Suzuki GSX 1100 Laddningsproblem

PoG

New member
Håller på och hjälper en polare med hans GSX -84. Den laddar dåligt eller inte allas. Laddningsregulatorn är bytt, men det verkar vara något knas med generatorn. Ohm-mäter man ger den ca 0,9 ohm över alla lindningar, men när man mäter avgiven spänning obelastat ger den drygt 80 v. (som den ska enl. verkstadshandboken) över 2 lindningar mer bara ca 30 v. över en. Kan det här bero på något överslag i statorlindningen när den börjar ladda? Om det var kortis helt & hållet borde ju resistansen vara noll i en av lindningarna?
Någon som har liknande erfarenheter där ute?
 

BMW R90s

New member
Har laddningsreulatorn varit trasig så kan generatorlindningar
ta skada.
Vad har du för volt om du koppalar loss alla ledningar från generatorn
och mäter spänningen?
MC-Shopen i Karlstad har delar och kan nog också svara på frågor.
 
H

honda cbf 500

Guest
GSX-serien från tidig 80 tal hade en hel del problem med elsystemet. Mer om detta kan du läsa om på mcpoolen:s hemsida. Enligt dem börjar det med ett dåligt batteri. Detta orsakar skador på laddningsrelät samt generatorn enligt deras hemsida.

Kanske inte svar på din fråga men kan vara bra att veta.

//Amir


Har laddningsreulatorn varit trasig så kan generatorlindningar
ta skada.
Vad har du för volt om du koppalar loss alla ledningar från generatorn
och mäter spänningen?
MC-Shopen i Karlstad har delar och kan nog också svara på frågor.
 

PoG

New member
Har laddningsreulatorn varit trasig så kan generatorlindningar
ta skada.
Vad har du för volt om du koppalar loss alla ledningar från generatorn
och mäter spänningen?
MC-Shopen i Karlstad har delar och kan nog också svara på frågor.

Som jag skrev ;) har jag 80 v. över 2 lindningar, och ca 30 över en. Misstänker som sagt att det blir överslag någonstans i någon lindning som gör att den inte kommer upp i spänning.
Blir väl antagligen en ny stator, men man vill ju känna sig hyfsad säker innan man slår till på en ny eller begagnad...

Tack för svaren!
 
Top