Viktig enkät att svara på!
Viktig eftersom den är utformad av oss själva - FEMA och kommer att kunna användas för att gentemot myndigheterna visa på saker som är viktiga för
oss!
Särskilt angeläget anser jag det är att dom av oss som gjort förändringar på våra hojar ser till att lista detta - verkligen rubbet! På så vis får FEMA ammunition att använda mot myndigheter som har en fundamentalistisk syn på det här med helfordonsgodkännadet. Dom tror att det som rullar av tillverkningsbandet också är det som används i trafik. Vi vet bättre.
Ta chansen att använda denna undersökningen till låta FEMA visa det för beslutsfattarna!
Den som läser instruktionen ser att SMC översatt frågorna till svenska.
Det är bra, och gör att fler blir benägna att svara på enkäten.
Dock! Dom av oss som inte passar in i fack utan tvingas scrolla ner och fylla i en massa egen(artad) information kan gärna skriva på engelska! Till och med bör göra det, eftersom allt vi textar in själva kommer att behöva efterarbetas av kansliet!
Den som känner att utrikiskan inte räcker till skriver på svenska, så klart. Viktigast är att det blir gjort.
Tyvärr måste jag säga att att även denna undersökningen har en massa fallgropar och goddagyxskaftfrågor, trots att den borde vara fläckfri eftersom det är genuina MC-människor som satt samman den...?
Under de första sidorna suggererade jag mig själv till att allt var bra, men när man kom till hur mycket man kör så blir glappen lite lustiga:
"Varje dag" vs "under mc-säsong"
Så nu är jag säsongsåkare. Känns lite underligt...
Spannet för hushållens inkomst känns lite snävt tilltagna. Antar att man kommer att bearbeta denna frågan med en landsspecifik koefficient för att kunna göra jämförelser eurowide, men det verkar ändå som det kan slå ojämnt.
Körsträckor per år är vansinnigt lågt tilltagna! Det känns som det är en storstadsmänniska med vansinnigt snäv horisont som satt intervallen.
Under 2009 kördes en svensk personbil i genomsnitt 1 454 mil. Den
sammanlagda körsträckan för landets knappt 4,5 miljoner personbilar blev
då 6,5 miljarder mil. Det motsvarar 84 000 resor till månen..
Källa: Statistisk Årsbok, Transporter & Kommunikation http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV0904_2011A01_BR_11_A01BR1101.pdf
Detta innebär att den svenska genomsnittsbilisten (egentligen genomsnittsbilen, but what the heck) tickar den sista boxen i undersökningen. Inte så bra om man vill kunna läsa ut något av en undersökning.
Mer intressant hade väl varit att kunna se om vi som kör en sådär 6-7000 mil med bil och lägger några tusen till med MC skiljer oss i från dom som... ...kör som genomsnittet gör...? Konstig staffling!
På "utrustning" funderar jag över:
"Justerbara reglage"...? Det har väl varenda hoj?
"Dimljus" kan tickas, men fjärrljus...? Bara för att det kanske är ovanligt på kontinenten så hade det väl varit bra att kunna se vilka som utrustar sin hoj på det viset?
Det finns massa annat som är konstigt bland frågorna om utrustning, men det gör det bara viktigare att skriva in egen text.
Riktigt underligt blir det när man ser alternativen kring hur vi tar emot trafiksäkerhetsinformation:
Det är uppenbart att den som satt samman frågorna inte kunnat tänka sig att det finns en randstat ute vid det totala mörkrets gräns som helt har slutat med trafiksäkerhetskampanjer "eftersom man inte tror att det fungerar".
Därför tvingas jag framstå som en oengagerad ointresserad dimwit när jag kryssar "Jag känner inte till några trafiksäkerhetskampanjer" eftersom jag bor i ett land där myndigheterna inte tycker att det är någon idé att upplysa sina medborgare, och heller inte vill bidra med medel till dom som ändå - trots den fastslagna "sanningen" vill producera trafiksäkerhetskampanjer.
Well well. Inte mycket bättre än en del andra enkäter vi sett genom åren. Men likförbannat viktig att svara på!
Gör det! Så utförligt som möjligt. ...och gärna på engelska, om ni känner er bekväma med det.
Hampe