Störst i Sverige på HD. Nu i Konkurs.

Chopperbyggarn

New member
Mycket tråkigt!!:( Dock ej föga förvånande då vinstmarginaler är små i mc- branschen jämfört med andra branscher samt överetablering av mc-firmor i förhållande till kundunderlaget. Mc-intresset kan inte öka i all oändlighet och har gått upp och ner flera gånger i historien. Läste i en internationell bransch tidning för tillbehörsfirmor att toppen var nådd runt ca 2005 (internationellt) och att en nedgång började skymtas redan då.

Anders.J
 

hamre

Member
Har jag väntat på länge. Han försökte blåsa en kompis till mej på 175000: för ett par år sen. Vägrade betala ut pengar för en förmedlingsaffär! Fick hota med fogden flera gånger.
 

1300 cc

New member
Tråkigt

Alltid tråkigt när det försvinner MC-relaterade verksamheter. Konkurransen i västsverige minskar ju också. Kör själv inte HD men har alltid tyckt det varit trevligt att besöka MC-Konsult, trevlig personal och många trevliga jippon. Hjulafton i Lidköping glömms inte bort i första taget. Hoppas konkursförvaltaren hittar någon köpare som kan driva företaget vidare i någon form.
 

Pisken

New member
Lärdom efter ha läst din blogg ... betala aldrig för saker du inte fått (ditt "luft o buller") om man nu fått det "inbakat" i lånet så ska fanimej grejjerna finnas på plats när du hämtar hojjen (omonterat,så du kan ta hem grejjerna)
Hadde dom inte haft den "hållhaken" på dig hadde du kunnat göra din första service hos någon annan och gett firman ifråga två långa fingrar.

*bumpar upp en gammal tråd lite till :) *
 

Hampe

Skriver massor!
Kanske inte riktigt samma sak men, pissat på mig har dom!

http://blogg.ngn.nu/index.php/2011/...tt-eller-varfor-inte-handla-nagon-annanstans/

Mvh Alexander




OMFG!

Du är kanske inte den flakigaste fåne jag någonsin har hört talas om, men det var länge sedan jag såg en människa som själv basunerar ut sin egen dumhet som du gör i den fantastiska bloggen det länkas till!

Du vill att efterträdarna till ett konkursat bolag skall ersätta dig för att du blivit blåst av det förra organisationsnumret...?
Tja, sådant kanske kan funka om man är en bra förhandlare, kan vara lite smidig och klarar av att hålla igång det positiva flödet en aning. Är du rätt verkligen kille till det?

Låt mig säga så här - efter att ha läst det du skriver så känns det inte som det är just dig jag skulle ringa efter under en pågående gisslansituation...

Å vad är det du bölar om? 2.000 spänn i en H-D affär...? Vad kostar ett sådantdärnt bojsänke? 100.000.-? 200.000.-? Jag har iinnggeenn aning, men min magkänsla säger mig att du ylar över någonting som motsvarar typ 1 till 2 % av den totala köpesumman...?

Get a grip! "Alla hojåkare vet hur viktigt det är med ett avgassystem" säger du och jag håller fullständigt med: har man inget lever det om som helvete, och ett sådant där skrikande örn-historia som du tyx vilja ha är precis sådant som skämmer ut riktiga motorcyklister och gör livet svårare för oss alla.

Jag som hojåkare måste säga att jag har svårt att uppröras över att du "tvingats" köra med din hoj i det utförande helfordonsgodkännandet föreskriver ett antal mil efter förstaservicen, utan att möjlighet att blåsa öronen av folk.
Och hallå - att stå handfallen och vara överraskad att det är kö till verkstaden under brinnande hojsäsong...? Har du ingen pejling alls?

Du vill ha allt från det bolag som kursat utbetalt från ett annat bolag, och dessutom någon som "tar hand om rosten som kom på motorcykeln efter 2 månader", annars skall du smeara det nya företaget på internet och lägga ut folks hemadresser efter att ha prövat dig fram den lagliga vägen och blivit upplyst hur det egentligen ligger till...?

Vet du - i mina ögon är du en crybaby av megamått, och du uppvisar ytterst oklädsamma drag av offermentalitet därtill.

Jag känner Thomas K som en kul typ. Han administrerade några knäppa jippobyggen på schutti- och åttitalet och han har gjort massor för motorcykelsverige och staden Lidköping på samma gång. När den stackarn gick ned sig i H-D träsket förlorade han all relevans för min del, men trots att jag har noll intresse för amerikanska veteranmaskiner och bor 15 mil därifrån så kände jag ändå till att MC-Konsult balanserade på slakast möjliga lina hela säsongen innan konkursen. Har man blivit kontantkund hos leverantörena är det inte så lätt att serva kundkretsen hur gärna man än vill, och man befinner sig på ett sluttande plan som ytterst sällan går att stabilisera.

