Starthjälp till min XJ600

AndreasC

New member
Köpte mig en Yamaha XJ600 -85 för ett par dar sedan. Lyckades köra slut på batteriet genom att ha lyset på några minuter, så försöker att starta upp den med hjälp av min bil och startkablar. Problemet är pinsamt nog att jag inte kommer åt polerna på batteriet. Fick loss sadeln efter lite pillande. Men hur kommer man smidigast åt batteriet? Ska jag lossa på nån kåpa?

Sen, ingen bil på tomgång. Minuspolen till typ mc:ns motorblock. Nåt annat att tänka på?

Väldigt tacksam för svar.
 

P-O Noren

New member
Att kabla med ett bilbatteri funkar, men man måste vara försiktig. Brände en startmotor själv på detta sättet. Max några sekunder åt gången på knappen, låt startmotorn svalna mellan gångerna. (ungefär 5 sek)
Startmotorer på MC tål inte långa belastningar, har inga kylflänsar på sig. Dom går varma och då riskerar du att bränna ankaret eller lindningen...

Står du utomhus kan du ansluta till minus på motorcykeln, men anslut sist till minus på bilen. (alternativt motorblocket på bilen)
Kan vara svårt att få bra jordpunkt på motorcykelns motor.

Slår det gnistor så blir det då på bilen...
 

Marie

Banned
På XJ-600 -85 sitter batteriet bakom plastskölden nedanför sadeln på hojens högra sida. Startkablar funkar, men då helst med så små klämmor som du kan hitta, för det är inte långt mellan pluspolen och jordade metalldelar.
Plastskölden deas rakt utåt. Sitter med en plugg i tanken och två "plastgafflar" mot gummihållare på ramen, en ungefär mittpå mot undersidan, och en nära bakkanten.
 
Last edited:

AndreasC

New member
Stort tack till er båda! Ska ta fram kablar och försöka få igång maskinen så fort förkylningen har släppt.
 

AndreasC

New member
Varit ute och försökt, nu när förkylningen gett med sig. Hittade batteriet och körde fram tjejens gamla saab. Funkade fint, nu drar startmotorn runt. Men mycket mer än så händer inte :) Hojen har stått ute i 4-5 dar, och det har varit varierande väder, kallt - snö, mycket snö. Den har dock stått under en trappa, så det har inte snöat direkt på den.

Försökte i 45 minuter, det enda som händer är att den röda lampan på panelen blinkar i takt med den gröna... En puff (tändning) tror jag att jag fick på den tiden. Testade att ställa om bränslekranen till mittläge, samt använda choke, men hjälpte inte. Är det risk att jag surat ner motorn rejält?

Rullade in den i kompisens lägenhet, där den ska få värma sig i ett par dar nu. Jag har läst om startgas, att det ska få det mesta att hoppa igång. Hojen körde till mig för bara en vecka sedan, sträckan Göteborg - Älvängen (3-4 mil utan problem), så har svårt att se att typ tändstift eller förgasare skulle vara körda?

Får nog investera i startgas. Var sprayar man i den? Andra råd emottages tacksamt!
 

rednax

New member
hej. har ungefär samma problem på dotterns 95:a.får dock igång den med choken ute länge ! och efter ett antal försök. trodde som du att jag "surat ner den ordentligt", men det var tydligen inte så. går ojämt o dåligt till dess den blir ordentligt varm. då går den jämt o fint
skit i förgasarna, hartsad soppa ? lite tillsats från tappen verkade hjälpa lite. men en del jobb till våren (när det är varmare :eek:) väntar....
 

Goffen

New member
Jag har fått för mig att mc,s chok inte är byggda för under 10+ så lite värme borde nog göra susen....
 

rednax

New member
kolla gnistan på stiften
du hade ju problem med batteriet. du kan ha en kortis någonstans. rost i dödaren eller startvredet är tydligen inte helt ovanligt. funkar brytaren vid stället? oxå ett vanligt fel. eller skadad kabel. hade du bara på ljuset några minuter ? byt batteri !
är hojen bara sur, så ska det ju räcka att dra runt en liten stund utan choke och med full gas.
Haynes verkstadshandbok 300 spänn finns på nätet- är en god hjälp. är på engelska, men kommer med ett tekniskt lexicon
 

AndreasC

New member
Ska nog investera i den där boken. Försökte snåla, leta upp den i pdf-format, men no luck. Är nog lätt värd pengarna. Hade nog på lyset max 15 minuter. Fast jag hade bara kört max 1 km innan jag dödade motorn, stod och pratade, utan att stänga av ljuset. Och för att komma ut på den kilometerlånga färden, så var jag tvungen att stå och bråka med batteriet en stund iom idogt körande på startmotorn. Så med andra ord hann jag nog aldrig ladda upp emellan gångerna.

Dödaren funkar. Låter inte startmotorn jobba med den intryckt. Men funderar på om jag kan ha glömt nåt annat uppenbart, iom den stora röda lampan (oljenivå tror jag - annan felangivelse på den också?) till vänster om den gröna "frilägeslampan", den blinkar i takt med startmotorn... Men det kanske ska vara så.

Får kolla stift. De funkade ju uppenbarligen när mannen som ägde cykeln för några veckor sedan, körde den till mig. Men skick kanske är ännu viktigtare när förgasare och annat inte lirar som det ska.

