Strypning

Ölänningen

New member
Enligt papper så har min Honda CBR 1000F -87 100hkr. Har sett att -89 och uppåt har 135 hkr. Finns det någon strypning på -87 och om kan någon berätta var den sitter. I förgasarna eller ljuddämparna?:confused:
 

GuzziKungen

New member
Enligt papper så har min Honda CBR 1000F -87 100hkr. Har sett att -89 och uppåt har 135 hkr. Finns det någon strypning på -87 och om kan någon berätta var den sitter. I förgasarna eller ljuddämparna?:confused:

Om inte jag missminner mig så fick inte äldre hojar ha mer än 100hk, om
det är så kan din ligga på gränsen mellan årsmodellerna som kom efter att regeln togs bort :eek:
Ha dé
 

Linjus

New member
Enligt papper så har min Honda CBR 1000F -87 100hkr. Har sett att -89 och uppåt har 135 hkr. Finns det någon strypning på -87 och om kan någon berätta var den sitter. I förgasarna eller ljuddämparna?:confused:

Strypningen sitter i insugsgummina. Det finns "ostrypta" att köpa men det enklaste är att inskaffa en skarp bra kniv och helt enkelt skära bort gummihalsen som stryper. funkar på -92:a
 

Ölänningen

New member
Är osäker men tror att motorerna inte skiljer sig mellan -87 och -89 så de 35 hkr måste finnas någonstans på vägen. Det var därför jag undrade om det fanns någon strypning på -87.
 

Linjus

New member
Är osäker men tror att motorerna inte skiljer sig mellan -87 och -89 så de 35 hkr måste finnas någonstans på vägen. Det var därför jag undrade om det fanns någon strypning på -87.

Plocka bort förgasarna o titta. det är ganska snabbt gjort. Det syns direkt om dom är strypta eller ej. är dom ostrypta eller redan "luftade" är dom raka i hålet.
 

Linjus

New member
En fråga till Linjus. Behöver man byta några munstycken efter ingreppet?

Det brukar inte behövas. Jag tror inte att man ändrade något på munstyckena när dom togs in Sverige. Är den strypt och du tar bort eländet kommer du att märka bra skillnad. Sen kan man ju alltid laborera lite med munstyckena om man vill få ut max ur maskinen, som alltid;) Men dom pinnar på rätt så bra ändå även med folk bakpå.
 

Ölänningen

New member
Det brukar inte behövas. Jag tror inte att man ändrade något på munstyckena när dom togs in Sverige. Är den strypt och du tar bort eländet kommer du att märka bra skillnad. Sen kan man ju alltid laborera lite med munstyckena om man vill få ut max ur maskinen, som alltid;) Men dom pinnar på rätt så bra ändå även med folk bakpå.
Tack då blev det lite klarare.
 

Ölänningen

New member
Det brukar inte behövas. Jag tror inte att man ändrade något på munstyckena när dom togs in Sverige. Är den strypt och du tar bort eländet kommer du att märka bra skillnad. Sen kan man ju alltid laborera lite med munstyckena om man vill få ut max ur maskinen, som alltid;) Men dom pinnar på rätt så bra ändå även med folk bakpå.

Har försökt få bort förgasarbryggan men den sitter verkligen hårt. Skall jag ta bort klamrarna mot motorn eller mot förgasarna? Något bra tips för att få bort förgasarbryggan.
 

mikekop

New member
Du ska ta lös klamrarna på både insug och mot luftburk. Sedan kan det gå lättare om du lossar skruvarna som håller luftburken på plats. Då kan man flytta luftburken något bakåt så blir det mer plats för händerna. Häll varmt vatten på insugsgummina så blir dom lite smidigare. Sen är det bara att bända. Använd ex.vis den där platta änden på hjulbultskaftet i bilen att bända med.
 

Ölänningen

New member
Du ska ta lös klamrarna på både insug och mot luftburk. Sedan kan det gå lättare om du lossar skruvarna som håller luftburken på plats. Då kan man flytta luftburken något bakåt så blir det mer plats för händerna. Häll varmt vatten på insugsgummina så blir dom lite smidigare. Sen är det bara att bända. Använd ex.vis den där platta änden på hjulbultskaftet i bilen att bända med.

Tack för det. Gör ett nytt försök med ditt tips.
 

Ölänningen

New member
Du ska ta lös klamrarna på både insug och mot luftburk. Sedan kan det gå lättare om du lossar skruvarna som håller luftburken på plats. Då kan man flytta luftburken något bakåt så blir det mer plats för händerna. Häll varmt vatten på insugsgummina så blir dom lite smidigare. Sen är det bara att bända. Använd ex.vis den där platta änden på hjulbultskaftet i bilen att bända med.

Tack det lyckades med användandet av lite våld.
 

mikekop

New member
Nu den stora frågan: Var den strypt eller inte? Insugsgummina ska ha samma innerdiameter som ytterdiametern på förgasarhalsen, hela vägen in i cylindern.
 

Ölänningen

New member
Okey! Provkörninen klar. Verkar rapp och fin förutom att något har hänt. Har mycket sämre motorbroms än tidigare samt att den blev väldigt "bluddrig" vid gassläpp. Någon ide om vad det kan vara?
 
Last edited:

Linjus

New member
Okey! Provkörninen klar. Verkar rapp och fin förutom att något har hänt. Har mycket sämre motorbroms än tidigar samt att den blev väldigt "bluddrig" vid gassläpp. Någon ide om vad det kan vara?

Ursäkta att jag inte varit med på ett tag. Har/är lite krasslig. Blodpumpen ville inte vara med riktigt.
Det du beskriver följer med på köpet.Jag vet en del andra maskiner med samma fenomen men dom har inte brytt sig. Har inte dom problemen(?) själv. Kan hjälpa med lite luftjustering för gassläppets skull. kan vara ide att rensa avgasrören åxå.
kul att du märkte skillnad till det bättre :D
 
Last edited:

Ölänningen

New member
Ursäkta att jag inte varit med på ett tag. Har/är lite krasslig. Blodpumpen ville inte vara med riktigt.
Det du beskriver följer med på köpet.Jag vet en del andra maskiner med samma fenomen men dom har inte brytt sig. Har inte dom problemen(?) själv. Kan hjälpa med lite luftjustering för gassläppets skull. kan vara ide att rensa avgasrören åxå.
kul att du märkte skillnad till det bättre :D

Jaha tendensen finns på andra maskiner som du säger. Då kanske jag ska låta det vara bra som det är. Rensa rören är väl en ganska omständig procedur vad jag kan se på orginalen eller har jag fel där. Finns det ev några andra ljuddämpare som inte skiljer sig allt för mycket från orginalen som jag skulle kunna använda?:confused:
 
Top