stöldrisk?

dreamjay

New member
Jag ska snart köpa min första hoj och jag har några favoriter jag gärna skulle kolla närmare på, men jag tänkte höra med det allsvetande forumet hur det ser ut med stöldrisker osv. Jag bor i centrala Malmö och det lutar åt en hoj för runt 70k. Vågar man ha en sån hoj inne på en olåst gård eller ska man behöva nöja sig med billigare och mindre attraktiva hojar tills man tjackat hus eller liknande (med garage)? :cool:

Esquire

New member
Det beror på vad det är för modell på hojen och om du har möjlighet att låsa fast den i något. Dessutom skulle det nog inte skada med ett larm på den.

dreamjay

New member
Det beror på vad det är för modell på hojen och om du har möjlighet att låsa fast den i något. Dessutom skulle det nog inte skada med ett larm på den.

Den jag kollat mycket på är Mean Streak'en. :)
Hur flyttar man en sån maskin på 300 kilo oavsett om den är fastlåst eller ej? :confused:
..och om man kan klippa av kedjan för att kunna rulla den, kan man då inte också klippa av kedjan som håller fast den i en stolpe?

Larm låter som ett bra tips, visste knappt att det fanns till mc. :D

Leif H..oj

New member
Vågar man.... tills man tjackat hus eller liknande (med garage)?

Fler än 99 av 100 mc-ägare blir aldrig drabbade av stöld!

Bra att du tänker på hur du själv kan minska risken för att bli drabbad av mc-stöld. Nyare modeller av mc har ofta inbyggd immobilizer (elektroniskt stöldskydd) och som är ytterligare ett sätt att försvåra för tjuven. Det krävs dubbla lås på mc - kolla med ditt försäkringsbolag vilka krav de har på förvaring för att försäkringen ska gälla.

Igår presenterade Brottsförebyggande rådet den preliminära årsstatistiken över antal anmälda brott. I vissa län går stöldbrotten ner, men för stölder av motorcyklar är det en uppåtgående trend i landet, tyvärr. Det får vi alla försäkringstagare vara med att betala och vi måste göra så mycket vi kan själva för att skydda oss mot stölder, så att försäkringspremierna hålls så lågt det går. MEN om man ser mot att totala antalet mc i Sverige ökat stadigt så möjligen har inte stöldrisken ökat i lika stor proportion som själva antalet anmälda brott, vid andelsjämförelse stulna mot registrerade fordon totalt.

Anmälda stulna mc i hela landet per år (Källa: www.bra.se):
2003: 2 883
2004: 2 931
2005: 2 988
2006: 3 105
2007: 3 544 (prel.)...hoppas inget försäkringsbedrägeri är här...pga kraschad hoj...det är orättvist mot alla oss andra. Det är ca 1 % av alla i landet registrerade motorcyklar.

Så här säger Svenska Stöldskyddsföreningen:
Lås med ögonmärkta lås. För äldre mopeder (klass 2) krävs normalt ett lås, medan s k EU-mopeder och motorcyklar kräver dubbla lås.
Försök att låsa fast fordonet i fasta föremål med kätting och hänglås (klass 3). Vilka lås som finns i olika klasser vet din mc-handlare men här finns en rådig hjälp på www.stoldskydd.se under "Ögonmärkt / Sök produkt/leverantör" och välja Motorcykel. Där finns lista på provade lås och godkända leverantörer, dock har klassningen försvunnit i listan. Det kan man dock kolla hos varje produktföretag.​

Det finns larm och larmsändare som du kan köpa till hojen liksom spårningssändare (GPS/GPRS-funktioner). Marknaden är full av skydd, det handlar bara om hur mycket pengar du anser det är värt att lägga ner för att minska din oro.​

Lycka till, fler än 99 av 100 mc-ägare blir aldrig drabbade av stöld. Det är väl jättepositivt.​

Leif Hemmingsson
Ordförande
SMC Västernorrland​

Last edited:

dreamjay

New member
Man tackar för djupgående info! :)

Jag tolkar dig som att jag inte behöver låta bostadstypen och geografin styra hojvalet så länge jag ser till att lägga lite extra stålar även på lås och larm.

Försäkringen har jag (i stort sett) redan spanat ut (Bilsport & MC's basförsäkring), 2 separata lås är deras enda krav.

Leif H..oj

New member
.....inte behöver låta bostadstypen och geografin styra hojvalet.....lås och larm. Försäkringen har jag (i stort sett) redan spanat ut (Bilsport & MC's basförsäkring), 2 separata lås är deras enda krav.

Ungefär rätt tolkat, men om du flyttar 100 mil norrut ska du se att försäkringarna blir billigare, oftast. Det mesta beror på din hoj effekt/vikt-förhållande, din ålder och i vilket riskområde du bor. När vi är hemma måste hojen vara inlåst i garage också, säger Bilsport o Mc-försäkringen för mig.

Det är tryggt i Norrland men alldeles för långt till europas fina hojvägar (suck). 200 mil extra t.o.r.! Till Trollstigen och Geiranger är det dock en dagstur för oss...nån fördel har vi här.

Familjen har två hojar i Bilsport o Mc och med 10 % SMC-rabatt också. Dock valde jag för XT660:n Länsförsäkringar som är 300 kr billigare på just den. Det lönar sig att kolla märkesförsäkringar också, försäkringar via din bank (ex-vis Nordea och Vesta samarbete som är nytt sedan förra året), Folksam är bra ibland liksom många andra bolag. Det beror på vem du är och hojtyp samt bostadsort. Ring runt! Bor man i villa så måste man ju ha ett garage också för inlåsning av hojen. Kolla alltid om försäkring för passagerare ingår i basförsäkringen eller inte och om det är tillåtet för annan än ägaren att köra din hoj ibland. Här skiljer det sig åt. Kan ju vara kul att bytlåna nån gång för provkörning av kompishojar om man vill.

