suzuki gsx 1400

lilleman

New member
jag har tröttnat på min intruder 1400
har länge gått och sneglat gsx 1400.
nån här som har erfarenhet av dessa hojar
om dem är lättmeckade lättservade m.m

mvh/Roger:)
 

Zopilote

New member
GSX1400 har jag inte någon erfarenhet av tyvärr, men däremot har jag ägt (den liknande) Honda CB1300. Det är en hoj som jag verkligen kan rekommendera om man gillar stora nakna maskiner. :)
Det är visserligen en radfyra, men relativt lågvarvig och med bra vrid ända från botten och upp till rödmarkeringen. Du kommer nog att upptäcka att det användbara registret är betydligt längre än på intrudern.
Hondan är lite tung och klumpig när det är riktigt kurvigt, men bergstadig i alla farter och går faktiskt att åka undan med ganska bra om man vill.
Prova gärna CB1300 om du får tillfälle!
Dessa hojar är väl ungefär lika lättmekade som alla andra. Vanlig service är inga bekymmer, men ventiljustering och insprutningsjobb är givetvis lite mer tidskrävande än på en V-twin.
 

Monica

New member
Bra val

En jättetrevlig hoj! Bra ös men samtidigt kan du ligga och glida i hög växel utan att behöva växla ner. En lättkörd hoj som ständigt roar :D
Hade inte min sambo haft en sån, hade jag köpt en. Perfekt som racing likväl som semesterhoj. Med andra ord, en komplett hoj.
Vad gäller lättmekat så vet jag inte hur man ska resonera. Inte svårare än nån annan. Sambon fixar det mesta med alla våra hojar och har aldrig hört honom klaga....
KÖP! :D
 

Roggocop

New member
Kanonhoj! Jag har haft två 1100 och köpte min 1400 i höstas. Den är mycket lättkörd och fungerar både på gocartbana och storbana. Fast man får hänga ordentligt då markfrigången är begränsad.

Lättmeckad i bemärkelsen det finns inga kåpor som tar tid att flytta på, annars som vilken modern hoj som helst. Riktigt bra bromsar faktiskt med hänsyn till den höga vikten. Bekväm att åka på jämfört med sporthojen.

Plus att den är riktigt snygg:D
 

Yazzman

New member
Toppenhoj

Här är lite fakta om gigantmoppen:

126nm @ 5000rpm (115nm vid 2600 vilket är varvtalet vid 90kmh på sexan)
106hk @ 6800 rpm
255 kg fulltankad
22 liter i tanken
Ventiljustering vid 2400 mil-intervaller

Här är lite åsikter:

Svampig och mjuk fjädring, som alla Suzuki som inte har ett R i namnet...
Lugn och björnstark i motorn - drar rent från 1200 rpm på sexan.
Drar mellan 0.44 och knappt 0.8 när jag kör landsväg, lite smågubbigt.
Man sitter som i en chesterfieldfåtölj - trevligt på långresan, halvbra på banan.
Låter som en hårddisk, men det går väl att åtgärda med lätta medel.
Får stryk av de flesta 1000cc (Speed3, Z1000, Tuono, Monster o dyl) både till 100 och 200. Den har helt enkelt för lite effekt. Men man är snabb i starten...

En toppenhoj, som med lite bättre fjädring, slipon (inkl filter & PC), samt lite annat godis som rakare styre blir hyfsad för banan oxå - DOCK INGEN SPORTHOJ!
 

Yazzman

New member
Toppenhoj

Här är lite fakta om gigantmoppen:

126nm @ 5000rpm (115nm vid 2600 vilket är varvtalet vid 90kmh på sexan)
106hk @ 6800 rpm
255 kg fulltankad
22 liter i tanken
Ventiljustering vid 2400 mil-intervaller

Här är lite åsikter:

Svampig och mjuk fjädring, som alla Suzuki som inte har ett R i namnet...
Lugn och björnstark i motorn - drar rent från 1200 rpm på sexan.
Drar mellan 0.44 och knappt 0.8 när jag kör landsväg, lite smågubbigt.
Man sitter som i en chesterfieldfåtölj - trevligt på långresan, halvbra på banan.
Låter som en hårddisk, men det går väl att åtgärda med lätta medel.
Får stryk av de flesta 1000cc (Speed3, Z1000, Tuono, Monster o dyl) både till 100 och 200.
Den har helt enkelt för lite effekt. Men man är snabb i starten...

En toppenhoj, som med lite bättre fjädring, slipon (inkl filter & PC), samt lite annat godis som rakare styre blir hyfsad för banan oxå - DOCK INGEN SPORTHOJ!
 

Yazzman

New member
"Låter som en hårddisk"

Haha, första gången jag hör detta i en hojjämförelse! :D

Den gör ju det... Det enda som låtit ännu eländigare var Banditen - där hörde man ventilknacket över avgasljudet. Usch & fy!
Men med BOS-dämpare blir det en annan sång att lyss till...
 

Hellman

New member
Den gör ju det... Det enda som låtit ännu eländigare var Banditen - där hörde man ventilknacket över avgasljudet. Usch & fy!
Men med BOS-dämpare blir det en annan sång att lyss till...

Därför jag kör Ducati. Omöjligt att höra missljud över allt dunkande, slammer, rasslande, skrammlande mm...
Jag lever lyckligt ovetande. :D
 

Yazzman

New member
Därför jag kör Ducati. Omöjligt att höra missljud över allt dunkande, slammer, rasslande, skrammlande mm...
Jag lever lyckligt ovetande. :D


Ja, det har du rätt i. En kompis kom på sin S4 med slipisar häromkvällen.
Vet inte vilket märke han har, men det låter ju fan i mig mer om kopplingen än om ljuddämparna... Fränt, men skramligt.
 

Hellman

New member
Ja, det har du rätt i. En kompis kom på sin S4 med slipisar häromkvällen.
Vet inte vilket märke han har, men det låter ju fan i mig mer om kopplingen än om ljuddämparna... Fränt, men skramligt.

Först skramlar man till en, sen skramlar man på en... :D
Torrkoppling är livskvalitét men man får passa sig vid ljudmätning på SBP eller flygande besiktning. Mäter de på fel sida med kopplingen ute som kan det skita sig! Propsa på att få hålla in kopplingen, det är ju inte den de ska ljudmäta!

Ledsen för OffTopic.
 
Top