Svedea kundundersökning 2013

Hampe

Skriver massor!
Svedea har frågat sina (redan frälsta) motorcykelkunder hur dom använder sin MC, och vad som sker härnäst:

http://www.svedea.se/media/292839/Kundundersokning_mc_2013.pdf

Jag myser över de längre årssnitten, förvånas lite över de höga andelen jobbpendlare och glädjs över att bara 4% säger att dom tänker sluta köra motorcykel.

Trist är att huvuddelen av de som tänker ge upp gär det fär att "dom använder hojen för litet".
I mina ögon borde den bristen vara enkel att åtgärda...

Förvånade är att så få efterlyser en snålare motorcykel - med en sådan kan man använda den mer.:tummenupp

Handlarna borde vara glada att så få vill importera själva hojen utomlandsifrån, men frågan om delar och utrustning dök tydligen inte upp...

Klicka och kolla - frågeställaren har självklart intresse av att måla i pastelldelen av färgskalan, och undersökningen säger inget om nyrekryteringen, men visst är det glädjade att så många tänker hålla kvar i sin hoj?

Hampe

Marie

Banned
Det var faktiskt en intressant undersökning!

Förvånade är att så få efterlyser en snålare motorcykel - med en sådan kan man använda den mer.:tummenupp

Det skulle inte jag heller ha efterlyst. Båda mina går på mellan 5 och 6 liter/100km och det tycker jag att är bra siffror. På min bil har jag noterat 13,58 liter/100 km som genomsnitt under de 6 år jag haft bilen hittills. Alltså tar hojen mindre än hälften.
Bränslekostnaden är ju inte heller någon betungande post i budgeten, så inte är det DET som begränsar användningen.

VBK

New member

Det skulle inte jag heller ha efterlyst. Båda mina går på mellan 5 och 6 liter/100km och det tycker jag att är bra siffror. På min bil har jag noterat 13,58 liter/100 km som genomsnitt under de 6 år jag haft bilen hittills. Alltså tar hojen mindre än hälften.
Bränslekostnaden är ju inte heller någon betungande post i budgeten, så inte är det DET som begränsar användningen.

Har snittat runt 2000 mil dom sista 6 åren, så bränslet är en stor del i kostnaden, kör man hoj dagligen så är bensinpriset lika påverkande som om man körde bil.

Sen att hojen drar ett par deciliter mer än frugans plåtburk är ju ett val jag gjort.

Men däckkostnaderna är nog det jag gråter mest över, och dom åren när det det faller sig att det blir 3 servisar.

Marie

Banned
Jo, ett par tusen mil per år med vardera fordonsslaget är väl ganska normalt, eller?

stefan.

New member

När jag är ute och tourar brukar det bli en av de tyngsta, om inte t.o.m. den tyngsta, utgiften. Men det är klart, åker man bara iväg någonstans, bor på hotell en vecka, och sen hem igen så blir det annorlunda.

Jo, ett par tusen mil per år med vardera fordonsslaget är väl ganska normalt, eller?

Om du läser undersökningen (sida 5) så kan du se att endast 5% kör mer än 1000 mil/år, så det är nog inte så normalt.

Hampe

Skriver massor!
Förstår inte vitsen med undersökningen, tycker att många viktiga frågor saknas.

Så klart!
"Som man frågar får man svar"; Svedea ville pigga upp branschen med lite glada nyheter för en gångs skull, och valde frågor därefter. Inget fel i det - en bra balans till sådana tråkmånsar som jag som bara skall dra ner stämningen hela tiden...

H

Intressant enkät, stämmer säkert med verkligheten. Gruppen som fått svara på frågorna är ju inte särskilt offensiv. Allmän neddragning verkar vara budskapet vilket inte är någon nyhet i MC branschen. Tänker bl.a. på frågan på ”På två års sikt, kommer du att behålla din nuvarande MC?” 68% svarade ja, 6% svarar ja på att de kommer att köpa helt ny MC.

Att folk inte använder MC som nyttofordon utan mest för nöjes skull är ju ingen överraskning. Det i sig innebär ju att man inte tycker att bränsleförbrukningen har så stor betydelse.

På frågan ”Varför vill du inte längre äga mc?” svarar 60 % att de kör för lite. Tyvärr är nog problemet att de inte är intresserade av MC:n längre vilket gör att man inte löser problemet med rådet ”kör oftare”. Orsaken till att man tappar intresset kan vara att de kompisar man tidigare varit ute och kört turer med har dragit ner eller slutat. Många tycker att det är tråkigt att köra själv och då blir hojen stående. Har märkt det i min omgivning.

/Peter

Marie

Banned
På frågan ”Varför vill du inte längre äga mc?” svarar 60 % att de kör för lite. Tyvärr är nog problemet att de inte är intresserade av MC:n längre vilket gör att man inte löser problemet med rådet ”kör oftare”. Orsaken till att man tappar intresset kan vara att de kompisar man tidigare varit ute och kört turer med har dragit ner eller slutat. Många tycker att det är tråkigt att köra själv och då blir hojen stående. Har märkt det i min omgivning.

Det kan också handla om att det pga hälsoproblem inte blir möjligt att köra så mycket, och då blir det lätt att man tycker att de där få möjliga milen kostar lite för mycket.

Diversion

New member
Tror inte ekonomin i sig är en så stor faktor. Ni som har Facebook (borde döpas om till Bauhausbook) kan ju tydligt se hur renoveringsvansinnet tagit fart de senaste tio åren. Varenda inlägg är dödstråkigt och handlar om altaner, totalrenoveringar och fan och hans moster trots att huset ifråga är i princip nytt eller renoverades för fyra år sedan.

