Suz VX 800 -startar friläge-dör när vxl läggs i??

molkosaki

New member
Hjälp!:confused:
Nyköpt hoj-nyuppkommet problem.Efter hemkörning igår stod mc:n ett tag på garageuppfarten. När det duggregnat ett tag skulle jag köra in den.Det visar sig - att den startar fint,men bara på friläge,hjälper ej hålla inne kopplingshandtaget om vxl ligger i --när motorn sedan går,och växel läggs i (oavsett 1an,2an etc) så stendör den-inte på det viset som om frikoppling skulle vara feljusterad-med ett litet skutt-utan rätt av.
Min spekulation-känner dock inte hojen alls-att det har något med elektriskt,detta med att den inte startar med växel i -frikopplad --att göra??
Hjälp!
Du som kan modellen-varit med om nåt liknande-hör av Dig med tips och gärna så konkret problemlösningsförslag som möjligt-berätta gärna VAR saker sitter,HUR de ser ut.. helt korkad är jag inte,men tar inte åt mig för övertydlighet
Tack på förhand!!
molkosaki
 

Zopilote

New member
Inte specifikt för VX800, men jag är GANSKA säker på att ditt problem är stödbrytaren...
Det sitter en liten brytare vid sidostödet som skall hindra att hojen körs iväg med stödet nere. Den lilla brytaren sitter ganska utsatt och kärvar ofta ihop med exakt det resultat du nämner.
Enklaste fixen är att helt enkelt bygla de två trådar som går till brytaren tills du får tag på en ny.
 

enhjuling

New member
Inte specifikt för VX800, men jag är GANSKA säker på att ditt problem är stödbrytaren...
Det sitter en liten brytare vid sidostödet som skall hindra att hojen körs iväg med stödet nere. Den lilla brytaren sitter ganska utsatt och kärvar ofta ihop med exakt det resultat du nämner.
Enklaste fixen är att helt enkelt bygla de två trådar som går till brytaren tills du får tag på en ny.

fälla in stödet kanske om det inte redan är gjort.
 

molkosaki

New member
Stort tack! Så är det nog säkert-pust-det var ju inte så allvarligt.---Stödet har faktiskt varit uppfällt,men låter mkt sannolikt detta,och skall tills vidare prova enligt tipset koppla förbi säkringsåtgärden.
Tack igen-ha en trevlig mcsommar
molkosaki
PS Fick inte riktigt klart för mig om det på just VX 800-i motsats till tex CX 500 - inte går att starta med växel i oavsett frikoppling--kunde ju vara intressant veta om det skall vara så DS
 

Zopilote

New member
Stort tack! Så är det nog säkert-pust-det var ju inte så allvarligt.---Stödet har faktiskt varit uppfällt,men låter mkt sannolikt detta,och skall tills vidare prova enligt tipset koppla förbi säkringsåtgärden.
Tack igen-ha en trevlig mcsommar
molkosaki
PS Fick inte riktigt klart för mig om det på just VX 800-i motsats till tex CX 500 - inte går att starta med växel i oavsett frikoppling--kunde ju vara intressant veta om det skall vara så DS

Det är mycket möjligt att det skall gå att starta med växel i, då bör du även ha en brytare på kopplingshandtaget. Det är nog ingen dum idé att kolla funktionen på den också med en multimeter, det tar ju inte mer än en minut.
 
Top