vovvelivovven
New member
Hej!
Jag undrar om någon har en lösning eller idé på problemet med tjuriga parallell-twinnar som t.ex. min Triumph Tiger 110 1954. Är motorn kall eller varm är det inga problem men det är när den fått svalna mer än 6-7 minuter - bara att vänta minst 20-30 minuter så startar den igen.
Jag har hört sägas (från grannen som är enduroåkare) att det kan bero på för litet ventilspel, men även toppen är av järn så det verkar inte troligt, dessutom har den bra komp. Föregående ägare har haft samma problem med denna sedan återregistrering 1983. Han menar att just denna alltid varit tjurig medans hans övriga Trajor genom åren haft andra personliga egenheter.
Tittade i förgasaren men den var ren och snygg inuti och flottören visar inga tecken på att ha fastnat i något skumt läge, gnista från magneten har jag, att flöda gör ingen skillnad. Ibland går det att starta med fullgas om jag har tur.
Bästa hälsn. / Ingvar
Jag undrar om någon har en lösning eller idé på problemet med tjuriga parallell-twinnar som t.ex. min Triumph Tiger 110 1954. Är motorn kall eller varm är det inga problem men det är när den fått svalna mer än 6-7 minuter - bara att vänta minst 20-30 minuter så startar den igen.
Jag har hört sägas (från grannen som är enduroåkare) att det kan bero på för litet ventilspel, men även toppen är av järn så det verkar inte troligt, dessutom har den bra komp. Föregående ägare har haft samma problem med denna sedan återregistrering 1983. Han menar att just denna alltid varit tjurig medans hans övriga Trajor genom åren haft andra personliga egenheter.
Tittade i förgasaren men den var ren och snygg inuti och flottören visar inga tecken på att ha fastnat i något skumt läge, gnista från magneten har jag, att flöda gör ingen skillnad. Ibland går det att starta med fullgas om jag har tur.
Bästa hälsn. / Ingvar