Stadler mc-ställ

Jetgus

New member
Hej.

Helt ny på detta forum, trots medlem i SMC till och från sedan 80-talet.
Jag vet inte om någon är intresserad, men jag har en erfarenhet jag skulle vilja delge vad gäller mc-ställ, och då textil-ställ i synnerhet.
Efter att ha slitit ut diverse skinn- och textil-ställ genom åren, stod jag inför faktum i höstas att jag måste införskaffa en ny kollektion.
Jag vad då mycket trött och less på ställ där dragkedjor strulade, dålig motståndskraft mot vädret makter och dålig eller rent av ingen ventilation. Började scanna marknaden och fann några intressanta alternativ, för att inte hetsa upp folk här i onödan, så nämner jag inga märken, men jag tänker på toppsegmentet bland textil diton. Trots den mängd som finns, så hittade jag inget som passade. Okey, jag kanske är lite petig och kräsen, men jag ville att det skulle bli så bra som möjligt och att jag inte skulle behöva köpa något nytt de närmaste åren.
Av en händelse som jag inte kommer ihåg just nu, så snubblade jag över ett märke vid namn Stadler. Har aldrig hört talas om det tidigare eller sett någon åkare med dylikt ställ på. Det här gjorde mig rätt nyfiken. Jag kom i kontakt med Michael Lundström (Event-MC), som säljer Stadler här i landet, och en kommunikation påbörjades. Efter många månaders funderande och mail-växling, så slog jag till på en SuperVent Pro 2 med ett par ACE pro byxor. Jag beställde jackan i rött för mer synbarhets skull, och fick den måttanpassad. Nu har jag använt dessa kläder i ett par veckor och jag måste säja att jag är mer än nöjd. Först och främst det tålamod som den stackars Lundström har haft med mina säkert tjatig frågor och funderingar, men sedan kommer passformen, funktionen och kvaliteten, som gjorde mig imponerad. Visst det är inga billiga grejer, men om man tänker lite mer långsiktigt, och tänker kvalité, så ska man åtminstone beakta detta märkes förträfflighet. Kan jag hjälpa någon med svar på frågor om hur ett dylikt inköp går till, så ställer jag självklart upp. Annars, tag en kontakt med Micke Lundström, själv, han finns på nätet.

En mycket nöjd mc-åkare.

Hans
Karlshamn
 

Yxan

Member
HOJ!
OM du orkar/pallar under denna hojsäsong... vore det intressant med en empirisk test, dvs du drar ut på en hojrepa en regnig dag. Helst bör du köra i minst upp till 5~6 timmar i (någorlunda) konstant regn.

Jag och mina hojpolare är ngt skeptiska till sk allväderställ - för el senare tränger fukten/blötan ändå in, speciellt 'in the famous' skrevet.

För egen del nyttjar jag ett skalskyddsregnställ i GORE-TEX (Haglöfs) över min skinnutrustning. Håller tort 'ett bra tag', men viss väta/fukt tränger in efter en längre stund i regn - men som helhet är man torr. Nackdelen med ett 'externt' regnställ är allt (jääääla) fippel när man ska pynja på sig stället (lätt att man drar sig för länge med att dra på sig det...).

Mange
 

Taurus0504

New member
HOJ!
OM du orkar/pallar under denna hojsäsong... vore det intressant med en empirisk test, dvs du drar ut på en hojrepa en regnig dag. Helst bör du köra i minst upp till 5~6 timmar i (någorlunda) konstant regn.

Jag och mina hojpolare är ngt skeptiska till sk allväderställ - för el senare tränger fukten/blötan ändå in, speciellt 'in the famous' skrevet.

För egen del nyttjar jag ett skalskyddsregnställ i GORE-TEX (Haglöfs) över min skinnutrustning. Håller tort 'ett bra tag', men viss väta/fukt tränger in efter en längre stund i regn - men som helhet är man torr. Nackdelen med ett 'externt' regnställ är allt (jääääla) fippel när man ska pynja på sig stället (lätt att man drar sig för länge med att dra på sig det...).

Mange

Hej,

För några år sedan scannade jag marknaden efter verkligt vattentäta ställ med laminerat membran (Gore-Tex) som även hade ventilation både fram och bak. Efter att ha haft haft ett enklare ställ som skulle vara vattentätt, men som, som du skriver, efter mer än en timma i rejält regn alltid läckte, främst i grenen var jag minst sagt trött på det.

Då, vintern, 2010-11, fann jag bara ett märke som hade alla funktioner, Stadler.
Michael på Event-MC lät mig testa ett laminerat ställ några dagar och jag hade "tur" för det regnade löjligt mycket (typ när bilar kör i 70 på motorväg...) en av dagarna. Jag blev övertygad och köpte just ett Super Vent Pro.

Sedan våren 2011 har jag kört nästan 6000 mil med stället och oberoende hur länge eller hur mycket det regnat har det aldrig läckt. Jag har tex i Norge kört i ca 5 timmars regn.
Lamineringen gör att att yttertyget inte blir genomblött (och kallt) och därför inte gör stället tyngre och att det torkar fort är ju ett stort plus.

Om det finns ställ med samma funktioner idag vet jag inte men när jag letade hade varken BMW eller Rukka alla funktioner som Stadler hade.
Så om man tittar i den prisklassen måste man kolla Stadler, dels för kvaliten men också för deras garanti på 10 år.

// Stefan
 

jan-olovj

Active member
Ett litet fånigt tipps som funkar. När man blir blöt i skrevet så är det jäkligt kallt, stoppa ett tunnare sittunderlag i byxan så slutar du frysa
 

gundj

New member
Jag är kanske överkänslig, men nog luktar det reklam om inläggen.
Ett enda inlägg i forumet och det lovprisar en produkt, sånt får mig att tappa intresset för produkten istället för att vilja köpa.
 

Taurus0504

New member
Jag är kanske överkänslig, men nog luktar det reklam om inläggen. Ett enda inlägg i forumet och det lovprisar en produkt, sånt får mig att tappa intresset för produkten istället för att vilja köpa.

Förstår om du ifrågasätter.
Hade jag själv inte fått testa ett laminerat ställ ett par dagar hade jag nog själv tvivlat med tanke på min dåliga erfarenhet av sk "vattentäta" ställ.
Jag kör så pass mkt fr april tom sen höst och jag vill ha utrustning som funkar i alla väder. Jag kan inte svara för tex Rukka el Bmws ställ men mitt eget funkar hela tiden.
Visst kostar Stadlers ställ som Rukka eller mer men för dom pengarna blir både förväntningar och krav högre.
Hoppas därför du får möjlighet att pröva ett ställ så du själv vet hur det funkar oberoende av vad jag eller andra skriver om det.

// Stefan
 
Top