Tror inte ekonomin i sig är en så stor faktor. Ni som har Facebook (borde döpas om till Bauhausbook) kan ju tydligt se hur renoveringsvansinnet tagit fart de senaste tio åren. Varenda inlägg är dödstråkigt och handlar om altaner, totalrenoveringar och fan och hans moster trots att huset ifråga är i princip nytt eller renoverades för fyra år sedan.

Ja, det värsta med det påståendet är nog att det troligen är sant :D:D !

Folk har väl spenderat pengarna på K-Rauta å Bauhaus så det har urholkat MC budgeten. Jag förstår inte denna prioritering :confused: (vill inte förstå).

Man motiverar vanligen husrenovering med att man har pengarna igen. Men många gör ju ”make over” efter ganska kort brukstid, då har man knappast pengarna tillbaka på föregående omgång. Det är givetvis upp till var och en. Man kan ju renovera lagom istället, då blir det likvida medel över till andra viktiga utgiftsposter :) .

/Peter

Last edited:

Diversion

New member
Ja, det värsta med det påståendet är nog att det troligen är sant :D:D !

Folk har väl spenderat pengarna på K-Rauta å Bauhaus så det har urholkat MC budgeten. Jag förstår inte denna prioritering :confused: (vill inte förstå).

Man motiverar vanligen husrenovering med att man har pengarna igen. Men många gör ju ”make over” efter ganska kort brukstid, då har man knappast pengarna tillbaka på föregående omgång. Det är givetvis upp till var och en. Man kan ju renovera lagom istället, då blir det likvida medel över till andra viktiga utgiftsposter :) .

/Peter

Misstänker att det är fruntimmrens fel. Flyttar man in i ett fint hus så kan man ge sig fan på att alla vitvaror skall bytas ut omgående trots att de är 12 månader gamla med garanti kvar. Sedan gnäller samma kvinnor på andra att deras livsstil innebär miljöförstöring.

Karln står där med slokande axlar, flackande blick och rotar håglöst i plånboken medan han funderar på om det även kommer att räcka till nytt klinkergolv (även det 12 månader gammalt).

Har full förståelse för att man vill hålla grejorna i skick och kanske göra en stor renovering vart 10-15:e år men den här fjantiga nya folksporten begriper jag mig icke på.

Jämten

New member
Misstänker att det är fruntimmrens fel. Flyttar man in i ett fint hus så kan man ge sig fan på att alla vitvaror skall bytas ut omgående trots att de är 12 månader gamla med garanti kvar. Sedan gnäller samma kvinnor på andra att deras livsstil innebär miljöförstöring.

Karln står där med slokande axlar, flackande blick och rotar håglöst i plånboken medan han funderar på om det även kommer att räcka till nytt klinkergolv (även det 12 månader gammalt).

Har full förståelse för att man vill hålla grejorna i skick och kanske göra en stor renovering vart 10-15:e år men den här fjantiga nya folksporten begriper jag mig icke på.

Du slår fanimej huvudet på spiken.

Bor i ett parhus billigt boende pengar över till hojen. Alla förundras över att man lägger så mycket stålar
på hojen varje år. Istället köper dom nya utemöbler,blomlökar,utegrillar,och lyktor av alla konstiga slag.

Sedan går dom hela jävla lördan med en sekatör i näven,på kvällen när jag kommer hem är vin flaskan öppnad.
Dom tycker nog att en annan är lite bohem aktig.Kvinnan jag bor tillsammans med kan hitta på egna aktiviteter
så hon har inget emot att jag drar iväg på mc-träffar mm.

Sedan skall dom måla om uteplatser dom sprider grejor runt hela huset .Springer sedan som hönan agda och
letar efter pinalerna då kommer grannen med öl i näven när dagen ärslut har dom inte fått ett dugg gjort.

Sitter dagen efter putsar på hojen glad och förnöjd.Då kommer grannen med världens baksmälla och beklagar
sej över huvudvärk. Snacka om att lägga pengar på onödiga prylar.Hälsningar Jämten.:lemon::lemon:

Maria Nordqvist

Super Moderator
1. Det är billigare att bo i hus än i lägenhet.
2. Bor man i hus har man sannolikt ett garage = billig vinterförvaring och plats för reparationer. Och plats för tvätt och puts. I vårt garage står fyra motorcyklar.
3. Att renovera hus och plantera lökar behöver inte ersätta MC-livet.
4. Både kvinnor och män kan njuta av hus, uteplatser och trädgård, oavsett om man är MC-ägare.

Jämten

New member
1. Det är billigare att bo i hus än i lägenhet.
2. Bor man i hus har man sannolikt ett garage = billig vinterförvaring och plats för reparationer. Och plats för tvätt och puts. I vårt garage står fyra motorcyklar.
3. Att renovera hus och plantera lökar behöver inte ersätta MC-livet.
4. Både kvinnor och män kan njuta av hus, uteplatser och trädgård, oavsett om man är MC-ägare.

Det har du rätt i.

Det ena utesluter inte det andra .Det jag reflekterat över är att omgivningen + grannar ondgör sig över att
man lägger så stora pengar på något som i deras ögon inte är nödvändigt utan en leksak.

Varje individ bör ha en hobby som avviker ifrån vardags lunken. Motorburet intresse har alltid setts med lite
kritiska ögon.
Raggare.knuttar annat motorburet intresse har inte alltid platsat i genom snitts Svensson`s finrum.

Jag ser att vissa grannar rynkar lite på näsan när man kommer åkande.

Alla är inte stöpta i samma mått och tur är väl det.Hälsningar Jämten.