Suzuki M1800R med metalliskt klinkande ljud

Rickard_Gbg

New member
Jag har en M1800R -07 som gått 250 mil. De senaste 50 milen har det mer o mer kommit ett metalliskt klinkande ljud "underifrån" hojen. Från början vid gassläpp när hojen litegrann bromsats upp, men nu senast idag även vid gaspådrag och vid lutning av hojen.

Det låter både vid stillastående och under körning, framförallt vid lite gropig väg då hojen gungar och fjädrar. Det låter både när motorn är igång och när hojen är avstängd. När jag sitter och "hoppar" på sadeln så går det att provocera fram ljudet, men bara ibland.

Hojen går trots allt lika bra, både på tomgång som vid gaspådrag och körmässigt så känns det ingen skillnad. Men, strax innan jag kom hem (för en stund sen) så "smällde det till", det sa liksom ka-klank, nånstans undertill hojen, typ under sadeln, ungefär därifrån som jag lokaliserat det metalliskt klinkande ljudet.

Det var strax innan ett rödljus, så jag tittade extra noga omkring mig, men inget hade ramlat av hojen, det finns inget läckage och allt som jag ser och kan känna på sitter fast som det ska.

Jag har en tanke på att det kunde varit en sten e.d. mellan fjäder och fjädertallrik, men den tanken sprack iom det stora och höga ka-klank-ljudet. Det metalliskt klinkande ljudet fortsatte dock även efter det på vägen hem de sista kilometrarna.

Nån som har nån idé om vad som kan vara fel? Lämnar jag in hojen på verkstad så kan det ta många dyra timmar för att hitta ett sånt här intermittent fel.

Tacksam för hjälp...
 

SuperRetard

New member
Spänna kedjan?
Dra åt hjullaxeln bak?
Kolla kedjesträckarna?
Kolla bakdämparens infästning?
Kolla motoroljan? (?)
Sitter bromsoket bak fast?
Fjädrar stödet upp ordentligt?
 

Rickard_Gbg

New member
Det är väll inget löst i ljuddämparen.
Nej, de sitter som de ska. Har inte kollat inuti, men ljudet hörs inte i samband med gaspådrag vid stillastående.

Spänna kedjan?
Dra åt hjullaxeln bak?
Kolla kedjesträckarna?
Kolla bakdämparens infästning?
Kolla motoroljan? (?)
Sitter bromsoket bak fast?
Fjädrar stödet upp ordentligt?

Kardandrift.
Hojen var på 200-milaservice för tre veckor sen.
Bromsoket bak är flytande, men rör sig bara nån halv millimeter när man ruckar på den.
Stödet funkar som det ska.
Bakdämparen / fjädern kan vara troligt men man kommer inte åt att se dom ens utan att skruva ner hojen.
 

adrian_vg

New member
Hojen var på 200-milaservice för tre veckor sen.

Ja, och? Litar du verkligen så mycket på din mc-verkstad? :D

Jag har sett en del grejor på hojarna jag besiktigat inför en SMC Knixkörning, och som "varit inne på service för en vecka sen", och som skulle få håret på dig att ställa sig rakt upp! :(

Kolla grejorna själv, är mitt tips. Hunds tips är en bra början. Kan du inte meka själv, ta hjälp av en kompis. Skaffa en mekmanual från Haynes eller Clymer, de är guld värda! Det är inte "omanligt" att inte kunna meka. :) Jag har inte heller expertkunskaper som en del på detta forum har, men klarar mig för "husbehoven", dvs moment där man inte behöver öppna motorn.

Edit: Har förresten inte såna stora hojar som din en hel del ljud för sig ändå, utan att någonting är fel? Tänker på bla HD som skramlar och har sig lite överallt, eller Ducati som skramlar som sjutton från torrkopplingen.
 
Last edited:

Rickard_Gbg

New member
Ja, och? Litar du verkligen så mycket på din mc-verkstad? :D

Jag har sett en del grejor på hojarna jag besiktigat inför en SMC Knixkörning, och som "varit inne på service för en vecka sen", och som skulle få håret på dig att ställa sig rakt upp! :(

Kolla grejorna själv, är mitt tips. Hunds tips är en bra början. Kan du inte meka själv, ta hjälp av en kompis. Skaffa en mekmanual från Haynes eller Clymer, de är guld värda! Det är inte "omanligt" att inte kunna meka. :) Jag har inte heller expertkunskaper som en del på detta forum har, men klarar mig för "husbehoven", dvs moment där man inte behöver öppna motorn.

Edit: Har förresten inte såna stora hojar som din en hel del ljud för sig ändå, utan att någonting är fel? Tänker på bla HD som skramlar och har sig lite överallt, eller Ducati som skramlar som sjutton från torrkopplingen.

Jag har iaf motivationen, men ännu inte erfarenheten och/eller verktygen för att kunna öppna upp hojen så mkt som krävs.

Min förra hoj, Kawa Mean Streak hade en massa ljud för sig, men min M1800R är så tydt o fin, förutom klink & klank.

Har iaf bokat tid på en annan verkstad nu. Får se vad de säger.
 

adrian_vg

New member
Jag har iaf motivationen, men ännu inte erfarenheten och/eller verktygen för att kunna öppna upp hojen så mkt som krävs.

Du har motivationen, du är ju halvvägs! :D

Man måste ju börja någonstans. Om du inte redan gjort, börja med en enkel grej som tex att byta olja, filter och tändstift. Ofta kan man göra det med verktygssatsen som medföljer bågen. När man känner sig säker på den proceduren, kan man exvis fortsätta med att byta exvis bromsbelägg och spänna kedjan i förekommande fall.

Min förra hoj, Kawa Mean Streak hade en massa ljud för sig, men min M1800R är så tydt o fin, förutom klink & klank.

Har iaf bokat tid på en annan verkstad nu. Får se vad de säger.

Hoppas bara det inte är pinsamt enkelt. Man kommer att känna sig himla lack efteråt... :(
 

Rickard_Gbg

New member
..Hoppas bara det inte är pinsamt enkelt. Man kommer att känna sig himla lack efteråt... :(

Telefonkontakt med verkstan igår (jag har inte hämtat hojen än) gav vid handen att det med stor säkerhet var sänkningssatsen på hojen som kärvade/gnisslade i lager/bussningar.

Inte helt lätt att skruva o fixa allt det hemma i garaget utan MC-lyft etc. Infettat o klart iaf o ljudet är borta nu. :D
 

adrian_vg

New member
Telefonkontakt med verkstan igår (jag har inte hämtat hojen än) gav vid handen att det med stor säkerhet var sänkningssatsen på hojen som kärvade/gnisslade i lager/bussningar.

Inte helt lätt att skruva o fixa allt det hemma i garaget utan MC-lyft etc. Infettat o klart iaf o ljudet är borta nu. :D

Bra att det var ett faktiskt fel iaf. Man skulle ha känt sig rätt dum annars! :D
 

Rickard_Gbg

New member
Bra att det var ett faktiskt fel iaf. Man skulle ha känt sig rätt dum annars! :D

Faktum är ju iaf att "ka-klank"-ljudet jag hörde inte har framkommit i sin grund, men jag kom att tänka på att jag har hört samma sak för några år sen, när jag körde på en plåtbit med bilen.

Jag tittade mig omkring o runt om hojen iaf häromdan när jag hörde ljudet när jag körde med hojen, o sån koll har man ju (tycker man iaf) att man skulle se om man körde på en plåtbit som skulle ge ifrån sig ett sånt ljud. :confused:

Ja ja.. hojen går bra o felet är åtgärdat.
 
Top