Suzuki GSX 550 -85 köp råd

Vitomir

New member
hej !!

Finns det nåt som jag ska kolla extra noga om jag ska köpa en Suzuki GSX 550 -85 :confused: ...e det nåt att ha överhuvudtaget :(..priset på objektet säljaren har lagt på 7000 spänn...
Tanken var att den ska köras av en kvinna som e 165 cm lång ..

behöver allt hjälp som jag kan få !

Tack !
 

Niklasinorr

New member
Hojen är över 30 år gammal så det hänger helt och hållet på hur de tidigare ägarna har skött om den, det finns inget generellt att säga om själva modellen förutom att den med dagens mått är jättetrött, har en väldigt dålig väghållning och usla bromsar. Detta sagt om en fin, renoverad hoj. Är den inte renoverad så kan det vara riktigt dåligtoch det kan kosta ganska mycket att hålla igång den. Köper du en hoj som ett projekt, ett historisk värde som du vill hålla igång med tid och pengar så är det ju en helt annan sak, då är det ju bara att hämta hojen och skapa ett konto på eBay och Tradera plus lite andra sajter som handla med gamla grejer.

Det som skall kollas vid köp är det vanliga, bromsar, läckage av både bromsvätska och olja i motorn, lagerglapp i hjul, sving och styrlager, drivpaketets skick, däck, instrument och reglage.
Det sitter antidive-ventiler på framgaffeln som kan kärva ihop så en gaffelrenovering kan vara nödvändig, samma sak i bakfjädringen som har länkage med lager som måste kollas så de inte har kärvat eller gått sönder. Det är nållager i länkarna som gärna rostar och faller i bitar på grund av högtryckstvättande. Förutom det så är ju hojen väldigt enkel i sin uppbyggnad.

Jo, det är speciella förgasare på den, två stycken dubbelport istället för fyra vanliga. Sällsynt lösning som kan innebära problem att hitta reservdelar.

Sen är det 16" framhjul och 18" bakhjul också vilket gör det till ett väldans besvär att hitta däck och det blir värre och värre med tiden.

Om jag var ute efter en cykel från den tiden så hade jag hellre köpt GSX 750 ES eftersom den såldes i mängder, lättare att hitta ett fint exemplar plus att det är lättare att hitta reservdelar, men det är min personliga åsikt :)
 

Vitomir

New member
GSX 750 ...tittade på den åxo men är den inte lite för hög för en tjej som e 165 lång ...eller cyklar jag helt fel nu ?
 

Niklasinorr

New member
GSX 750 ...tittade på den åxo men är den inte lite för hög för en tjej som e 165 lång ...eller cyklar jag helt fel nu ?

Ah, läste för dåligt! Som jag minns det är alla de här hojarna ganska låga men sadeln är bred så det kan ändå bli problem, hon måste helt enkelt provsitta...:)
 

BrooklynS

Member
Möjligen värt att nämna: En kompis hade en GSX 550 åren kring 1990 eller så. Det var ett speciellt förgasararrangemang och han fick den ALDRIG att gå riktigt bra, trots många och dyra åtgärder...

För 7000 spänn eller nån tusing till får du tex en Yamaha XZ550, som är en av de mest sympatiska hojar som gjorts. Du får även en Honda CX500 eller rentav CBX550 om du letar lite. Alla riktigt bra hojar i begmoppeprisklassen.
 

Vitomir

New member
Möjligen värt att nämna: En kompis hade en GSX 550 åren kring 1990 eller så. Det var ett speciellt förgasararrangemang och han fick den ALDRIG att gå riktigt bra, trots många och dyra åtgärder...

För 7000 spänn eller nån tusing till får du tex en Yamaha XZ550, som är en av de mest sympatiska hojar som gjorts. Du får även en Honda CX500 eller rentav CBX550 om du letar lite. Alla riktigt bra hojar i begmoppeprisklassen.

vi satsar på Yamaha xs / xj 400 eller honda cb 400 istället ..testade yamaha idag ...funkar utan problem :victorious: och honda e lika hög så det e bara att hitta hoj :tummenupp
 
Top