Svara på enkät om automatiserad körning

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hälsning från VTI!
Med 30 deltagande organisationer från elva olika länder är EU-projektet ADAS&ME det största projekt som VTI hittills har koordinerat. Projektet som handlar om automatiserade förarstödssystem och självkörande bilar söker nu körkortsinnehavare för att delta i en webbenkät.
Projektet kommer att utveckla avancerade system för förarstöd, ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), som konsekvent och smidigt övervakar förarens tillstånd och ger ett aktivt stöd till förarens om dennes tillstånd försämras.
I projektet kommer forskarna att utforma scenarier som gäller användning av system för alla fordonstyper: konventionell och elektrisk bil, lastbil, buss och motorcykel. Angreppssättet baseras på en kombination av förartillstånd, trafikmiljö och anpassningsbara strategier för gränssnittet människa-maskin (HMI).
– Systemen ska hjälpa föraren med automatisering när det behövs. Genom mjuka övergångar mellan automatisk och manuell körning uppnår vi ökad säkerhet, acceptans och förtroende för systemet, säger Anna Anund, projektledare och forskare på VTI.

Olika förare sökes till webbenkät

I projektet pågår just nu en enkätstudie om automatisering och självkörande bilar. Alla som har körkort kan delta i studien genom att svar på frågor i en webbaserad enkät.
– Vi är intresserade av din åsikt om automatiserade funktioner som kan stödja föraren. Ditt deltagande i undersökningen kommer att ge oss förares prioriteringar när det gäller införandet av automatiserade funktioner i olika typer av fordon, exempelvis personbil, lastbil, buss, motorcykel.
Frågeformuläret tar cirka 15 minuter att fylla i. Inga personuppgifter samlas in, lagras eller analyseras.
Enkät: https://www.soscisurvey.de/adasandme_end_users/

Sundegor

Member
Jaha, Har svarat på enkäten och man blir orolig på riktigt om det är detta som våra forskare på VTI sitter och funderar på, finansierat av EU. Att ha farthållare på en bil ser jag inga problem med men om motorcykeln skall ta tempen på mig och reglera effekten efter det så är det integritetskränkande. Få bort fyllon och knarkare från trafiken så behövs inga avancerade system. Vad är det förresten som säger att en MC blir säkrare och lättare att manövrera för att den tappar effekt.

HkanB

New member
Sickna frågor.
Som man ropar får man svar.
Det är ganska uppenbart att man/vi förväntas gilla och acceptera Storebror eller Storasyster när de dyker upp.
Det vore väl bättre om vi hade ambitionen att göra mindre fel och att få bort de riktigt olämpliga ur trafiken?

Fast det finns det väl varken pengar eller övervakningspotential i?

HkanB

New member
Jaha, Har svarat på enkäten och man blir orolig på riktigt om det är detta som våra forskare på VTI sitter och funderar på, finansierat av EU. Att ha farthållare på en bil ser jag inga problem med men om motorcykeln skall ta tempen på mig och reglera effekten efter det så är det integritetskränkande. Få bort fyllon och knarkare från trafiken så behövs inga avancerade system. Vad är det förresten som säger att en MC blir säkrare och lättare att manövrera för att den tappar effekt.

Så lagom kul om hojen tappar effekt vid fel/olämpligt tillfälle...intressant potential för mindre trevliga problem.
Och så det där med insamlad data...finns den så kommer den att utnyttjas på något sätt och något säger mig att vi inte kommer att gilla det.

Sundegor

Member
Det är ju uppenbart att de som skriver dessa frågor inte vet varför man kör motorcykel. Det handlar ju inte om att ta sig fram, det är ju bara en bonus. Det påminner min om min pappa som var född 1920. Han kunde på fullt allvar inte förstå varför jag skulle köpa motorcykel när jag redan hade en bil. Att motorcykeln kostade tre gånger mer än bilen förvirrade ännu mer.

Hampe

Skriver massor!
Fy fan vad arg jag blir!

