Suzuki VS 800 Intruder ???

Marie

Banned
Hej!

Min son (m/83) och svärdotter (m/86) har börjat fundera på att skaffa hoj, och han bad mig lägga ut en fråga här om Suzuki VS 800 Intruder. Hur står den sig gentemot motsvarande modeller från Honda, Yamaha och Kawasaki?
Finns det särskilda saker att tänka på med just Suzukin? Några årsmodeller man skall undvika? Eller andra tankar kring deras hojval....
 
Last edited:

Seth

New member
Ska båda åka på den så är den lite svag. iaf enligt farsan när han körde en över en sommar
 

Marie

Banned
Ska båda åka på den så är den lite svag. iaf enligt farsan när han körde en över en sommar

Jag hpppas att någon av dem registrerar sig här och svarar själva, men nog tror jag att de kommer att vara båda på hojen. Till bilden hör att de båda är långa, sådär 180-183 cm.

Jag har ingen aning om effekten på Intrudern, men de övningskör båda (solo-omväxlande) på min XJ900 som har 98 pållar i stallet....
 
Last edited:

stahson

Member
Många VS800 ägare tror att den har hydraliska ventillyftare = utebliven ventiljustering , VS800 har justerbara ventiler .

Dock har store bror VS1400 hydraliska ventillyftare. Så en servicebok,kvitto på utförd ventiljustering bör vara ett plus vid köp av VS800.

Bäst chassimässigt av likvärdiga modeller är Yamaha virago 1100 alt 750 men dom ser ju förjävliga ut :D
 

Bänkad o Klar

New member
Jag hpppas att någon av dem registrerar sig här och svarar själva, men nog tror jag att de kommer att vara båda på hojen. Till bilden hör att de båda är långa, sådär 180-183 cm.

Jag har ingen aning om effekten på Intrudern, men de övningskör båda (solo-omväxlande) på min XJ900 som har 98 pållar i stallet....

Marie, här kommer lite info ang. årsmodellen från 2001

Suzuki VL 800 Intruder Volusia
Category: Custom / cruiser
Rating: 74.3 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 805.00 ccm (49.12 cubic inches)
Engine type: V2
Stroke: 4
Power: 50.00 HP (36.5 kW)) @ 6500 RPM
Torque: 65.00 Nm (6.6 kgf-m or 47.9 ft.lbs) @ 5000 RPM
Bore x stroke: 83.0 x 74.4 mm (3.3 x 2.9 inches)
Fuel system: Carburettor
Valves per cylinder: 4
Gearbox: 5-speed
Transmission type
final drive: Shaft drive (cardan)
Physical measures
Seat height: 700 mm If adjustable, lowest setting.
Wheelbase: 1,645 mm
Chassis and dimensions
Front tyre dimensions: 150/80-16
Rear tyre dimensions: 180/70-15
Front brakes: Single disc
Front brakes diameter: 300 mm
Rear brakes: Expanding brake
Rear brakes diameter: 180 mm
Speed and acceleration
Top speed: 160.0 km/h
Other specifications
Fuel capacity: 16.00 litres
/Jojje
 

Bajen-Sam

New member
Och får jag komma med ett förslag så skulle jag be dem titta på en VS 1400 Intruder om de skall åka två på hojen. :D
 

Anders_83

New member
Hej

För att komplettera lite nu då.

Meningen är att vi ska ha varsin mc senare men det kan ju i en övergång bli aktuellt med att åka båda på samma. Är då motivationen att välja en 1400 rimlig jämfört med dels prisskillnad i inköp samt ev försäkringsskillnader?

Hur är intrudern när det gäller stabilitet och vibrationer osv jämfört med ex marauder och shadow?
 

Bajen-Sam

New member
Det finns ju gott om hojar på marknaden och du kan nog hitta en 1400 för bra pris.

Försäkring är det väll Bilsport eller Suzukis nya märkesförsäkring som gäller.

Alla sa till mig att Intrudern var lite svårkörd men jag tycker inte den är mer svårkörd en andra customs.

Det som är dåligt är bromsarna ( samma problem på de flesta customs ), jag har stålombudna bromsslangar på min och det gjorde skillnad.

Tror det finns 1400 med 4 växlad låda, dessa kanske man skall undvika och välja en med 5 växlar. Motor mässigt är i varje fall 1400:an känd som skottsäker, byta olja och köra vidare då man slipper hålla på med ventiljusteringar och annat.

Men som jag skrev tidigare så har du en stor kunskapsbank på SCCS forum. :D
 

Thruxtonerich

New member
Jag har ägt och kört en intruder 800 årsmodell -97 i 5 säsonger( 4000mil) och inte haft några beskymmer alls under denna tid. Vibbar inte mer än liknande hojar.
Mycket trevlig hoj med tillräcklig effekt, i alla fall om man kör ensam som jag gjorde mest. Skjutsade några gånger och det fungerar också. En bekant till mig hade en likadan hoj av äldre modell och han körde oftast med sin sambo bakpå som aldrig klagade. Varför bytte jag då? Jo, jag ville ha en hoj med bättre vägegenskaper än glidare i allmänhet har och en annan stil. Därför blev det en Thruxton 900-04.
Har förresten kvar verkstadshandboken ( Clymer) som är i nyskick och som för en symbolisk summa kan byta ägare. Täcker årsm. 85-02.
 

Anders_83

New member
tack :)

Och om man då ser till en shadow, är det samma där? Bättre satsa på en 1100 än 750? Något man ska tänka på när det gäller dem?
 

Bajen-Sam

New member
Sen att VS 1400 Intruder har den snyggaste V-twinen gör ju inte saken sämre.

Bild på min.

Photo_5267_785994.jpg


Photo_5267_786002.jpg


Sen har 1400an ett helt annat vrid en 800:an och det kommer du sakna efter en tid på en 800 skulle jag tro.


Intruder Vs 750/800
Effekt: 64/55 hk/7000rpm
Vridmoment: 60/64Nm/5000 rpm

Intruder VS 1400
Effekt: 68hk/4800 rm
Vridmoment: 115Nm/3200 rpm
 
Top