starta hojen

pepewing

New member
Hej, hopas att någon kan hjälpa mig.

Jag har en Suzuki gs 550 M från 82 som fungerade när jag parkerade den i garaget inför vintern.

När jag försökte starta den för 3 veckor sedan blev jag inte förvånad att den inte ville starta eftersom jag hade inte gjort det under hela vintern.

Jag har bytt tändstiff, bensin, det finns knista, har rensat vacuumförgasaren ordentlig, laddat batteri flera ggr, fyllt med ny olja och det är tryck i kolvarna. Det enda jag inte gjort är att byta benzinfiltern, men det kommer benzin i förgasaren iaf. Startmotorn drar igång, men det verkar som att det inte kommer någon benzin i motor. .

Suzukin har en oljeläckning som gjorde att den blev tom innan jag lagt ny olja och kopplingen verkar inte ha någon effekt längre över växeln, men det påverkar inte att den ska starta, eller???

Jag vet inte in eller ut längre, jag tror att det är något med vacuum i förgasarn, men är helt löst... Är det någon som kan ge några tips om hur ska jag installera förgasarn ordentlig eller om det är något annat jag missat?

Tack på förhand
 

Mimmi

New member
Ett tips.

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av just Din mc-modell. Men japanska mc brukar ha vacuumstyrd bensinkran. Dvs, det måste suga vacuum för att den skall öppna. Det är inte säkert att startmotorn/batteriet orkar med att dra runt så länge att tillräckligt vacuum erhålls så lång stund att det räcker för att fylla en tom förgasare.
Därför brukar det finnas ett läge på kranen som heter "PRIME". Det läget öppnar kranen manuellt så att bensin kan rinna fram, innan man gör ett startförsök.

Pröva med detta, det är det enda jag kan komma på som allmängiltigt, eftersom du tydligen kollat alla vanliga punkter.

Lycka till!
 

Marie

Banned
Jag sparkar väl in en vidöppen dörr.....
...eftersom du skriver att det finns gnista, men hur har du kollat det? Har du plockat ur ett av tändstiften och kollat med hjälp av det? Den metoden är inte helt stensäker eftersom det då inte blir kompressionsmotstånd när just den cyllindern skall tändas, och då "går startmotorn för lätt" och drar inte lika mycket ström som när stiftet sitter i.....

82 årsmodell... Ja det var ungefär vid den tiden japsen gick över till elektronisk tändning har jag för mig. En del elektroniska system är VÄLDIGT känsliga för rätt spänning, så är batteriet det minsta kass får man inte någon gnista alls även om man tycker att startmotorn vevar runt motorn bra.... Sätt en av tändkablarna på ett löst extra stift som du jordat bra med t.ex. en startkabel. Har du bra gnista på det lösa stiftet när du försöker starta så sitter sannolikt felet på "soppasidan". Har du däremot ingen gnista, så testa med att m.hj.a. startkablar koppla in ett bilbatteri, så att du har full spänning. Får du gnista då, så är det mc-batteriet som inte är i bästa form, får du fortfarande ingen gnista, så finns felet i tändsystemet.
 
Last edited:

pepewing

New member
Hej igen. Tack för era snabba svar. Till slut kunde jag starta hojen genom att spruta några dropar benzin i cylinderna. Men jag måste göra det varje gång motorn är kallt. När den är varm så startar den utan problem.

Har kört lite och har märkt att motorn följer inte med revolutionerna. Motorn låter mycket när jag gasar men hastigheten höjs progresiv långsamt i genförelse. Ingen aning varför händer det, kan det vara att luft regulatörerna måste justeras?

Jag skruvade bort de när jag tvättade förgasaren.
 

Gsxr-1100

New member
hej.

farbror min hade samma fel på sin suzuki gsx 550 från mellan 82-85, den va svårstartad efter att ha ståt ett tag. men sen börgade han att häva i en kapsyl 2-takts olja vid varje tankning, å sen startade den jämt hur länge den än stått
 
Last edited:

pepewing

New member
Det funkar utmärkt! Den startar utan problem i alla lägen nu, tack för tipsen. Nu är det bara kvar att fixa det med revolutionerna, när man gasar låter motorn mycket men det tar ett tag tills den för fart på hojen. Undrar om det kan vara dålig luft och bensin blandning...
 

Marie

Banned
Det funkar utmärkt! Den startar utan problem i alla lägen nu, tack för tipsen. Nu är det bara kvar att fixa det med revolutionerna, när man gasar låter motorn mycket men det tar ett tag tills den för fart på hojen. Undrar om det kan vara dålig luft och bensin blandning...

Vilka revolutioner är det du har problem med?
Den amerikanska, den franska, den spanska eller den ryska eller någon annan?
 

pepewing

New member
Det var som jag tänkte, det är dålig blandning. Måste regulära luft samt skruvarna för gasen i förgasaren, hopas jag hittar rätt position bara.
 

pepewing

New member
med revolutionerna menade jag varv...i motorn...

Ursäkta min dåliga svenska...

Men trodde att det var underförstått
 
Top