Men - dåvarande MC-Konsult var inte ensamma om att ha ekonomiska problem i efterdyningarna av förra krisen, och flera andra handlare i landet kastade in handduken i samma veva. Att du så gladeligen lät pengar "stå inne" hos en handlare som du med några enkla åtgärder kunde kollat upp fastnar precis lika mycket på dig själv som på handlaren ifråga.

Jag försvarar inte den konkursade butikens agerande, men kan faktiskt mycket lätt sätta mig in i den apokalyptiska stämmningen hos ett familjeföretag som störtar ner i ett svart ginnungagap trots allas förtvivlade ansträngningar att rädda situationen och samtidigt försöka visa upp den snygg fasad som krävs för att kanske, kanske rädda läget.

Rannsaka dig själv! Är det så att ditt insmickrande "Jag hade tidigare varit på både på Bike i Trollhättan och Lungnets Mc i Borås. Jag valde att köpa min motorcykel på Mc Konsulten i Lidköping på grund av att de var lite mindre och personligare (tänkte att man ville stödja något mindre)" i själva verket handlar om att du från det döende företaget erbjöds något som såg ut som en fansåmycket bättre affär så har du också svaret till hela gåtan där. Folk som verkligen blivit bedragna brukar hålla käft om det. Det är dom som aldrig inser att dom själva har en egen del i skeendet som frivilligt fortsätter ranta runt i pajaskostymen och larma.

När jag läser kommunikationen du lagt upp måste jag säga att svaren du får från Frida Bäcklund känns artiga, korrekta och faktiskt äkta och ärligt förklarande.

Att du inte kan ta till dig det är din förlust, och du inser säkert innerst inne att du inte har tillstymmelse till case att komma med - det är väl därför du skall ut och sprida skit på internet. Synd för dig att du inte har koll på vindriktningen bara.


Hampe

...och nej, jag tänker inte fortsätta denna debatten. Jag har sagt mitt.
 
Last edited:

V Saarela

New member
OMFG!

Att du inte kan ta till dig det är din förlust, och du inser säkert innerst inne att du inte har tillstymmelse till case att komma med - det är väl därför du skall ut och sprida skit på internet. Synd för dig att du inte har koll på vindriktningen bara.


Hampe

...och nej, jag tänker inte fortsätta denna debatten. Jag har sagt mitt.

Fattar heller inte.....
Dom t o m erbjöd sig att sälja en vara till (förmodligen) under deras inköpspris för att vara snälla. Sjyst av dom!
 
OMFG!

Du är kanske inte den flakigaste fåne jag någonsin har hört talas om, men det var länge sedan jag såg en människa som själv basunerar ut sin egen dumhet som du gör i den fantastiska bloggen det länkas till!

Du vill att efterträdarna till ett konkursat bolag skall ersätta dig för att du blivit blåst av det förra organisationsnumret...?
Tja, sådant kanske kan funka om man är en bra förhandlare, kan vara lite smidig och klarar av att hålla igång det positiva flödet en aning. Är du rätt verkligen kille till det?

Låt mig säga så här - efter att ha läst det du skriver så känns det inte som det är just dig jag skulle ringa efter under en pågående gisslansituation...

Å vad är det du bölar om? 2.000 spänn i en H-D affär...? Vad kostar ett sådantdärnt bojsänke? 100.000.-? 200.000.-? Jag har iinnggeenn aning, men min magkänsla säger mig att du ylar över någonting som motsvarar typ 1 till 2 % av den totala köpesumman...?

Get a grip! "Alla hojåkare vet hur viktigt det är med ett avgassystem" säger du och jag håller fullständigt med: har man inget lever det om som helvete, och ett sådant där skrikande örn-historia som du tyx vilja ha är precis sådant som skämmer ut riktiga motorcyklister och gör livet svårare för oss alla.

Jag som hojåkare måste säga att jag har svårt att uppröras över att du "tvingats" köra med din hoj i det utförande helfordonsgodkännandet föreskriver ett antal mil efter förstaservicen, utan att möjlighet att blåsa öronen av folk.
Och hallå - att stå handfallen och vara överraskad att det är kö till verkstaden under brinnande hojsäsong...? Har du ingen pejling alls?

