Stökigt i målkurvan

powerglide

New member
Jag gick storbanekurs nu i fredags på Knutstorp efter ett uppehåll på ngt år då jag kände att de nio tidigare kurserna (plus några till) satt sig.
Men nu var det dags igen :tummenupp

Det mesta flöt på bra som vanligt förutom att vi var riktigt många anmälda.

En skillnad mot tidigare ggr jag gått storbanekurs var att det fanns inga direkta regler för att passera framförvarande mer än "stjäl inte spåret".

Nåväl. Bara jag hade tre - fyra incidenter där folk antingen gick in framför mig när de passerat inför kurvan eller korsade mitt spår så att jag fick bromsa mer än jag tänkt mig.

Vid ett tillfälle blev det riktigt tajt där en bakomvarande lade sig inte mer än någon halvmeter framför efter passering in i målkurvan och sedan DIREKT börjar bromsa :skrämd
Där var det bara min vana som räddade oss från en kollision :crash

Snälla SMC Skåne, återinför reglerna för passering med förbud på insidan innan och förbud mot passering på utsidan efter en kurva.
I varje fall för de som kör de första stegen och inte fått upp ngn ordentlig vana vid bankörning.

Ytterligare en sak som jag tror skulle minska det lätta kaos som nu förekom är att inte använda termen "omkörning" överhuvudtaget då det i vanlig trafik är associerat med att köra in framför efter passage.

Jag skulle föredra enbart uttrycken spårval, spårbyte och passering/passage används för att undvika att begreppen blandas ihop.

Dvs. det råder omkörningsförbud på hela banan men passering utan att stjäla spåret är ok ;)

Jag var väldigt irriterad ute på banan under första delen av kursdagen och först nu i efterhand så har jag kopplat ihop det med stöket i framför all målkurvan :mad:

Under andra halvan av dagen ökade jag tempot och slapp bort från alla "spån" som stal spår mitt i kurvingångarna :yoparty
Andra halvan av dagen flöt då på mkt bra :)

Jag hoppas att detta är ngt ni tar med er i framtiden.
I övrigt är jag mkt nöjd med dagen.
 
Last edited:

Bränd

New member
Hej Powerglide!

Kul att du kom tillbaks och gick en kurs till hos oss men jättetråkigt att du inte är helt nöjd.
Du har helt rätt i att alla ska informeras om att omkörning inte ska ske på insida i ingång eller på utsida i utgång.
Detta är en information som du/ni borde ha fått, antingen vid ert gemensamma förarmöte på morgonen eller av din instruktör mellan pass 1 och 2.
Egentligen är det ju detsamma som att "skjäla spåret" men vi har för länge sedan kommit på att det behöver förtydligas precis så som du vill ha det.
Ordvalet "omkörning eller passering" är inget vi någonsin har diskuterat, men jag kommer att lyfta frågan, utan att på något sätt lova dig någon ändring. Problemet med ord och värderingen av dem är att olika personer tolkar dem olika.

Tack för en mycket konstruktiv och bra kritik.
Hoppas vi ses snart igen.

Mats Bränd
 

powerglide

New member
Inte när jag drar ifrån värsta puckot direkt inne i målkurvan. Och sedan ser man inte Svart 10 förrän i slutet av målrakan igen där han kommer på insidan och korsar framför nosen till ytterspår IGEN.

Om jag gasar när han bromsar är det inte jag som håller knasigt tempo.
 

Berg

New member
Det hände faktiskt en sån där grej under en dag på Mittsverigebanan för ett par veckor sedan, det var en person som var mycket aggressiv i körningen och det slutade med att han körde in i en annan MC.
Konsekvenserna blev en stukad/bruten arm på han som vart påkörd, och personen som körde aggressivt slutade andas ett tag. Jag vet bara att han klarade sig, dock har jag ingen idé om skadorna.

Jag fick reda på det här av en vän som pratade med några som var på plats. Jag vet inte om det var någonting SMC höll i, men det känns som att det är aktuellt att nämna det ändå...
 

Herr Fuggle

New member
Visst händer det att folk borde plockas av banan men jag ser SMCs kurser lite grann som stressträning också.:tummenupp

De flesta missilerna är ganska lätta att förutse så det är bara att flytta sig, att det inte är tävling eller träning inför tävling har dessa inte förstått. :tomte: Och ju bättre jag blir på att förutse dessa :tomte: :tomte: desto nöjdare blir jag :D

Anpassa sig efter andra är de heller inte bra på så där får jag också träning som är bra när jag lämnar ankdammen Sverige.
"Jag trodde du skulle flytta dig?" Jotack, tur att jag hörde missilen och inte stängde dörren... men att bli :mad: tar bara bort fokus från min egen körning, då blir jag också :tomte:

Visst vore det bra om instruktörerna såg det men det kan vara svårt det också. Jag fick svartflagg på en gokartbana för många år sedan för en instruktör var orolig att jag skulle få en stoppsladd (Fast han sa förståss hajsajda) trots att jag inte fått minsta släpp! En kamrat med inte bara likadan hoj utan också likadana däck kunde glatt sladda runt både fram och bak, lätt okontrollerat, utan reaktion vilket gladde mina kamrater givetvis!;)
 
Top