Stopp för mopedbilar på MC-parkeringar!

smcrobot

New member
Varför har mopedbilar stått på MC-parkeringar? I några städer har allt fler MC-parkeringar blivit upptagna av mopedbilar. Dessa har bötfällts men efter en   dom från Hovrätten i Skåne  där mopedbilsägaren fick rätt i domstolen har många mopedbilarna slutat bötfällas. Grunden för hovrättens beslut som ledde till att mopedbilsägaren slapp böter var att ordet "tvåhjulig" saknades för moped klass I...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Stopp-for-mopedbilar-pa-MC-parkeringar/
 

Alexander76

Member
I texten står att trehjuliga MC ej får stå på MC-parkeringar. Omfattar det även typen MP3 och liknande? De tar nämligen inte mer plats än tvåhjulig MC, vare sig på parkeringen eller i trafiken, och ses även på alla övriga fronter i lagen just som "vanlig" motorcyel förutom just körtkortskravet.

Som vanligt känns MP3 som en gråzon även om det uttryckligen står TVÅHJULIGA, ungefär som att de som formulerar dessa lagar inte känner till MP3s existens - vilket gör mig undrande till varför det är just dessa personer som har uppgiften över huvud taget.

Jag tänker utgå från att lagen INTE gäller MP3. Mitt resonemang är följande: Det finns en skooter som heter Yamaha Tricity som betecknas som lätt MC (typ 125:a tror jag) och behöver motorcyckelkort för att köras. Den är inte större än vilken vespa som helst men den råkar ha två hjul fram. Ska inte den få parkera på MC-parkering? Jo, klart som fan den får. Om då inte MP3 får parkera på MC-parkering så måste det ju betyda att det inte är antalet hjul det beror på utan körkortsbehörigheten, och då står det fel i nya lagen.

Vad säger ni?

Jag anser att lagen behöver formuleras utefter en viss maxbredd på fordonet och inte alls antalet hjul eller körkortsbehörighet. Det handlar väl om att premiera fordon som tar litet utrymme i trafiken? Jag menar det finns ju fyrhjuliga MC för guds skull: http://www.fastbikes.se/index.php/sv/reportage/provkort/9651-quadro-4-2016-provkoerd
 
Last edited:

Lottafia

Member
Klart att även de där "körkortssmitar-mc" skall bort från mc-parkeringar de också. Gitter man inte skaffa A* behörighet så skall man fanken inte heller ha tillgång till mc-parkeringar. Så enkelt ser åtminstone jag det.
Lagen är alltså helt korrekt formulerad enligt min ödmjuka åsikt.
 

Alexander76

Member
Men i lagen står det ju om antalet hjul, inte huruvida man har A-behörighet. Och som jag skrev i mitt förra inlägg finns fordon som kräver A-behörighet och som har tre hjul (som tex Yamaha Tricity).

Förresten tror jag inte MC-parkeringar finns som belöning för "hårt" arbete utan för att motorcyklar tar mindre plats i trafiken (teoretiskt) än bilar. Annars hade ju inte du själv Lottafia INTE fått använda dessa eftersom du fick din A-behörighet i samband med B-kortet eller har jag fel? :)
 

Lottafia

Member
Men i lagen står det ju om antalet hjul, inte huruvida man har A-behörighet. Och som jag skrev i mitt förra inlägg finns fordon som kräver A-behörighet och som har tre hjul (som tex Yamaha Tricity).

Förresten tror jag inte MC-parkeringar finns som belöning för "hårt" arbete utan för att motorcyklar tar mindre plats i trafiken (teoretiskt) än bilar. Annars hade ju inte du själv Lottafia INTE fått använda dessa eftersom du fick din A-behörighet i samband med B-kortet eller har jag fel? :)

Jag ser antalet hjul som en fullgod definition på vad som får stå där. Förvisso tar ju en guldvinge mera plats än många av de där handikappfordonen som blivit så populära inom vissa kretsar, men den är åtninstone tvåhjulig.

Jag förvärvade mitt A-kort på det sätt som överensstämde med lagstiftningen vid aktuell tidpunkt, och det är därmed en fullt giltig A-behörighet. Varför man ändrade reglerna 1 januari 1976 är för mig fortfarande obegripligt. Kan man köra bil kan man också köra mc.

Sen har jag nog aldrig ens sett en mc-parkering, och än mindre nyttjat någon. Att de skulle finnas är från min synvinkel bara en hörsägen från detta forum, men jag litar på er som, påstår att de finns.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Frågan om var motorcyklar med två hjul fram ska parkera har lyfts av både SMC, SKL och Transportstyrelsen. De finns nu inte med i förtydligandet. De har tidigare INTE bötfällts men vad som händer nu är det varje kommun som kommer att avgöra. SMC kommer att påtala detta för regeringen och Transportstyrelsen. Varje ägare av en trehjulig MC kan också uppvakta sin kommun och de dem inkludera dessa fordon i sina lokala föreskrifter för MC-parkering.
 