Du vill ha allt från det bolag som kursat utbetalt från ett annat bolag, och dessutom någon som "tar hand om rosten som kom på motorcykeln efter 2 månader", annars skall du smeara det nya företaget på internet och lägga ut folks hemadresser efter att ha prövat dig fram den lagliga vägen och blivit upplyst hur det egentligen ligger till...?

Vet du - i mina ögon är du en crybaby av megamått, och du uppvisar ytterst oklädsamma drag av offermentalitet därtill.

Jag känner Thomas K som en kul typ. Han administrerade några knäppa jippobyggen på schutti- och åttitalet och han har gjort massor för motorcykelsverige och staden Lidköping på samma gång. När den stackarn gick ned sig i H-D träsket förlorade han all relevans för min del, men trots att jag har noll intresse för amerikanska veteranmaskiner och bor 15 mil därifrån så kände jag ändå till att MC-Konsult balanserade på slakast möjliga lina hela säsongen innan konkursen. Har man blivit kontantkund hos leverantörena är det inte så lätt att serva kundkretsen hur gärna man än vill, och man befinner sig på ett sluttande plan som ytterst sällan går att stabilisera.

Men - dåvarande MC-Konsult var inte ensamma om att ha ekonomiska problem i efterdyningarna av förra krisen, och flera andra handlare i landet kastade in handduken i samma veva. Att du så gladeligen lät pengar "stå inne" hos en handlare som du med några enkla åtgärder kunde kollat upp fastnar precis lika mycket på dig själv som på handlaren ifråga.

Jag försvarar inte den konkursade butikens agerande, men kan faktiskt mycket lätt sätta mig in i den apokalyptiska stämmningen hos ett familjeföretag som störtar ner i ett svart ginnungagap trots allas förtvivlade ansträngningar att rädda situationen och samtidigt försöka visa upp den snygg fasad som krävs för att kanske, kanske rädda läget.

Rannsaka dig själv! Är det så att ditt insmickrande "Jag hade tidigare varit på både på Bike i Trollhättan och Lungnets Mc i Borås. Jag valde att köpa min motorcykel på Mc Konsulten i Lidköping på grund av att de var lite mindre och personligare (tänkte att man ville stödja något mindre)" i själva verket handlar om att du från det döende företaget erbjöds något som såg ut som en fansåmycket bättre affär så har du också svaret till hela gåtan där. Folk som verkligen blivit bedragna brukar hålla käft om det. Det är dom som aldrig inser att dom själva har en egen del i skeendet som frivilligt fortsätter ranta runt i pajaskostymen och larma.

När jag läser kommunikationen du lagt upp måste jag säga att svaren du får från Frida Bäcklund känns artiga, korrekta och faktiskt äkta och ärligt förklarande.

Att du inte kan ta till dig det är din förlust, och du inser säkert innerst inne att du inte har tillstymmelse till case att komma med - det är väl därför du skall ut och sprida skit på internet. Synd för dig att du inte har koll på vindriktningen bara.


Hampe

...och nej, jag tänker inte fortsätta denna debatten. Jag har sagt mitt.

OJ OJ =)

Alla får säga vad dom tycker! Har lagt ut min berättelse för att jag tycker den är viktig. Under en mc affär ska allt fungera smidigt enligt mig, vilket den inte gjorde. Är lika irriterad för vad som hände innan som efter!

Frågan är varför du bryr dig så mycket?

Du känner Thomas K =) =)
Du har köpt din motorcykel där =)
 

Hellman

New member
OJ OJ =)

Alla får säga vad dom tycker! Har lagt ut min berättelse för att jag tycker den är viktig. Under en mc affär ska allt fungera smidigt enligt mig, vilket den inte gjorde. Är lika irriterad för vad som hände innan som efter!

Frågan är varför du bryr dig så mycket?

Du känner Thomas K =) =)
Du har köpt din motorcykel där =)

Jag kan nog svara på dina frågor genom att läsa Hampes inlägg. Läste du det?
 

RobbeS

New member
Förstår inte varför man försvarar en handlare som blåser sina kunder? Det är ju så det är. Butiken ifråga har inte levererat beställda, utlovade och betalda varor utan med lögner och genom att medvetet ljuga och vägra svara kunden inväntat en konkurs. Sen får man konkurs och slipper skulderna och ingångna avtal och startar om på nytt under annat organisationsnummer. Det är väl samma Johan eller?
Det hela rör sig alltså om bedrägeri under lagliga former och är inget ovanligt, tyvärr....
 

