Stockholm - Nerja (Malaga)

Kent@

New member
Hej.
Efter lite funderingar hit och dit med hjälp av google och internet lutar det åt att köra hoj åtminstone på nervägen till Spannien. Hojen är en RF900 -97
Anledningen till att jag snabbt vill genom Tyskland är enbart pga tidsbrist.
Min sambo flyger ner till Spannien och jag vill kunna tillbringa ca 10 dagar där med henne. Utöver det vill jag köra hoj och då får det bli nere i sydeuropa så Tyskland blir bara en transportsträcka.

Jag är inte intresserad av att ta tåget från Hamburg till Narbonne i Frankrike. Eventuellt kan det bli nödvändigt med tåg hem men tåg är inget jag planerar för...

Jag kör ner till Rödby i Danmark och tar morgonfärjan till tyskland.

Ni som kört genom tyskland söderut ner mot Frankrike...Jag är nyfiken på råd och tips ang snabbaste och enklaste vägen genom Tyskland. Jag vill komma fram i närheten av Strassbourg. Helst vill jag köra i ett streck genom Tyskland och behöver info om detta. Vägval och vad jag helst ska undvika....
Kommer att ha tält/sovsäck med mig för camping i Frankrike och eventuellt i Spannien.

Planerad färdväg..
Stockholm – Lubeck (motorväg)
Lubeck – Freiburg im Breisgau (Motorväg)
Friegourg – Salon-de-provence ( ej motorväg)
Salon-de provence – Perpignan (ej motorväg)
Perpignan – Barcelona (motorväg)
Barcelona – Nerja (ej motorväg)
/Kent@

Last edited:

V Saarela

New member
Snabbast och enklast.....finns väl inte så mycket att välja på än autobahn.
Undvik morgon och em(när folk börjar och slutar sina jobb) nära storstäderna. Söndagar är dessutom fritt från långtradare.

Kent@

New member
Snabbast och enklast.....finns väl inte så mycket att välja på än autobahn.
Undvik morgon och em(när folk börjar och slutar sina jobb) nära storstäderna. Söndagar är dessutom fritt från långtradare.

Söndag var ett väldigt bra tips.. :)
Kanontack.
/Kent@

B

Batman

Guest
spelar inte så stor roll vilken dag du åker, dom flesta sträckor på Autobahn råder det omkörningsförbud för lastbilar, dom är "tvingad" att köra i högerfil och maxhastigheten för lastbil är 80km/h och då kommer du automatiskt att ligga i mittenfil
MEN, tänker du byta fil, håll uppsikt i backspeglarna

Kent@

New member
spelar inte så stor roll vilken dag du åker, dom flesta sträckor på Autobahn råder det omkörningsförbud för lastbilar, dom är "tvingad" att köra i högerfil och maxhastigheten för lastbil är 80km/h och då kommer du automatiskt att ligga i mittenfil
MEN, tänker du byta fil, håll uppsikt i backspeglarna

Nån gång lär jag väl bli tvingad att byta fil. Tuffa på i 80 till Frankrike lär annars ta hela semestern i anspråk. ;)

Söndag låter annars bra. Kan tänka mig att det inte blir lika många filbyten eftersom bilar framför mig på vardagar, annars också kommer att byta fil.
:)

Kent@

New member
Jo förvisso....
Men å andra sidan är Opa Müller ute på vägarna lördag/söndag i mycket större utsträckning, och av två onda ting så......

vete fan om jag inte hellre väljer långtradarna.
:D :D

Du bor ju åt det hållet Marie. Resan blir antagligen av i juli. Om du skulle neråt Tyskland för att enkelt kunna nå Frankrike. Hur hade du åkt?
Om jag måste övernatta...var skulle du rekomendera jag gjorde det i så fall?
/Kent@

Marie

Banned
:D :D

Du bor ju åt det hållet Marie. Resan blir antagligen av i juli. Om du skulle neråt Tyskland för att enkelt kunna nå Frankrike. Hur hade du åkt?
Om jag måste övernatta...var skulle du rekomendera jag gjorde det i så fall?
/Kent@

Nu är jag ju mycket väl medveten om att vi alla är väldigt olika i fråga om hur vi kör transportsträckor...

Som jag fattat det kör du till Rødby första dan och övernattar där. Tar sen morgonfärja över till Puttgarden.

Efter det skulle jag om det handlar om ren transport för min del bara blåsa söderut. A1 från strax norr om Oldenburg i. H. ner till Horster Dreieck strax söder om HH. Sen A7 från Horster Dreieck ner till Hattenbacher Dreieck strax väster om Bad Hersfeld. Därifrån A5 ner till Freiburg. Jag vet ju inte om du tänkt dig att köra vidare in i Frankrike andra dan, eller om du tänkt att stoppa vid Freiburg.

