grupp förmedlar.
Jag förmodar att det är första gången du går en kurs (kanon:)) och då kommer du att börja med "steg 1" i en 4stegsutbildning. (1steg/dag).

Dagen är indelad i olika "pass", ett pass tar 1 timme. Under den timmen har du först 20min teori (med din instruktör i gruppen), 20min praktik på bana, 20 min feedback,vila. Det brukar bli 6-7 pass/dag.
När dagen är slut så skall du göra en utvärdering här på hemsidan för att bli "godkänd" för det steg du gått.

Detta var väldigt kortfattat men mer info och schema under dagen får du på plats vid inskrivningen samt av din instruktör. Så tänk bara på att komma utvilad och gärna med ett glatt humör så löser vi resten.
Tips! Om du vill förkovra dig lite extra så läs gärna i dokumentet "Full Kontroll" http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf som också finns här på hemsidan, så kan du läsa en del av teorin bakom övningarna.

PS. Du är i goda händer...;)

MVH // Chrille


Låter bra det där, Jag fick hem fakturan betalade så fort jag kunde dock någon dag efter"förfallodatumet" Är jag fortfarande anmäld eller klantade jag till det?
 

-Chrille-

New member
Låter bra det där, Jag fick hem fakturan betalade så fort jag kunde dock någon dag efter"förfallodatumet" Är jag fortfarande anmäld eller klantade jag till det?

Låter som det är OK men dubbelkolla med kansliet om det fungerat, annars PM:a mig dina uppgifter så kollar jag.

MVH // Chrille
 

Meercy

New member
Tyvärr verkar det som att jag måste avstå kursen :( har fått förhinder.

Är det någon som är intresserad så överlåtes platsen gärna.

ring 0766265858 för mer info.
 

-Chrille-

New member
Tack! ;)

11/6
Trots att "Tone" inte kunde leverera nån sol...:( så var det kul att se alla glada miner i regnet.
Jättekul att alla även tog till sig "regnträningen" utan några större avåkningar,:cool: Snyggt kört!! ;)

12/6
Vi slapp ialla fall regnet men istället fick vi stundtals full storm.
Flera gånger kändes det som om depån var på väg ut på banan...:eek:
Även här var det kul att se alla framgångar och glada miner i grupperna. ;)

Återigen ett stort tack till alla och jag hoppas vi syns på flera kurser framöver!

MVH // Chrille
 

Goldenhornet

New member
Tack till träningsledningen och alla instruktörer! Det var bara glada miner och positiv stämning hela dagen igår! I vårt gäng var det flera som åkte hem och började kolla upp nästa kurstillfälle.. ;-)

/Susanne
 

Heli

New member
Tack till träningsledningen och alla instruktörer! Det var bara glada miner och positiv stämning hela dagen igår! I vårt gäng var det flera som åkte hem och började kolla upp nästa kurstillfälle.. ;-)

/Susanne

Med det leendet som du hade hela dagen oavsett vad som skulle göras på banan så kan man inte mer än hoppas att vi ses snart igen :)
// Heli
 

Syster-Tysk

New member
Sviesta

Tack till Chrille för ett väl utfört jobb!

Tack till alla trevliga deltagare, med eller utan regn!

Ett särskilt tack till Dag som fick tampas med mig i två dagar! ;)

/J
 
Top