Svårstartad halvvarm Triumph T110 med järntopp

vovvelivovven

New member
Hej!
Jag undrar om någon har en lösning eller idé på problemet med tjuriga parallell-twinnar som t.ex. min Triumph Tiger 110 1954. Är motorn kall eller varm är det inga problem men det är när den fått svalna mer än 6-7 minuter - bara att vänta minst 20-30 minuter så startar den igen.

Jag har hört sägas (från grannen som är enduroåkare) att det kan bero på för litet ventilspel, men även toppen är av järn så det verkar inte troligt, dessutom har den bra komp. Föregående ägare har haft samma problem med denna sedan återregistrering 1983. Han menar att just denna alltid varit tjurig medans hans övriga Trajor genom åren haft andra personliga egenheter.

Tittade i förgasaren men den var ren och snygg inuti och flottören visar inga tecken på att ha fastnat i något skumt läge, gnista från magneten har jag, att flöda gör ingen skillnad. Ibland går det att starta med fullgas om jag har tur.

Bästa hälsn. / Ingvar
 

CB_Tobbe

New member
Kan vara ånglås i förgasaren. Förgasaren blir kraftigt uppvärmd av den varma motorn vid stopp.
Man kan se till att förgasaren inte har metallisk końtakt med topplocket.

Jag gissar att personer inom mchk alt. Mchk r har bättre kontroll på problemen med gamla fordon.
 

vovvelivovven

New member
Tack för svar CB_Tobbe!

Det sitter ett centimetertjockt fiberstycke mellan toppen och förgasaren. Ja ånglås har jag fått förslag på. Hade det kommit soppa fram så borde det ryka en del när den sent om sider behagar starta. Även det klassiska "moppetricket" att sätta näsan i avgasrören för känna om det luktar bensin har inte gett anledning att misstänka tändningen.

Jag skall fundera på om det går att kyla förgasaren. Ett luftfilter på insuget skulle kanske kunna ge en lösning på problemet.

Tack // Ingvar
 

akewe

New member
HejDu har magnettändning om du har original.Det år med all sannolikhet kondensatorn i magneten som är problemet,den måste bytas.Det är svårt om du inte har verktyg och kunskap själv.bl,a,shimmsning av lager,bakelit ringar som lätt brister om man gör det ifel ordning.Det finns några som kan detta så leta på nätet.Hittade en artikel ii senaste MCHK-tidningen.www.lindom.nu 0705117040 Olof Jonsson Järlåsa

Hälsn.Åke W Sandviken
 
Last edited:
Top