Styret tar i!

magnus99

New member
Hej,

Är det någon som har en Triumph Sprint RS som har lust att hjälpa mig? Eller nån annan klok person?

Jag är spekulant på en sån (2001), och upptäckte när jag kollade på den att handtagen är väldigt nära tanken vid fullt styrutslag. På höger sida ca 2 cm - men på vänster sida går det emot tanken! Det är plastgrunkan med alla kontakter för ljus etc som går emot tanken.

Ska det vara så att det tar i? Kan det finnas nån enkel förklaring/åtgärd, eller ska jag dra slutsatsen att hojen varit krockad eller i backen eller nåt, och leta upp en annan? Den verkar helt frisk i övrigt, spårar rätt, och har inga märken på kåpor el dyligt. Hojen är nybesiktigad - bryr sig inte besiktningen om en sån sak, eller har de missat det? Det har ju iof sig ingen betydelse när man kör - i alla fall jag kör aldrig med fullt styrutslag...

:confused:

/Magnus
 

Bengt Allevad

New member
Hej,

Är det någon som har en Triumph Sprint RS som har lust att hjälpa mig? Eller nån annan klok person?


/Magnus

Jag vet inte hur ditt styre ser ut men om det är ett rörstyre, som är vridbart i sina överfall, kan det ju vara justerat uppåt eller nedåt. Om man då inte följer efter tillräckligt med att justera(vrida) handtagsarmaturen kan den givetvis ta i tanken.

Jag gissar att det är en beg. hoj du syftar på och dess förra ägare kan ju mycket väl ha vridit till det hela efter sina preferenser och inte brytt sig om fri-gången mot tank.

I synnerhet armaturerna är något man oftast måste justera på en hoj efter sin egen kroppskonstitution, för att få rätt vinkel på koppling/broms-handtag.
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Styret tar i

Kan det vara så enkelt att ägaren av något skäl har lossat styret och vridit ner det så att handtagen hamnat lågt?

//Gunnar
 

LCF

New member
Är det orginalstyret som sitter på?
Om det är bytt styre så kan det vara orsaken att det tar i.
 

V Saarela

New member
Om jag minns rätt, så är styret i två delar även på RS:en(typ clipon som dom flesta sporthojar har). Man lossar bara en(ev två) insexbultar och flyttar styrdelen framåt.
 

ceicli

New member
Fick vänja mig...

... vid att klämma tummarna vid tajta svängar. Mitt styre är rakt, men det kommer nära tanken. Jag har inte kollat någon justering utan lägger upp tummarna ovanpå istället.
 

OH-

Member
... vid att klämma tummarna vid tajta svängar. Mitt styre är rakt, men det kommer nära tanken. Jag har inte kollat någon justering utan lägger upp tummarna ovanpå istället.

Eftersom jag är överbeskyddande messersmitt och SGFPTH så måste jag bara säga att detta inte är nån bra idé. Det finns ett antal situationer där man inte precis väntar sig fullt styrutslag men det händer ändå, som lättare kullkörning, "tank slapper", närkontakt med refug el likn, ..........
 

MiniSumo

New member
Hoj hoj
Har själv en RS, fast från -03. Den tar garanterat inte i tanken (sprang ut i panik och kollade under vintertäcket :eek: ).

På din hoj kan vara så som sagts i tidigare inlägg att någon klåpare lossat på cliponstyret alt. lagt den i backen och hela skiten blivit sne men det ska inte vara så orginal.
/Tjo!
 

OH-

Member
Off Topic - Frågor och svar

*ags* De hade aldrig träffat dig på dina körningar eller?

Nu blev jag nyfiken. Har du varit härnere och åkt Långfredagstur? Såvitt jag vet har jag bara kört ihop med en FT500 och det var en klubbmedlem. Men jag har lite "Alzhimer light".

Sen, hur stämmer det där med SGFPTH?

Självgod - beror väl på hur man tolkar det, jag väljer en positiv tolkning: Jag vägrar gå och skämmas för att jag inte kan allt och inte kör fortast.
Gammal Fjärt - det är svårt att förneka att man nått övre trotsåldern.
På Trött Hoj - Visst, men dom passar mig. Många på mycket "häftigare" hojar tycks vara mer begränsade än hjälpta av sina extremhojar (gäller inte bara motorstyrka utan vikt, däck, packförmåga och bling-bling oxå).
 

morsan

New member
Nu blev jag nyfiken. Har du varit härnere och åkt Långfredagstur? Såvitt jag vet har jag bara kört ihop med en FT500 och det var en klubbmedlem. Men jag har lite "Alzhimer light".

Nej, ingen långfredagstur, men ett rally och jag minns inte om jag var medlem. "Alzhimer light" här också. Men dotra är fortfarande medlem fast hon har flyttat hon också :)
Sonen "försvann" visst på ett grusåka en gång på en XL125 :eek:
Vi har bara bott i Älvdalen i 3 år, bodde i en grannkomun till Gbg tidigare.
Dåsen låg i backen i Partille då (eller var det Sävedalen?)

Nu minns du väl?
 

OH-

Member
Nej, ingen långfredagstur, men ett rally och jag minns inte om jag var medlem. "Alzhimer light" här också. Men dotra är fortfarande medlem fast hon har flyttat hon också :)
Sonen "försvann" visst på ett grusåka en gång på en XL125 :eek:
Vi har bara bott i Älvdalen i 3 år, bodde i en grannkomun till Gbg tidigare.
Dåsen låg i backen i Partille då (eller var det Sävedalen?)

Nu minns du väl?

Aaha! Då var jag ju inte helt fel ute, det var just din hoj jag tänkte på men jag hade fått för mig att det var "dotra" som körde den.
Det var väl på den tiden vi fortfarande kunde lägga rallyt delvis på grus, innan alla började gnälla för att det inte passade dom, eller cykeln, eller det kunde bli damm och repor på prydnadsföremålet :D

Hojvinkning från Göteborg!
 

ceicli

New member
Det är orginal.

SGFPTH ???

Ceicli, är ditt styre orginal?

/Magnus

Har nu varit nere och kollat. Visst är det orginal!
Ska prova tipset tidigare och justera styret i gaffelkronan och se om jag kan klämma mig mindre *vinkar till OH-*.

Så tänkte jag på en annan sak, mycket är samma som Sprint ST, de kanske ha använt tanken från ST:n som har lite högre styre. Bucklorna i tanken verkar vara anpassade för ett något högre styre... *funderar*

Annars är det en mycket trevlig cykel! *ler*
Lycka till!
 

magnus99

New member
Köpte den!

Jag fick tag på förra ägaren, och vet nu historiken. Han hade tappat den på sidan, troligen är det styrstoppet som fått en smäll. Ena sidokåpan är omlackad. (Var rädd om den, bara dekalen kostar 1000 spänn! :eek: )

Ceicli, om du lyckas justera styret på nåt sätt, kan du maila mig då, jag ser inget uppenbart sätt att göra det på? Har du sett något som antyder att din tank inte är orginal?

Som sagt, RS:en verkar vara en mycket trevlig hoj. Nu skall jag plocka av kåpan så jag kan kolla hur styrstoppet ser ut, väntar bara på att verkstadshandboken ska komma med posten!

/Magnus
 

ceicli

New member
Tanken är orginal!

Jag bara tänkte på att den delar mycket i konstruktionen med ST.

Jag återkommer med justeringen!

*vinkar* :)
 
Top