Sundegor

Member
MC-parkeringar är något som egentligen bara är intressant i ett fåtal "stora" städer i Sverige. Vi som bor i små och medelstora städer eller på landsbygden kör dit vi skall och därefter letar upp ett lämpligt ställe att parkera på. Det har ju även att göra med att man inte vill gå för långt om man har allvädersställ på sig. Jag har frågat "parkeringsansvarig" där jag bor i Karlstad och så länge jag inte ställer mig i vägen för gångtrafikanter, andra fordon eller på något sätt trafikfarligt så är det OK. Man kan se inne i stan när parkeringsvakterna går förbi cykelställ där det står stora tunga motorcyklar utan att de tar någon notis om det. Det måste ju vara enklare och billigare för kommunerna att göra så än att bygga speciella MC-parkeringar som står tomma stora delar av året.
När Arvika införde p-skiva skickade jag ett mail till ansvarig och fick det svar som jag ville. Behöver inte ha p-skiva på MC samt att man får stå mot körriktningen (nedförsbacke). Noterbart är att Arvika har ingen brist på p-rutor i centrum, annars tycker jag att det är synd att ta upp en hel ruta för en MC. Skulle till Bornholm förra sommaren. Fick liknande svar från kommunen: Parkera "i anslutning till cykelställ" utan att vara i vägen eller trafikfarligt.
Och tillbaka till tråden: Mopedbilar får inte plats "i anslutning till cykelställ".
 

Zalkin

New member
MC-parkeringar är något som egentligen bara är intressant i ett fåtal "stora" städer i Sverige. Vi som bor i små och medelstora städer eller på landsbygden kör dit vi skall och därefter letar upp ett lämpligt ställe att parkera på. Det har ju även att göra med att man inte vill gå för långt om man har allvädersställ på sig. Jag har frågat "parkeringsansvarig" där jag bor i Karlstad och så länge jag inte ställer mig i vägen för gångtrafikanter, andra fordon eller på något sätt trafikfarligt så är det OK. Man kan se inne i stan när parkeringsvakterna går förbi cykelställ där det står stora tunga motorcyklar utan att de tar någon notis om det. Det måste ju vara enklare och billigare för kommunerna att göra så än att bygga speciella MC-parkeringar som står tomma stora delar av året.
När Arvika införde p-skiva skickade jag ett mail till ansvarig och fick det svar som jag ville. Behöver inte ha p-skiva på MC samt att man får stå mot körriktningen (nedförsbacke). Noterbart är att Arvika har ingen brist på p-rutor i centrum, annars tycker jag att det är synd att ta upp en hel ruta för en MC. Skulle till Bornholm förra sommaren. Fick liknande svar från kommunen: Parkera "i anslutning till cykelställ" utan att vara i vägen eller trafikfarligt.
Och tillbaka till tråden: Mopedbilar får inte plats "i anslutning till cykelställ".

Trevligt att det är okej att parkera vid cykelställ i Karlstad och andra ”mindre” orter! Själv försökte jag ställa mig vid köpcentret Nordstan i Göteborg bland cyklar mellan gång / cykelbana och bilvägen. Stod definitivt inte i vägen för någon. Var borta 20-25 minuter och på styret har (ett as) satt ett gult papper (P-bot) på gashandtaget ”terräng” hade jag tydligen parkerat i? Sinnessjukt! Hädanefter letar jag upp en mc-parkering. Vilket inte är det lättaste kan jag lova.

Mvh

NL.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TMax500

Member
.....................Själv försökte jag ställa mig vid köpcentret Nordstan i Göteborg bland cyklar mellan gång / cykelbana och bilvägen. Stod definitivt inte i vägen för någon. Var borta 20-25 minuter och på styret har (ett as) satt ett gult papper (P-bot) på gashandtaget ”terräng” hade jag tydligen parkerat i? Sinnessjukt! Hädanefter letar jag upp en mc-parkering. Vilket inte är det lättaste kan jag lova...............
Den gamla regeln att man fick stå i anslutning till cykelställ försvann tyvärr redan 2009. Trots omfattande protester så valde kommunen att göra som tjänstemännen på Trafikkontoret ville, utan att ta särskilt mycket hänsyn till folkviljan.

Det finns en förteckning över mc-parkeringar på Göteborgs stads webbplats (googla). Samt en betal-app för 10 kr på AppStore (Google Play? Vet ej) som också listar mc-parkeringar i staden. Ett par tips, bara, från en som ofta parkerar i city!


EDIT: Ojdå, Maria hann före. Hon é snabb, hon! :)
 
Last edited:

Sundegor

Member
På 80 och 90-talet körde jag med vingmuttrar på nummerskylten. Vet inte om man vågar det idag. Finns kanske risk för ett extra bromsskivelås när man kommer tillbaka. Enda gången jag fått P-böter på mc så överklagade jag. Det stod i påminnelsen att bilen saknade giltig biljett synlig i framrutan. Det gick bra, kan vara fördel ibland att åka BMW MC.
Ett tips är att ringa eller maila och prata parkering med gatuansvarig i kommunen. De flesta går det faktiskt att prata med. Är även bra att ha en referens om någon P-vakt inte är av samma åsikt.
 
Top