Sverige och Finland

deafman

New member
Hej,

jag kommer från Hamburg o planerar en resa i början av august genom Sverige o Finland med Helsingfors som mål. Vilket vägen skall jag ta? Vad kan ni rekommendera?

Hälsningar
Thomas
 

Sacki

New member
Hej,

jag kommer från Hamburg o planerar en resa i början av august genom Sverige o Finland med Helsingfors som mål. Vilket vägen skall jag ta? Vad kan ni rekommendera?

Hälsningar
Thomas

Hej!

Jag föreslår att du undviker E4:an i både Sverige och Finland och istället håller dig till de mindre vägarna.
I Finland skulle jag hålla mig till de mellersta och östra delarna av landet. Naturen och vägarna är relativt trista längs Österbottens-kusten. Förslag på några platser som är värda ett besök är Oulu (Uleåborg på svenska), klostret i Valamo, trakten kring Saima kanal och naturligtvis Helsingfors.

Trevlig resa!
Sacki
 

V Saarela

New member
Jag bor i Boden och har åkt på hoje ett antal gånger genom Sverige och Finland via olika vägar.(kom hem för övrigt idag från en tur till Anderstorp samt via Åbo hem.

Jag måste säga att jag fortfarande föredrar E4:an och E8.an(den sk österbotten)
 

Sacki

New member
Jag bor i Boden och har åkt på hoje ett antal gånger genom Sverige och Finland via olika vägar.(kom hem för övrigt idag från en tur till Anderstorp samt via Åbo hem.

Jag måste säga att jag fortfarande föredrar E4:an och E8.an(den sk österbotten)

Om man bara vill ha en snabb och tråkig transport så är det helt OK med dessa vägar. Vill man däremot ha lite skoj samtidigt när man kör och inte bara köra rakt fram i 110 så skulle iallafall jag välja andra, lite mindre vägar.
 

ipodtomppa

New member
Hej!

Jag föreslår att du undviker E4:an i både Sverige och Finland och istället håller dig till de mindre vägarna.
I Finland skulle jag hålla mig till de mellersta och östra delarna av landet. Naturen och vägarna är relativt trista längs Österbottens-kusten. Förslag på några platser som är värda ett besök är Oulu (Uleåborg på svenska), klostret i Valamo, trakten kring Saima kanal och naturligtvis Helsingfors.

Trevlig resa!
Sacki

Hej,
Då du har kommit upptill Torneå dalen så kan du t.ex köra Torneå-Rovaniemi-Posio-Kuusamo-Suomussalmi-Sotkamo-Kuhmo-Lieksa-Joensuu-Liperi-Heinävesi-Varkaus-Juva-Sulkava-Puumala-Hamina och sedan kör du den sk. kungsvägen till Helsingfors via Borgå som måste upplevas. Dessa är små riktlinjer åt dej och om du vill och beroende på din tidtabell så kan du lämna norra delen bort och ta Oulu ( Uleåborg) -Sotkamo istället. Runt rutten så finns det en massa sevärdheter. Du kan gå in på http://www.visitfinland.com/w5/index.nsf/(pages)/index var du kan finna mer om Finland. Ha en god tur !
 

deafman

New member
Hej,
tack. jag ska köra som ipodtomppa skrev. Jag vill se mer fran norra delen av Sverige. Tror inte att jag ser mycket om jag kör E4 eller E8. Finns det i Sverige inte vägerna som det är kul at köra med mc o samtidigt se fina naturen osv?
Hälsningar
Thomas
 

V Saarela

New member
Okidoki. Inte för att jag fattar varför man ska åka vägar som kantas bara av skog och allmänt tråkig natur?(tex inlandsvägen genom Sverige eller Jyväskylävägen till Helsingfors)

Om nu, hitta småvägar att transportera sig är måttet på trevliga vägar, så finns ju en väg mellan inlandsvägen och E4:an i Sverige.
I Finland kan man svänga av i Uleåborg(Oulu) mot Ylivieska och sen sicksacka i eget tycke ner till ryska gränsen längst ner, sen västerut till Helsingfors....eller också svänga av ca 2 mil söder om Uleåborg mot Kalajoki och följa småvägarna neråt.

Att följa E4 och E8 betyder inte att man strikt måste följa dom. Finns massor av små trevliga avstickare att göra från dessa vägar. Sk avstickare finns oftast utefter dom stora vägarna(sk turistvägar), definitivt inte efter "skogsvägarna" :)
 
Last edited:

V Saarela

New member
Kom på att jag åkte förra sommaren den sk Kungsvägen Borgå. Var faktiskt inte så tokigt. En avstickare från dom stora vägarna :)

060815b11.jpg


060815b14.jpg
 
Top