Svara kommissionen om kontrollbesiktning

Hinkas

New member
Har svarat och hoppas på att slippa kontrollbesktning på mc i sverige :)

Varför slippa kontrollbesiktning? Finns massor med folk som inte har koll på materialet och skulle på så vis bli väldigt farliga i trafiken.
Jag kanske missuppfattat eftersom jag inte varit in på länken men att slopa kontrollbesiktning på mc är den uppfattningen jag fick att du har...

EDIT: Har läst nu, mc är tydligen det fordon som får minst nedslag. Men det finns ju fortfarande folk som inte har koll på sina grejer och står där vid besiktningen "Hoppas det inte är något fel på min hoj." eller "Hoppas att han inte märker att det glappar i lagren.
Men det är ju intressant, det kanske funkar, det kanske inte funkar...

Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Tycker det är lagom att få hojen kollad av besiktningen vartannat år, inte mycket att bråka om och bra för många att få eventuella fel påpekade.

Chopperbyggarn

New member
Varför slippa kontrollbesiktning? Finns massor med folk som inte har koll på materialet och skulle på så vis bli väldigt farliga i trafiken.
Jag kanske missuppfattat eftersom jag inte varit in på länken men att slopa kontrollbesiktning på mc är den uppfattningen jag fick att du har...

EDIT: Har läst nu, mc är tydligen det fordon som får minst nedslag. Men det finns ju fortfarande folk som inte har koll på sina grejer och står där vid besiktningen "Hoppas det inte är något fel på min hoj." eller "Hoppas att han inte märker att det glappar i lagren.
Men det är ju intressant, det kanske funkar, det kanske inte funkar...

Om man inte har kunskapen själv att kontollera att motorcykeln man har är trafiksäker så kan man be om en genomgång i samband med service på verkstad och om man inte litar på verkstäderna så lär Motormännen ha börjat med oberoende frivilliga tester av motorcyklar. Jag har inget att klaga på när det gäller bilprovningen, blir alltid väl bemött....en besiktningsman sa till mig en gång "detta är egentligen bara en ren formalitet då jag vet att du alltid har ordning på dina motorcyklar...men jag får väl titta lite så att jag har utfört mitt arbete" .
Läs på FEMA´s sida! Dom konstaterar att det inte är någon skillnad i mc-olyckor som beror på tekniska brister mellan EU länder som har obligatorisk kontrollbesiktning jämfört med länder utan kontrollbesiktning.

Det som FEMA vill stoppa är ett tvingande krav på åtekommande kontrollbesiktning för motorcyklar i alla EU´s medlemsländer...inte att ta bort kontrollbesiktning i dom länder som själva vill ha kontrollbesiktning.

Anders.J