Största enstånkan - äventyrshoj

tobo166

New member
Hej!

Just sålt en gammal vägmaskin, funderar på något mer off-road aktigt då jag bor på landet med roliga grusvägar runtomkring. Fanns något som hette Suzuki Dr Big förr i tiden, typ 880 kubik enstånka. Det var så skönt ljud i den...
Om man vill ha en ny eller ganska ny hoj, någon som vet vilken som har störst encylindrig motor (4-takt) eller åtminstone skönast ljud (om man måste kompromissa och ta en V2). Surfade runt lite, den här verkar ju trevlig, men det är en V2...:
http://www.ktm.com/gb/travel/990-adventure-r-ausuk/highlights/benefit//highlights/Product.html

I alla fall lärt mig att det inte heter off-road, snarare "äventyrshoj" eller motsvarande. För annars får man bara upp 2-taks 250 cc och sådant, det vill jag inte ha. Den ska dock funka på grusväg, hög markfri gång och vara lite busig...för all del trevligt om man kan åka några mil på E4 i 110 km/h utan att få sittvärk..

gluffis

Regnmakare
KTM 950/990 Adventure är nog rätt. 990 har insprutning och lite mer touring än 950'n.

Vet inte vilken budget du har men Africa Twin är annars ett trevligt och billigt alternativ. En DR 800 vill du nog inte åka jättelångt på ;) Men ska du ha enstånka är kansken KTM 640 Adventure rätt, motorn är samma som dom kör Dakar med fast lite snällare...

Pisken

New member
prova föralldel Yamaha XT660 , finns väl även i Tenere version ,inte lika storkubikig som 800an , men modern och troligtvis bättre prestanda än gamla strokubikaren

Funkar utmärk att "frakta arselet" på motorvägar i fart+moms , hur kul somhelst på mindre vägar och helt underbar på grusvägar , samt att tror det är nog en av dom billigaste hojjar att äga

Ove 60+

Active member
Hej!

Just sålt en gammal vägmaskin, funderar på något mer off-road aktigt då jag bor på landet med roliga grusvägar runtomkring. Fanns något som hette Suzuki Dr Big förr i tiden, typ 880 kubik enstånka. Det var så skönt ljud i den...
.

:) DR 800 finns väl inte att få tag i nya men en fin begagnad går att få tag på för 15. - 25.000:- .

Jag har en DR 650 som favorithoj. Enstånkan är helt enkelt go! Om man inte sköter sig med växel och gas så får man veta det direkt för då ryser hon av olust. Det går att ligga och tuffa omkring på dögas och då känner man verkligen enstånkpulsen.

Dit jag vill komma kommer jag med hojen oavsett underlag (Vatten undantaget!). Motorväg klarar den också, men där är det jag själv som tröttnar jättefort.

Ljud var det, som alltid för högt i min smak men det får duga. :rolleyes:

pikeman59

New member
Hej!

Om man vill ha en ny eller ganska ny hoj, någon som vet vilken som har störst encylindrig motor (4-takt) eller åtminstone skönast ljud (om man måste kompromissa och ta en V2). Surfade runt lite, den här verkar ju trevlig, men det är en V2...:
http://www.ktm.com/gb/travel/990-adventure-r-ausuk/highlights/benefit//highlights/Product.html

I alla fall lärt mig att det inte heter off-road, snarare "äventyrshoj" eller motsvarande. För annars får man bara upp 2-taks 250 cc och sådant, det vill jag inte ha. Den ska dock funka på grusväg, hög markfri gång och vara lite busig...för all del trevligt om man kan åka några mil på E4 i 110 km/h utan att få sittvärk..

Klart du ska ha en Dr Big, en sanslöst kul hoj för lite pengar.
Jag är inne på min andra och kan inte tänka mig att göra mig av med den.

Funderade ett tag på något lättare men inser att 800:an är perfekt för mig så nu har den uppgraderats med en extra uppsättning hjul för snabba däcksbyten, en bättre bromspump fram samt stålomspunnet gjorde underverk för frambromsen, och ett besiktningsgodkänt Lasersystem för bättre andning.

Köp en Dr Big, du blir inte besviken. :D :D :D

suzuki-micke

New member
kan bara hålla med pikeman....
800:an é grym..... för dom pengarna 15-25k får man otroligt mycket hoj!!
650:an är vanligare så det kanske är lättare att hitta en sån,men 800 é 800
har man mer att spendera kan man säkert hitta betydligt modernare modeller
(hade jag obegränsat med lottovinst vore min 2:ndra hoj en bm&w...)
jag tycker att 800:an är i tyngsta laget om man ska ut o åka på traktorstigar o sämre underlag,
men grusväg,halvrisiga stigar,asfalt o dålig asfalt där é den perfekt!! dessutom går det hålla rimlig motorvägsfart ,om man ska förflytta sej till roligare grusvägar
(äventyrs hoj!!)
hade en 400 förut,skitkul att köra på sämre vägar/offroad, som en 125:a ungefär.... men motorväg..... det va en ruskig plåga.....
jag kommer inte att sälja min 800 i första taget.......
för då har jag råd med 2 hojar!!

pikeman59

New member
Du har helt rätt i att det är lättare att hitta en fin Dr650, såldes flera av dem och de såldes dessutom under längre tid, men 800:an är en sanslös maskin, idiotisk egentligen, men helt underbar i alla underlag utom kanske träsk även om jag har prövat det också. Det gick sådär. :D
Hustru har en Dr 650 som är avsevärt bättre än min Dr 800 på det mesta men
en Dr 800 är alltid en DR 800. :D

suzuki-micke

New member
det enda rekomendationen är väl:
ut o provkör!!!
efter min första provkörning,köpte jag den utan att ens pruta.......
min fru prova 800:an......... aldrig mer i hela mitt liv!! va hennes komentar.....
såå... det är bara ut o testa!! men.... som sagt var.... en 800 är en 800.......

Tommi

New member
Ska du bara åka runt på asfalten och lyssna på dånet från en rensad pipa så köp en 800.

Ska du ha en cykel som har bra prestanda och köregenskaper så är det KTM 640 Adventure och 950/990 Adventure som gäller i äventyrssegmentet.

/ Tommi

Hellman

New member
DR800 är en roligt hoj (779 kubik är den på, största serietillverkade stånkan någonsin). Har en som andrahoj/fulhoj men "korvlådor", ser ut som en jorden runtresenär när jag far omkring på den.

Den är skoj men tung och svag och trivs bäst på asfalt eller fina grusvägar. Ska man ut i spenaten är den inte direkt förstavalet enligt mig. Funkar för långtouring också men bered dig på träsmak till slut. Hade min på semester i Norge ifjol och stod upp och körde de sista milen hem. (Hemlängtan och orkade inte stanna). :)

Men den är pålitlig, charmig och grymt ful!