Startmotorproblem på Kawasaki LTD 750.

6th

New member
Jag har ganska nyligen köpt en gamla Kawasaki, då jag är helt ny på mc så visste jag inte vad man ska kolla vid köp, utan lät den tidigare ägaren starta upp den så lyssnade jag lite o kollade diverse saker som man bör kolla inför besiktning osv.
Dessvärre när jag fick hem den så startar den inte. Det klickar oftast bara.
Ibland om man lägger e en växel och knuffar mc:n som man gör när man "rullstartar" en bil, så blir det lite liv i startmotor sen.
Däremot så "gnäller" den och låter inte som den orkar gå runt.
Jag har haft isär den och kollat, då var den helt svart under kåpan där kolen sitter, och för att likna det vid något så ni är med på hur det såg ut så kan man beskriva det som om någon hade tryckt in lössnus i hela utrymmet under den kåpan/locket.

Hur sen helst, jag rensade och putsade rent de små spåren osv, och i mina otränade ögon så kolen okey ut.

Nu när jag monterat tillbaka skiten och haft massa frustrationer över allt som måste göras för att bara få tillbaka startmotorn, så funkar ändå inte skiten!!!

Jag har köpt en mc jag inte ens kan starta!!! Blir vansinnig!

Hjälp! Någon?!

Mvh/ Johan
 

PeterH

New member
Du har i alla fall kollat upp att det verkligen är god kontakt vid dom båda batteripolerna och sedan dels jordningen i ramen. Till anslutningarna vid startreläet där det vid startögonblicket krävs maximalt med spänning.

Just för att det "bara" klickar vid startmotorn kan det vara så att det saknas kräm till batteriet.
 

Bob Sweden

New member
Jo jag känner igen problemet, fixade i gårkväll en Cagiva med liknande problem. Ny startmotor skulle kosta 35% av hojens värde men det löste sig.

Det där med att det funkar "om du rullar den för hand" talar i min värld för ett fel i startmotorn.
Normalt är det 4 kolborstar, 2 + och 2-.
I vissa lägen är motorn "kortsluten" om man inte matar spänning på alla 4 anslutningarna och då händer inget alls förrän man snurrat motorn lite vilket du gör om du lägger i växeln och drar hojen bakåt.


1: Kör startmotorn direkt från batteriet med en "garanterat bra" kabel så du ser om det är fel i kablar och reläer eller i startmotorn.
Sätt en startkabel på + polen på batteriet och så direkt till + polen på startmotorn. Går det då, ja då är det problem i spänningsmatningen. Funkar det fortfarande inte, då är det fel i startmotorn.


Fel i matningen:
Mät spänningen mellan + på batteriet och + på astartmotorn när du gör ett startförsök. Skiljer det mer än ca 0,5V så är det något knas med kablar etc.
Oftast är kabelskorna crimpade (pressade, inte lödda) på kablarna, det kan glappa upp och oxidera över tid. Löd fast kablarna så funkar det. Har varit med om att det varit kontakt men bara så länge det inte gick någon ström! :mad:
Kolla på samma sätt med - sidan. Mät mellan - på batteriet och startmotorns chassie under startförsök.


Fel i startmotorn:
Rör sig kolen i kolhållarna? Har haft två hojar senaste veckorna där startmotorn varit "klen", båda har haft kärvning i kolen = inte full kontakt mot rotorn. I båda fallen bara ett av kolen som kärvat så motorn har gått runt men bara ibland och med begränsad effekt.

"Snuset" är koldamm som kommer från slitna kol. Är kolen tillräckligt långa för att trycka tillräckligt hårt mot rotorn?

Alternativt har jag tidigare sett brustna "kol-tryckar-fjädrar" med samma resultat, svag startmotor.
När du ändå har startmotorn på bänken, mät så du ser att du har elektrisk kontakt hela vägen från startmotor-chassie och startmotorns + anslutning fram till kolen. Kan ju vara avbrott någonstans.

Verkar det som om felet ligger "djupare" i startmotorn är det bara att mäta sig fram till VAR felet finns.
Det är stora effekter så saker och ting kan gå "päronformade" som engelsmännen säger... :p
Jaga rätt på en verkstadshandbok (tillverkarens original, inget annat sk*t...) visar hur du ska mäta för att kolla att allt stämmer.

Stämmer det fortfarande inte, ja då tror jag att du måste jaga rätt på en ny startmotor.


Lycka till!

/B
 

6th

New member
Oj, tack för de långa svaren. Ska så fort jag kan kolla detta.
Dessvärre har jag inga mätinstrument.
Men ska testa med ström direkt till startmotorn osv till en början :)
 

6th

New member
Tänkte att jag följer upp detta så alla som hjälpt mig med info osv får veta vad som hänt.
Jag bytte kolen och startmotorn funkar fint nu, däremot ville inte mc:n gå igång ändå, så efter mycket om och men visade det sig att det räckte byta tändstift och vara lite envis med kicken istället.
nu startar den med startmotorn precis som den ska =)

tack för hjälpen.
/Johan
 
Top