Suzuki GSX 750 98 startar inte efter byta av tändstift

ParraXXX

New member
Hej.

Ny på forumet och behöver desperat hjälp.
Är nybörjare på MC men inte helt främmande för mek. med bil och moppe.
Köpte en Suzuki GXS 750 (Inazuma) 98. Köpte den i höstas och då gick den bra men hade ibland problem med att starta.
Det gick då att springa igång den men det var sent på säsongen så bestämde mig för att köpa nytt batteri till våren.
Har stått i garagelänga under vintern.

Nu till våren skulle jag utföra en service på den med oljebyte, Oljefilter samt nya tändstift.
När jag skulle sätta igång den så köpte jag ett nytt batteri för att starta och värma oljan innan byte.
Det var väldigt stårstartad.

Nu kommer alla felen.
När jag skulle rulla den i friläge så känndes det som att kopplingen inte tog, kändes som att den fortfarande hade växel i. Gick inte att sätta i 1:an. efter en stunds rullande så gick det bättre. Ställde den på mittstödet, bytte batteri och försökte starta.
Den klickade bara från startrelät.

Snurrade på däcket och kunde sätta i ettan, då gick startmotorn runt men startade inte. Efter många försök så gick den igång i neutral läge, men hjulet fortsatte att snurra trots neutral. Har fått förklarat att detta kan vara lamellerna som klistrat ihop under vintern och att efter att oljan blivit varm så släpper det normalt.

Tillbaka nästa dag för oljebyte, den startar inte. Samma fel bara klickar.

Summa:
Startat igång den med allt gammalt i år totalt 4ggr.
Bytt olja, oljefilter, tändstift, tömt gammal bensin från tanken, tömt förgasarna på gammal bensin. Har aldrig startat igen efter det.
Går inte att springa igång, varken på ettan eller tvåan.
Kill switch kollad att den inte är på.
Startar inte med bara vrida nyckeln, då klickar bara startrelät. Måste snurra på däcket, sätta i ettan och rucka på däcket, då går startmotorn men startar inte. Byter man till neutralt så klickar det bara.
Försökt med startgas, inget resultat.
Tömt förgasarna då dom blir överfulla med bränsle av alla försök, luftat dom nya tändstiften då det också blir bränsle på dom.
Bytt säkringarna för huvudsäkringen 2st 30A.
Bytt säkringen för start 10A.

Har ni någon ide om vad som kan ha hänt?
Tacksam för hjälp.

/Cristian
 

Sundegor

Member
Hej,

Börja med att mäta spänningen över batteriet. Anslut en voltmeter över batteriet och mät obelastat. Låt voltmetern sitta kvar och tryck på startknappen.
Då ser du om spänningen sjunker eller ej, det kan vara fel på nya batterier även om det är ovanligt. Kolla så att du har batteriet ordentligt jordat. Mät spänningen mellan batteriets pluspol och en fast jordpunkt i t.ex.ramen eller motorn. Tänk på att färg inte leder ström speciellt bra. Mät på samma sätt obelastat och med startmotor. Om voltmetern inte dyker flytta pluskabeln till ingången på startreläet och upprepa samma procedur. Börja med det så får du se hur det ser ut.

Lycka till!
 
Top