Håll hårt i era hojar, folk. Framtiden ser mörk ut.
Tänk scenariot att min hoj bedömer att jag borde frysa nu,

023_zpspqw4heio.jpg

och reducerar effekten - så det tar längre tid att komma till bebyggda trakter...?
Jag skulle skjuta den! Jag skulle fanimig beväpna mig och skjuta idiotcykeln som försöker ta livet av mig ute i ödemarken.

Vad tänker dessa klåfingriga fånar med, som inte klarar att se förbi sin egen horisont?

Gaaah!

Hampe

vilde

New member
Det är självklart att utvecklingen går åt automatiska fordon och troligtvis kommer det förr eller senare att bli helt förbjudet med manuell körning på allmänna vägar.. Det är inte så konstigt då nästan alla olyckor beror på att det är människor som kör.
Att det sen drabbar "nöjeskörning" den onödiga trafiken, det vill säga alla som är ute med olika fordon och kör på våra vägar för att det är ett nöje att köra oavsett om det är mc, cabbe eller liknande är inte så viktigt.
Ska vi se det rent säkerhets- och miljömässigt så är det väl enklast att förbjuda motorcyklar, det måste vara ett fåtal procent motorcykel-mil på våra vägar som inte är nöjeskörning.

jan-olovj

Active member
Då är det dax att förbjuda sportfiske, segelflyg, ridning, fotbollsturneringar mm. Detta låter inte vettigt.

HkanB

New member
Det är självklart att utvecklingen går åt automatiska fordon och troligtvis kommer det förr eller senare att bli helt förbjudet med manuell körning på allmänna vägar.. Det är inte så konstigt då nästan alla olyckor beror på att det är människor som kör.
Att det sen drabbar "nöjeskörning" den onödiga trafiken, det vill säga alla som är ute med olika fordon och kör på våra vägar för att det är ett nöje att köra oavsett om det är mc, cabbe eller liknande är inte så viktigt.
Ska vi se det rent säkerhets- och miljömässigt så är det väl enklast att förbjuda motorcyklar, det måste vara ett fåtal procent motorcykel-mil på våra vägar som inte är nöjeskörning.
Enligt ett oroväckande stort antal artiklar i ämnet så verkar människan redan vara ute ur bilden. Bilar "som plötsligt kommer" över på fel sida. Bil hamnar i diket utan att någon förstår varför, o.s.v. Inte en enda förare inblandad vad det verkar. Trafiken är tydligen redan fylld med autonoma fordon, bilar iaf.

Not sent from an I-Thing!

Last edited:

vilde

New member
Då är det dax att förbjuda sportfiske, segelflyg, ridning, fotbollsturneringar mm. Detta låter inte vettigt.
Nä det tycker inte jag heller men samtidigt kan man fundera på hur mycket resurser samhället ska lägga på konsekvenser av folks hobby, en sådan sak är exempelvis elitidrott och sjukvårdskostnaden för det.

Alexander76

Member
Min framtidsvision är denna: Vi kommer inte få en lag på att människor inte får styra bilar, även om det säkert blir mycket större andel självkörande fordon när tekniken mognar. Däremot kommer det gå mot att fordon i och omkring städer består till 100% av kollektivtrafik, förmodligen helautomatiserade. Och om vi kommer dit att personbilar blir olagliga pga tex miljövidrighet (både vad gäller avgaser och effekter av produktionen) så ligger tyvärr inte MC långt därefter.

Och det kommer inte räcka med att göra förbränningsmotorer olagliga, elfordon är nämligen med dagens teknik MER miljövidriga totalt sett om än inte just där man kör med dem. Framställningen av batterierna (litiumbrytning osv) förstör stora landområden totalt och elfordon har, vad jag läst, relativt låg återvinningsgrad. Bränsleceller ser bättre ut iofs men vad vet jag.

När kommer allt detta inträffa? Inte nån gång snart. Batteritekniken måste bli enormt mycket bättre innan ett förbud mot förbränningsmotorn införs och även om det till slut inträffar kommer det finnas sjyssta elhojar att svisha omkring på. Det finns det ju nästan redan.