Statens institut för kommunikationsanalys(SIKA)...

Gubbrejsarn

New member
Skriver i sin rapport att 72 av 74 motorcyklister skulle överlevt sin olycka om de suttit i bil.

De skriver också att vi INTE utmärker oss med att köra för fort!

Så olyckorna kan alltså relateras till annat än att farten dödar!
Närmiljön vid vägarna med fasta hinder, mc-ovänliga mitt- och kanträcken, standarden på vägbanan mm.

Jag väntar ivrigt på den allvetande mogulen Claes Tingwalls bortförklaring...hans mantra är ju att det är FARTEN, bara FARTEN olyckorna beror på.

Nu visar det sig, Gud förbjude, att det finns andra utgiftskrävande förklaringar och ett ansvar HAN ska leva upp till.

Men troligast är att han kommer att hålla helt tyst och låta SIKA-utredningen falla i glömska, så han kan fortsätta sitt vanliga korståg när folk har glömt.

Snälla SMC, låt honom inte komma undan! Intervjua honom medans det är färskt.
 

Nilla

New member
Skriver i sin rapport att 72 av 74 motorcyklister skulle överlevt sin olycka om de suttit i bil.

De skriver också att vi INTE utmärker oss med att köra för fort!

Så olyckorna kan alltså relateras till annat än att farten dödar!
Närmiljön vid vägarna med fasta hinder, mc-ovänliga mitt- och kanträcken, standarden på vägbanan mm.

Jag väntar ivrigt på den allvetande mogulen Claes Tingwalls bortförklaring...hans mantra är ju att det är FARTEN, bara FARTEN olyckorna beror på.

Nu visar det sig, Gud förbjude, att det finns andra utgiftskrävande förklaringar och ett ansvar HAN ska leva upp till.

Men troligast är att han kommer att hålla helt tyst och låta SIKA-utredningen falla i glömska, så han kan fortsätta sitt vanliga korståg när folk har glömt.

Snälla SMC, låt honom inte komma undan! Intervjua honom medans det är färskt.

Håller med helt o hållet! Låt honom inte komma undan nu..!
Men var hittar man denna utredning i sin helhet? Har tydligen missat den... :eek:
 

Nilla

New member
Om vi hade åkt bil istället...

Skriver i sin rapport att 72 av 74 motorcyklister skulle överlevt sin olycka om de suttit i bil.

Nu hittade jag rapporten i sin helhet - den är på 196 sidor! :eek: Finns här: http://www.sika-institute.se/Doclib/2008/Statistik/ss_2008_27_lowres.pdf
Jovisst är det säkrare för den enskilda trafikanten att sitta i en hyfsat ny bil eller lastbil/buss istället för att befinna sig oskyddad i trafiken! Det förstår väl nästan vem som helst!! :eek: Men ALLA kan ju inte ta bilen vart man än ska..! Hur skulle vår miljö se ut då?? :mad:
Sen kan ju statistik alltid tolkas på olika vis; enligt rapporten så omkom fler vanliga cyklister och gåntrafikanter än motorcyklister/mopedister under 2007! Och det är knappast motorcyklister som kört ihjäl dessa!!
Det betyder ju i sin tur att det i princip alltid är bilar och lastbilar/bussar som kör ihjäl dessa oskyddade trafikanter, när det inte är singelolyckor!!
Det är nu absolut hög tid att ta tag i detta och se till att göra något åt de/oss som sitter bakom ratten! Vägverket/regeringen; se till att lägga in i ALL körkortsutbildning, övningar där oskyddade trafikanter - både mc och gång/cykeltrafikanter - är inblandade! Det behövs uppenbarligen MYCKET mer riskutbildning till alla med körkort för någon form motorfordon (det är mycket mer riskutbildning inlagd när man tar truckkort än när man tar bilkörkort!). Dessutom behövs det MYCKET mer undervisning i trafikvett i skolorna!! :eek:
 

GuzziKungen

New member
Jag skulle nog också vilja se hur man har kommit fram till dessa uppgifter.
Hur många av dom som omkommit hade skyddskläder :confused:
Hur många hade rätt behörighet :confused:
Hur många var drogpåverkade :confused:
Hur många hade ett lagligt fordon :confused:
Hur många körde vårdslöst :confused:
Listan kan göras lång , för mc-körning bygger ju på en del kriterier
för att minska ner riskerna.
Ha dé
 

Gubbrejsarn

New member
Om jag minns rätt var ca 10% drog/alkoholpåverkade. 5% satt på en stulen hoj. Dessa båda kategorier var också något mixade och även inblandade med de procent som inte använde skyddskläder.
 

Gubbrejsarn

New member
Que?? Nu förstod jag inte riktigt.

Snubblade på en annan statistik. 38% av dödade manliga förare var drog/alkoholpåverkade. 20% av de kvinnliga...

Om en full förare kör av vägen i hög hastighet så är det iof farten som dödar...om man nu bara väljer farten som orsak.
 

EPO

New member
Statistik är statistik

Statistik är statistik. Om jag sitter och fikar på min hoj (motorn avstängd och snyggt och prydligt parkerad vid en parkeringsficka) och blir påkörd av bil och dör, så är det en motorcyklist som har omkommit. När skall vi räkna offer enligt den som är vållande? D.v.s. då skulle inte ens gångtrafikanterna springa ihjäl sig i trafiken :rolleyes:.
 

Goofy

New member
Statistik är statistik. Om jag sitter och fikar på min hoj (motorn avstängd och snyggt och prydligt parkerad vid en parkeringsficka) och blir påkörd av bil och dör, så är det en motorcyklist som har omkommit. När skall vi räkna offer enligt den som är vållande? D.v.s. då skulle inte ens gångtrafikanterna springa ihjäl sig i trafiken :rolleyes:.

Nej, det är inte riktigt sant. Fordonet måste vara i rörelse för att räknas in i olyckan. I detta exempel är det en bilolycka och endast det eftersom hojen stod still. Om någon är ute och går och ramlar i diket är det heller ingen trafikolycka eftersom inget fordon varit i rörelse. :D
 
Top