Svårstartad XT 600

Jaz

New member
Hej.

Jag har en Yamaha XT 600 -85 som ibland är svårstartad.

När den är riktigt kall eller varm är det oftast inga problem.
Men när den stått ett tag, ca 30 - 60 min efter att jag kört är den ibland svårstartad.
Eller om jag fått motorstopp.

Har läst om några tänkbara åtgärder är:
- Rengörning av förgasaren
- Justering av ventiler
- Ev justering/synkronisering av förgasarna. (Dubbelföragsare)

Jag har rengjort luftfiltret och bytt tändstift.

Är det någon som har några tips?

Med vänlig hälsning/Janne
 

Hampe

Skriver massor!
Ah! Det börjar bli vår... ;)

Rent allmänt hållet:

Jag skulle börja med att kolla ventilspelet.
Dels för att det är enkelt, dels det är en vanlig källa till startproblem på stånkor -men främst för att nollspel på ventilerna snabbt ger dyra följdskador.
...åsso skall det ju göras med kall motor, så sätt igång bara.

Visst, man kan ha korrekt ventilspel, men ändå lida av brända ventiler som skapar liknande symptom. Du kan gå tillbaka senare och göra ett kompressionsprov när du vill veta mer, men börja som sagt med att kolla spelet.

Därpå skulle jag kolla tändningen. Det är också en sådan här lite av- eller påfelsökning: antingen har du gnista eller också har du inte.
(när man tragglar med med felsökning som drar ut på tiden så brukar man ibland bli nojig och fundera kring hur gnistan ser ut.
Tillräckligt stark? Rätt färg? Behöver man släcka i garaget, kupa händerna kring stiftet och verkligen skärpa sinnena för att uppfatta gnistan?
Ja, då är det inte säkert att gnistan överlever i den fientliga övertycksmiljön den skall arbeta i till vardags. Men hur vet man det?

Jo, kör man gammalt skräp så är det en bra ide att ta sig tid all "felsöka" redan när allt fungerar. Om hojen faktiskt går på en ynkedynkgnista så är det bara att lägga tid och kraft på annat.)

Nå, det var en parentes under avdelningen "tänka efter före". Strunt i det nu.

Har du spel och gnista så är det förgasariet man får titta på.
Återingen - allmänt hållet: på en 30 år gammal hoj är det nog främst gummi man skall titta närmare på.
Insugsgummi spricker och släpper in tjuvluft, CV-membran antingen torkar, spricker eller sväller av modern skitbensin. Flottörventiltätningar blir otäta, bensinkranar geggar ihop sig. Det finns att göra...

Mer specifikt: vad är det för en XT 600 du har? 34L? 55W? Efterföljaren 1VJ?

De första XT 600 ärvde förgasarlösningen från XT 550 5Y3 och det är ingen rolig historia.
Där sitter ett dubbelförgasararrangemang under Yamahas stolta förkortning YDIS.

Under lång tid har man kunnat läsa ut denna akronym som "Yamahas Djävla Idiot System" och det handlar om en förgasare som skall processa gasflödet under låg och mellanbelastning, varefter den andra förgasaren skall kliva in och ta hand om allt det roliga.

Jag har bara meckat XT 550 5Y3, men där sitter det endast membran på primärförgasaren. Sekundärsteget har en tätning metall mot metall.
Till denna uddamodell fanns det för knappt 10 år sedan förgasarreparationssatser inklusive löst membran att köpa.
Jag är säker på att det går att hitta grejer även till XT 600 som är såld i många fler exemplar.

Ledsen att inte ha något mer konkret att komma med.
Fundera lite kring hur du själv hanterar hojen: stänger du alltid av bensinkranen när du är "färdigkörd för dagen"?

Ett läckande flottörsäte skulle kunna förklara varför den startar kall hemma samt het (nyligen avstängd) men inte avsvalnad (om kranen stått på)
Förklarar dock inte tjyvstoppen..

Känner du dig bekväm med att kicka stånka? Det är ju lite teknik med det...
Hade det funnits manuell dekomp så känns det som givet att ventilera ur den med några kickar när den krånglar, men med din moderna (hahaha) autodekomp så har du inte samma möjlighet där.

Funkar autodekompen som den skall, förresten? Kolla det när du ställer ventilerna!


Lycka till! Du har någon månad på dig att komma i ordning. Se till att hålla oss uppdaterade med hur det går.



Hampe
 

denlilleelake

Smålänning
Välkommen i klubben :victorious:
Är ju välkänt på en del storstånkor, hade själv en DR 600 som bar sig åt. Startade direkt kall eller varm men f-n vad man svettades och svor när den var ljummen.
De tål inte "kärringstopp", in med manuella dekompressionshandtaget och kicka ut de gamla förbränningsgaserna ur cylindern och in med färsk bränsleblandning.
Allt i tändningsväg skall vara friskt, alla gummin hela och kicktekniken felfri.
Det är "bara" att prova allt och försöka komma ihåg vilken teknik man använde vid just det specifika tillfället det gällde,
 

Jaz

New member
Tack för bra tips.
Ja, tyvärr har jag en med dubbelförgasare.
Efterson den inte krånglar jämt så kanske det blir bättre med lite justering och omsorg. :D.

Annars kanske det är dags att byta upp sig.
 
Top