Det finns la inget stöd-, tipp- eller rumpsenor på en sån här hoj? :) Så att man måste vara på den, ha den i nåt visst läge för att den ska tända. Aja ska trixa vidare senare!

Tack ska ni ha
 

Marie

Banned
Oljenivålampan (INTE oljetryck) har en kontrollkrets (för att man skall se att lampan är hel) som gör att den skall lysa när man trycker på startknappen.

"Blinkar" den lampan medan startmotorn arbetar är antagligen batteriet dåligt, eller spänningsfall nånstans i elsystemet. Eftersom Yama XJ600:ans elektroniska tändsystem är mycket känsligt för låg spänning tror jag att du helt enkelt inte får gnista. Kolla igenom så att du inte har oxid i batterianslutningarna.
 

sididi

New member
Hade liknande problem på en CBR nån gång: Startmotorn gick som bara det, men hojen startade inte :mad: . Kollade batteriet, en cell var slut... Nytt batteri; hojen drog igång på första trycket :D . Kan va' så att du inte får nog spänning till stiften...

/roffe
 

AndreasC

New member
Efter en natt inne hos kompisen i en varm lägenhet samt startgas, så hoppade den igång efter 5-10 minuter :)

Tack allihop!
*en som inte vågar lämna startgasen hemma hädanefter*
 

Marie

Banned
Efter en natt inne hos kompisen i en varm lägenhet samt startgas, så hoppade den igång efter 5-10 minuter :)

Tack allihop!
*en som inte vågar lämna startgasen hemma hädanefter*

Kul att det lyckades!

Jag tycker att du skall kolla
*) Batteriets kondition
*) Batteriets anslutningar
*) Vilken olja du har i motorn (skall vara SAE 10W-40)

En Yamaha XJ-600 måste ha ett elsystem (inkl battri) i gott skick för att starta vintertid.
Biltemabatteri varnar jag särskilt för!!!!!
(Biltemabatterier brukar råka ut för alltför stort spänningsfall för en Yamaha, när du belastar det med en startmotor som skall vispa runt en motor som är kallare än c:a 5-8 °C, och då lägger det elektroniska tändsystemet helt enkelt av. Även om startmotorn vispar runt med vad som verkar vara prima fart har du ingen gnista på stiften)

Har du ett bra och välladdat kvalitetsbatteri startar en sådan hoj ner till i varje fall c:a -10 °C, det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag körde en XJ-600 m/1984 hela vintern 2004/2005.

En annan sak är att du, när hojen stått mer än några dagar bör manuellt ställa bensinkranen i "prime"-läge innan du försöker starta, så att bensinnivån i förgasarna hinner bli rätt. Hojen har ju vacuummanövrerad automatisk bensinkran, och med tanke på kinkigheten på spänning är det bra att ha soppanivån rätt innan man börjar "vispa", annars saknar du kanske gnista när motorn väl får soppa.......

Det jag sagt gäller f.ö. även XJ-900 1983-93
 
Last edited:

Olle Å

New member
För att klara eventuella startproblem, så har jag monterat ett sk. cigarettuttag, där jag kan ansluta batterikablarna via en adapter, utan att behöva krångla. Toppen om man vill ladda batteriet om hojen varit stående en längre tid. Jag gjorde ytterligare en grej. Drog en smal slang från luftrenarburken, fram under dynan. Där kan jag då det varit kallt en längre tid spruta i startgas samtidigt jag gör startförsöket. Hojen hade varit stående utomhus under ett kapell i över en månad nu i vinter. På med laddaren i två timmar och sedan en dos startgas. Startade direkt. Det är klart att eftersom det är en Honda Dominator underlättade det väl.

Om vägen är för dålig, byt hoj
 

Jaouws

New member
Har en XJ650 -81 och den får man alltid ta till startgas om den stått mer än 2 veckor. Viktigt också med frächt batteri som omnämnts tidigare.
 

Marie

Banned
Har en XJ650 -81 och den får man alltid ta till startgas om den stått mer än 2 veckor. Viktigt också med frächt batteri som omnämnts tidigare.

Har du provat med att ställa soppakranen i "prime"-läget ett par minuter före första startförsöket, för att fylla förgasarna?

Behovet av startgas är ofta just att förgasarna är torra efter en dryg vecka, och det tar tid att fylla dem när man bara manövrerar den automatiska bensinkranen med vacuum från 'startmotorvispandet'. Och som jag tidigare skrev så har man vid det laget oftast tömt batteriet såpass att man inte får gnista. Fortsätter man då startförsöken har man efter ganska få sekunder en hoj som är sur i stället, och sen sitter man i hissen ordentligt, även om man låter hojen vila någon minut för att batteriet skall återhämta sig.

Att på ett tidigt stadium då använda startgas får motorn att tända till och gå några sekunder på startgasen, och det räcker för att få bra vacuum och fylla förgasarna, och sen går motorn "för egen maskin". Men som sagt testa gärna att manuellt öppna bensinkranen, och låt förgasarna fylla sig, det skulle jag tro att räcker, och då slipper du kostnaden för startgas (även om det är klokt att ha den med sig i packningen, för alla eventualiteters skull)
 
Top