Stötdämpare / Service

DannyO

New member
Tjena och gott nytt år allihopa!

Jag är någorlunda ny i hoj världen och har lite frågor angående stötdämpare och framgafflar.

Jag kör en Ducati M620 från 2003 och min bakre stötdämpare är extremt mjuk trots att jag skruvat den till hårdare läge.
Den blev hårdare med justeringen men den slår ändå ner om jag skjutsar en någorlunda tyngre vän.. :(
Hörde av någon att jag skulle lämna in min hoj på stötdämparservice. Stämmer det att dem måste servas? Är det en "vanlig" mc-verkstad som gör det i så fall?

Mvh
Danny
 

nir_scorpio

New member
Det brukar ingå i det vanliga serviceschemat att se över fjädringen men det brukar vara ganska långa intervaller för det. En vanlig MC-verkstad bör kunna göra det. De bör också kunna ta reda på vad din nuvarande fjädring är tänkt klara av med avseende på vikt på passagerare och packning om det inte framgår av hojens handbok. Det kan var så att du behöver en kraftigare fjäder om du ska skjutsa din "någorlunda tyngre" vän.
 

jpe70

New member
Vad menar du med hårdare läge? Är den ställbar i två olika lägen eller har du skruvat kompressionsdämpningen?
Det är inte säkert nåt är fel, den kanske bara inte är gjort för att klara två personer, hojen är ganska liten och lätt. Är den några år skadar det inte med en service ändå, brukar inte kosta mer än dryga tusenlappen.
 

DannyO

New member
Tack för svaren!

Dämparen är ställbar i runt 20 olika lägen men det känns som att skillnaden mellan mjukaste och hårdaste läge är minimal.
Får väl helt enkelt ta hojen till en verkstad och kolla upp detta. :)
 

jpe70

New member
Ta reda på vad det är du justerar först, kanske ska den inte bli "hårdare"? Sen lämnar du in den på service om du har pengarna, för det behöver den nog som sagt oavsett. :)
 

gundj

New member
Gå med i Svenska Ducatiklubben och ställ frågan på dess forum eller så ringer du Italia Bike Center i Arboga och frågar om råd.
 
Jag tycker inte att det riktigt framgått vad det är du justerar men eftersom du säger
att det finns 20-lägen så gissar jag på att det är dämpningen.

Det första jag skulle justera för att kunna ha passagerare är att ställa åt fjäderspänningen
för att sen följa efter med dämpningen så att fjädringen inte komprimeras eller upplevs som
stötig.

Om det är denna stötdämpare (eller en liknande) du har:

http://www.ducati-motorcycle-parts-...-rear-shock-absorber-monster-620#!prettyPhoto[media_gallery]/1/

så justeras fjäderspänningen med de stora runda haknyckelmuttrarna i högerkant på bilden och dämpningen justeras
med den stora spårskruven till vänster i bilden.

Mvh,
Ingvar
 
Top