Undrar om dom där nya plastgaragen från Värmland som SMC hade som nyhet igår på webben är godkända hos försäkringsbolagen. Såg du dom gröna lådorna som heter Snigel?

Alla kan bli trygga mc-ägare och mc-åkare, man väljer själv det bästa!

- Leif

MORR

New member
Fler än 99 av 100 mc-ägare blir aldrig drabbade av stöld!

Bra att du tänker på hur du själv kan minska risken för att bli drabbad av mc-stöld. Nyare modeller av mc har ofta inbyggd immobilizer (elektroniskt stöldskydd) och som är ytterligare ett sätt att försvåra för tjuven. Det krävs dubbla lås på mc - kolla med ditt försäkringsbolag vilka krav de har på förvaring för att försäkringen ska gälla.

Igår presenterade Brottsförebyggande rådet den preliminära årsstatistiken över antal anmälda brott. I vissa län går stöldbrotten ner, men för stölder av motorcyklar är det en uppåtgående trend i landet, tyvärr. Det får vi alla försäkringstagare vara med att betala och vi måste göra så mycket vi kan själva för att skydda oss mot stölder, så att försäkringspremierna hålls så lågt det går. MEN om man ser mot att totala antalet mc i Sverige ökat stadigt så möjligen har inte stöldrisken ökat i lika stor proportion som själva antalet anmälda brott, vid andelsjämförelse stulna mot registrerade fordon totalt.

Anmälda stulna mc i hela landet per år (Källa: www.bra.se):
2003: 2 883
2004: 2 931
2005: 2 988
2006: 3 105
2007: 3 544 (prel.)...hoppas inget försäkringsbedrägeri är här...pga kraschad hoj...det är orättvist mot alla oss andra. Det är ca 1 % av alla i landet registrerade motorcyklar.

Så här säger Svenska Stöldskyddsföreningen:
Lås med ögonmärkta lås. För äldre mopeder (klass 2) krävs normalt ett lås, medan s k EU-mopeder och motorcyklar kräver dubbla lås.
Försök att låsa fast fordonet i fasta föremål med kätting och hänglås (klass 3). Vilka lås som finns i olika klasser vet din mc-handlare men här finns en rådig hjälp på www.stoldskydd.se under "Ögonmärkt / Sök produkt/leverantör" och välja Motorcykel. Där finns lista på provade lås och godkända leverantörer, dock har klassningen försvunnit i listan. Det kan man dock kolla hos varje produktföretag.​

Det finns larm och larmsändare som du kan köpa till hojen liksom spårningssändare (GPS/GPRS-funktioner). Marknaden är full av skydd, det handlar bara om hur mycket pengar du anser det är värt att lägga ner för att minska din oro.​

Lycka till, fler än 99 av 100 mc-ägare blir aldrig drabbade av stöld. Det är väl jättepositivt.​

Leif Hemmingsson
Ordförande
SMC Västernorrland​

Hmm, hmmm ... vill ju inte få pärlan stulen :( ... någon som har erfarenhet av larm? Det finns ju larm som är inbyggda i låskättingar och sedan finns det andra som man monterar i hojen. Det känns som en hel djungel :confused: ...

vad är bäst till låt oss säga en BMW R1150GS? Kan man montera själv eller måste man lämna in?

Någon som vet ... eller finns det gamla trådar på ämnet kanske :) ?

Fabbe250

New member
larm

Tack för tips ... går det att köpa direkt av dom eller måste jag gå till en återförsäljare? Ska kolla upp dom ... helt klart ... :)

Finns det fler tips på larmning av MC ?

Hej, det går att köpa via återförsäljare så som tex. http://www.sodermontage.se
dom har även flera andra olika larm. Men spyball är bland dom bättre (och dyrare)
på marknaden. Hade själv ett sådant i min förra hojj. Rekomenderas varmt.

Har du inte så höga krav på larmet, utan mest vill att det ska tjuta och avskräcka tjuven.. kolla på 2-vägs larmet på samma sida !

Sad Glad

New member
Släng på ett kapell också så skyddar du hojen mot väder och vind och den blir inte lika attraktiv för klåfingriga ungar. Kan du sen koppla kapellet till larmet så är det ju guld värt! Står den dessutom på en innergård så kanske nån hör larmet.

MORR

New member
Hej, det går att köpa via återförsäljare så som tex. http://www.sodermontage.se
dom har även flera andra olika larm. Men spyball är bland dom bättre (och dyrare)
på marknaden. Hade själv ett sådant i min förra hojj. Rekomenderas varmt.

Har du inte så höga krav på larmet, utan mest vill att det ska tjuta och avskräcka tjuven.. kolla på 2-vägs larmet på samma sida !

Tack för tips :)

Nu har jag köpt ABUS Detecto 8000 och sedan planerar jag att kedja fast i husgrunden :rolleyes:

Väntar tills löven kommer innan jag tar fram stora slagborrmaskinen :D

Har funderat lite till här: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1516

Tack återigen

/Tompa :cool:

MORR

New member
Släng på ett kapell också så skyddar du hojen mot väder och vind och den blir inte lika attraktiv för klåfingriga ungar. Kan du sen koppla kapellet till larmet så är det ju guld värt! Står den dessutom på en innergård så kanske nån hör larmet.

Tackar :rolleyes:

Kapell har jag och det ska vara på (förresten ... rostar inte hojen om det är blött :confused: )