A1/A7/A5 är ju det klassiska valet när man skall ner mot södra Frankrike, men hela sträckan hör till de *hårt* trafikerade, med hög risk för Stau. Ett alternativ jag skulle överväga, vore att skippa Danmark och övernattningen i Rødby, och åka östligare. Kör till Trelleborg första dan, ta nattfärjan till Rostock så har du övenattningen fixad samtidigt och rullar ut på Autobahn före sju nästa morgon.
Sen A19 från Rostock till Dreieck Wittstock, A24 därifrån till Dreieck Havelland, A10 till Dreieck Werder, A2 en liten bit till Dreieck Potsdam och sen A9 ner till Kreuz Nürnberg Ost, A6 västerut till Kreuz Walldorf, och sen A5 ner till Freiburg. Normalt är denna väg mindre överlastad, åtminstone ner till Nürnberg, och bara det är ju inte så illa...
Med viss sannolikhet är du då i Freiburg tidigare på eftermiddagen än om du kör "klassikern", trots att det väl blir några mil längre.
Jag har för mig att jag brukar betala under en tusing för hoj och hyttplats på färjan (ja just hyttplats, inte hel egen hytt! Finns om man letar på bokningssajten, men väl gömt). Det är inte mycket mer än Öresundsbron+Rødby/Puttgarden+logi en natt.

Ett annat alternativ till att köra A1/A7/A5 är ju att köra nordligare, A1 ända ner till Westhofener Kreuz, A45 till Gambacher Kreuz, A5 till Freiburg, men detta lär inte bli mycket lindrigare ur trafiksynpunkt. A1 Hamburg- Dortmund är ingen rolig väg, väl så hårdtrafikerad som A7 "Schwedenabfluß".

Jag brukar ju sällan åka i västra kanten av Tyskland så jag har inga övernattningspunkter att rekommendera i närheten av Freiburg.
Totalt sett övernattar jag inte ofta i Tyskland utan att jag skall besöka släkt eller vänner, och då brukar jag ju naturligtvis bo hos dem. De hotell jag nyttjat under senare år är:
* Hotel Jägerhof i Hünfeld (billigt och bra)
* Hotel Wittelsbacher Höh i Würzburg (inte så billigt men bra)
* Gasthof Grüner Baum i Lonsingen (mycket billigt och bra)
* Hotel zur Post i Leopoldshöhe (billigt och bra)

Inget av dem ligger väl till för din resa, men Jägerhof och Grüner Baum ligger båda i områden nedlusade med fina hojvägar där man utan vidare skulle kunna bo i minst en vecka och bara fara runt i omgivningarna.

V Saarela

New member
Jag har väl sovit på camping i området Freiburg ett par gånger. Finns några stycken i området.
Vad du än gör. Tro inte att du hittar dom bara sådär. Campingar i europa är oftast inte skyltade som i norden, dvs bara att köra in i en stad och följa anvisningarna.

Generellt: Finns oftast inga skyltar. Dom ligger utanför städerna. Lokalbefolkningen vet heller inte var dom finns.
Det blir dessutom tidigt mörkt på kvällarna....och snabbt. En bok med campingplatser(adresser) i europa är att föredra samt GPS.

Räkna också att, om du inte ska ta motorvägar(betalvägar) i Frankrike och Spanien att det tar tiiid att köra småvägarna.

Mitt tyskland överdantips: Ta färjan på kvällen till Puttgarden. Sväng västerut efter några mil och följ väg 501 efter kusten. Finns ett antal campingar där.
Morgon och du laddar genom tyskland till Freiburg.

Förresten, Inga lastbilar är en fil mer att köra. Visste inte att lastbilarna hade en 80-gräns. Jag har noterat att dom oftast ligger i ca 100 mätarfart. Dessutom tar dom fart uppför backarna.

Se heller inte autobahn som transportsträcka: Tycker personligen att det är kul att köra där.
Glöm heller inte att du måste ha med dig en gul varselväst i bagaget(lag på det....om man får tex motorstop)

Kent@

New member
Tack för tipsen Marie.
Ska kolla googla på dina vägförslag så får vi se. Övernattning var tänkt i Danmark och sedan någonstans efter eller i närheten av Freiburg. Om jag måste stanna på annan plats i Tyskland tänkte jag bara vara förberedd.

Jag kommer att ha väg- och camping-karta med mig...och så brukar man träffa andra efter vägen. GPS struntar jag i. Det fanns en tid då Columbus hittade till Västindien och jag ska nog hitta ner till Malaga.

V Saarela...Hade faktiskt tänkt på det där med gul väst. Det var någon som sa att i Spanien måste man ha sådan med sig när man kör hoj. Spanjorerna tar aldrig på sig västen utan har den sitter fastspänd på pakethållare eller liknande. Visste inte att det var lag på det i Tyskland.

Jag hör av mig senare när jag kollat lite mer.
Tack för tipsen så länge. :D

Last edited:

BMW R90s

New member
Hej Kent,
Jag brukar ta färjan Trelleborg-Travemunde
Då kommer du till Tyskland på morgonen och har
bara att stå på så länge du orkar.