Triumph int

New member
Alla som har arbetat på ett företag som är i utförsbacke vet
att det är mycket som inte fungerar, även enkla saker.

Den stress som skapas av ett konkurshot är enorm.

Tänk även på motpartens situation i en konflikt.
 

tersan

New member
Det hela rör sig alltså om bedrägeri under lagliga former och är inget ovanligt, tyvärr....
Jo, det är faktiskt ganska ovanligt. Och av vad som framgått i detta ärende så här långt så verkar detta vara en "normal" konkurs, utan några begångna brott.

Därmed inte sagt att jag "försvarar" MC-Konsult, men jag kan ju tycka att man bör ha liiite mer på fötterna än alexandervonnordlund innan man kommer med så starka anklagelser som bedrägeri...
 

990 Adventure

New member
Tveksamt

Jo, det är faktiskt ganska ovanligt. Och av vad som framgått i detta ärende så här långt så verkar detta vara en "normal" konkurs, utan några begångna brott.

Därmed inte sagt att jag "försvarar" MC-Konsult, men jag kan ju tycka att man bör ha liiite mer på fötterna än alexandervonnordlund innan man kommer med så starka anklagelser som bedrägeri...

Är nog tyvärr inte en normal konkurs,då borde man hört av sig till dom som ex hade sina mc hos berörd handlare för förmedling,är ju ganska stora pengar som man förlorar då man inte säkert kan plocka hem sin hoj efter konkurs.

Likaså kanske man skulle lämnat in en kontrollbalansräkning i tid och inte ägnat sig åt att starta upp nytt bolag i annat namn innan k var ett faktum så helt schysst har det nog inte gått till, bedrägeri nej men helt klart inte moraliskt korrekt enl min personliga åsikt.

Men som Hampe skrev,man har ett eget ansvar i en affär, och det kommer alltid någon i kläm vid en konkurs. men att driva en rörelse med minus i flera år för att sedan kursa gör inte att jag tycker synd om dom tidigare ägarna direkt.
 

AndersX

New member
Alla som har arbetat på ett företag som är i utförsbacke vet
att det är mycket som inte fungerar, även enkla saker.

Den stress som skapas av ett konkurshot är enorm.

Tänk även på motpartens situation i en konflikt.

"Tänk även på motpartens situation i en konflikt" :confused:

Som kund eller leverantör ger jag blanka faán i det. Det är mina pengar de latjar med.

Oavsett om det är ett gäng glada amatörer, inkompetenta idioter eller seriösa entusiaster. De har misslyckats som företagare och skickar notan för sin inkompetens och oförmåga till leverantörer och kunder.

Jag vill inte bli blåst på pengar av någon, företagare eller privatperson, entusiast eller kriminell, på små eller stora belopp.


/A.
 

Triumph int

New member
Mina inlägg har ingenting med denna konkurs att göra.

Jag svarar på dom som tycker det är konstigt att inte ett företaget fungerar när det är i fritt fall.

Det är alltid lätt att säga vad som är rätt och fel men om du sitter mitt i smeten så ser du saken på ett annat sätt.
 

RobbeS

New member
Mina inlägg har ingenting med denna konkurs att göra.

Jag svarar på dom som tycker det är konstigt att inte ett företaget fungerar när det är i fritt fall.

Det är alltid lätt att säga vad som är rätt och fel men om du sitter mitt i smeten så ser du saken på ett annat sätt.

Men likt förbannat så har du ingått avtal som du inte kan hålla och någon annan dom litade på dig har blivit drabbad...
 
Jag kan nog svara på dina frågor genom att läsa Hampes inlägg. Läste du det?

Har läst det! Mycket intressant läsning. Men det jag menar är: Han kallar mig, flakigaste fåne, crybaby mm. Hela inlägget är laddat med mycket känslor som tyder på en mer än ytlig kontakt med Mc konsulten och därigenom är hans inlägg inte trovärdigt.
Men jag förstår vart han vill komma och jag är inte ute för att skaffa vänner eller medömkan. Utan bara att så många som möjligt ska läsa det jag skriver och bestämma sig själva, och det tror jag att han har hjälpt mig med, så det är ju bra!

Om det är så att jag är patetisk, har fel och inte har något att hämta med texten jag lagt ut, då är ingen skada skedd!

Mvh Alexander
 

Ove 60+

Active member
:rolleyes: Mycke gnäll är det. Alla har väl gått på en blåsning nån gång, men hur länge ska man låta ältandet förgifta sinnet? :rolleyes:
 
Top