Startproblem Suzuki Intruder 1500

Harpoonman

New member
Hej.
Totalt novis på mcel och efter div felsök så måste jag nu försöka få hjälp på detta forum :)

Jag får inte längre igång min 1500 Intruder-99.
Trodde batteriet var felet men har nu provat med starkare doningar men det är fortfarande samma fel:

När jag trycker på startknappen så gör startmotorn bara väldigt korta slag, ungefär som att den inte skulle orka dra. Jag har nu rensat hojen på kosmetikan och har haft dän startmotor, plockat isär den, rengjort o provkört den ren = den funkar.
Startrelät, som pluskabeln till startmotorn går ifrån, (tror jag det är) klickar däremot frenetiskt då jag försöker starta.
Över främre cylindern, till hö, sitter en liten "burk" (soleniod) som verkar dra som den ska vid startögonblicket.

Nu kommer jag inte längre i mitt egna felsökande...är det någon som kan råda mej vad jag ska kolla efter eller prova ??
 

OH-

Member
Är felet elektriskt? Eller har nåt mekaniskt pajat så att det är stopp? Kan man dra runt motorn (utan tändstift för att slippa kompressionen) genom att t ex skjuta hojen framåt på hög växel?

Bara idéer.
 

Harpoonman

New member
Är felet elektriskt? Eller har nåt mekaniskt pajat så att det är stopp? Kan man dra runt motorn (utan tändstift för att slippa kompressionen) genom att t ex skjuta hojen framåt på hög växel?

Bara idéer.

Bra input, det är ett elektriskt fel.
 

bacena

New member
Jag har haft ett samma/liknande fel på min -99:a. I 3 år försökte jag hitta felet. I våras hade jag bestämt mig att nu byter jag del för del till dess att det funkar. Jag plockade bort "tanken" och skulle byta startreläet. Innan jag började skruva relät fick jag bara för mig att provstarta med gamla resultatet som följd. MEN; med handen råkade jag komma åt pluskablarna till och från relät och dom var glödheta! Bytte båda och har nu kört hela säsongen utan ett enda startproblem.
Värt att prova. Kostade nå´n 10:a i kablar.

/BengÅ
Enköping
 

Usidon

New member
Det är den lilla burken som är boven

Jag hade samma problem på min 1500 Intruder-99
Den lilla burken ska via en vajer sänka kompressionen tills motorn har snurrat två varv och så att säga fått upp farten. Jag sprayade lite olja in i min och sedan krånglade den aldrig mer.
Jag vet att det är en soleniod i burken och om den inte gör sitt jobb så orkar inte startmotorn dra runt motorn över första kompressionslaget. Spraya inte för mycket, bara en lätt dusch.
Usidon
 

Trottel

New member
Introuder 1500 hade problem med startreläet det bara klickar men slår inte till enklast att kolla är att mäta om det släpper fram ström när start knappen är intryckt, den har även ett litet relä till på höger sida under tankhalvan vid bakre cylindern det styr autodekompem drar cylinoiden så funkar det
 

Mr_Hayabusa

Moderator
Jag vet vad felet är!

Hej. Jag vet vad ditt problem är.

För en exakt förklaring & felavhjälpning kontakta
Mc Doktorn 0457 81180.
www.mcdoktorn.se
Det handlar om en justering av den mekanism som styr ventilen som
släpper ut övertryck från cylindern i motorn vid start.
Man kan inte bara byt de detaljer utan att justera in det så ventilen öppnar exakt som den ska vid rätt tillfälle.

Det resulterar då till att kompositionen i motorn är så pass hög & då
orkar rent av inte startmotorn dra runt den.
I värsta fall vid starkt batteri så kan man skada lindningen i startmotorn som blir överhettad.

Men Ring MC Doktorn & hälsa från mig så löser han det på ett eller annat sätt.


//Mats Mattiasson Webmaster/ Instruktör i SMC BLEKINGE
 
Top