Steg och historik

gluffis

Regnmakare
En liten fundering bara runt historiken och vilket steg man kan boka via webben på kurser.

Jag har nog åkt 10 Steg 4 kurser genom åren, nu är det säkert några år sedan sist, men nu kan jag bara boka Steg 1 , är det nån form av karens som slår till eller är det bara historiken som inte hängt med?

Känns som att behöva börja om på grundkursen bara för att man inte åkt med just SMC på ett par år är lite fel ?
 

Ducant

New member
Har för mig att det är två år, sen är man nollad i systemet. Kan ju tyckas dumt om man hållt igång på andra sätt med sin mc-körning. Dock är gaskontroll som ingår i steg ett det vanligaste jag ser som behövs jobbas på =)
 

MvM

New member
Annars kan man ju roa sig med att läsa på SMC School ;-)

"Inom alla avancerade kurser, AK, följer vi en 4-stegsutbildning. Du genomför ett steg per kursdag.

Har du genomfört ett steg väljer du själv att gå vidare med nästa steg eller gå om samma steg igen. Alla som går våra kurser börjar med steg 1, och kan sen bygga på med valfritt antal steg. Stegen gäller i två år. Har du inte genomfört något steg på två år börjar du med steg 1."
 
Intressant är att steg 6 (rr-träning) verkar räknas eftersom jag kan välja steg 4 trots att det är över tre år sedan jag gick en steg 1-4 senast...
 

Avarage

New member
Det är en gammal regel men kanske dax att se över aktualiteten i den kan jag tycka.

Och som redan nämnts mer än 75% av alla steg 4 deltagare jag haft genom åren har behövt korrigera/förbättra/förfina sin gaskontroll. Med alla steg 4-kurser bakom dig har du förhoppningsvis en hel arsenal av verktyg du kan använda att själv analysera din körning. Så steg 1 i lämplig hastighetsgrupp torde kunna fungera skulle jag tro.
 
Top