Startknapp ger kortslutning? Z500 '81

Gabriel

New member
Hej,

Jag tog ut min Z500 för säsongen idag. När jag trycker på startknappen hör jag att startmotorn roterar i kanske 0.5 sekunder innan hela elen på hojen verkar kortsluta. Startmotor, tuta och lampor funkar inte och lampan som indikerar att växeln är i neutral släcker också.

När jag då mäter spänningen på batteriet ser jag dels att den ligger lite över 12V (vilket borde vara bra) och precis när multimetern får ett värde för spänningen börjar lampan som indikerar nollans växel att lysa igen. Då funkar även tutan och lamporna igen. När jag sen tycker på startknappen börjar samma sak igen. Startmotorn roterar i 0.5 sekunder innan hela elen verkar försvinna.

Jag är inte så bra på el men misstänker att det sker en kortslutning nånstans? Hur kommer det sig att multimetern kan återställa detta? Vet nån vart det kan spöka?

Tacksam för alla tips! Trevlig söndag!

/Gabriel
 

Gabriel

New member
Har laddat batteriet precis innan över natten. Det tappade bara 1V över vintern, så tänker att batteriet är i bra skick? Skulle ett lågt batteri kunna förklara "kortslutningen" eller vad det är som händer?

/Gabriel
 

gundj

New member
Det låter som om startrelä eller startmotor hänger sig.
Testa att koppla batteriet direkt mot startmotorn, det brukar gå att komma åt pluspolen på startmotorn. Använd en rejäl sladd, typ startkabel.
Funkar det då så är problemet ditt relä. Om det beter sig likadant så får du ta med startmotorn till någon som kan fixa den, eller ta isär o göra rent själv.
 

OH-

Member
Det låter för mig som om ditt batteri är slut och bör bytas. Spänningen man mäter på ett obelastat batteri säger väldigt lite om skicket. Hur gammalt är batteriet?
Vad gäller "kortslutning" så är strömrusningen när startmotorn går ungefär samma sak :eek:
 

Gabriel

New member
Okej, så det är inte ett "typiskt" problem där en viss kontakt glappar eller liknande?

Jag beställer ett nytt relä nu. Om det inte hjälper blir det nytt batteri också.

Tack för svaren!
 

Zopilote

New member
Innan du börjar byta delar, ta reda på vad som är fel...
1: Mät spänningen över batteripolerna SAMTIDIGT som du trycker på startknappen. Droppar den kraftigt, är batteriet slut.
2: Prova med startkablar från bilbatteri (bilen skall vara avstängd)
Funkar inte detta, då kan du börja felsöka startrelä eller startmotor som ovan nämnts.
 

jan-olovj

Active member
Gör som Zopilote säger, att mäta ett obelastat batteri ger inte så mycket utan mät under belastning då visar det vad som gäller.
 

Gabriel

New member
Jag testade att mäta spänningen under start för att se ifall spänningen sjunker starkt. Tyvärr "dör" hela elen ganska direkt så mätaren hinner inte indikera någon förändring i spänning. Utan den ligger på ungefär 12V, sedan trycker jag start, startmotorn låter en kort sekund, mätaren tappar sitt värde snabbt och sedan visar den igen ungefär 12V.

Så jag köpte ett nytt batteri som jag får lämna tillbaka ifall det visar sig vara ett annat problem. Detta har jag kopplat till hojen och försökte igen. Nu sker tyvärr ingenting alls längre. Inte ens lampor eller tutan fungerar. Kopplar tillbaka det gamla batteriet och fortfarande samma sak.

Jag har alltså på något vis gått tillbaka ett steg :(

Antar att jag kanske har kommit åt någon kabel? Men ser inget som är urkopplad och säkringarna verkar inte heller ha gått. Kommer försöka felsöka vidare under helgen men tyvärr är jag osäker vad som kan ha hänt. Någon som har en ide? Borde det vara så att en kontakt har lossnat eller finns det en annan förklaring?

Mvh
 

Zopilote

New member
Om du köpt det nya på Biltema, kontrollmät det innan montering. Inte alltför ovanligt tyvärr att batterier står helt urladdade på hyllan. Nyinköpta batterier SKALL laddas innan montage. Varför inte prova med startkablar?
 
Top