Stålomspunna bromsslangar

wigge

New member
Har du lite äldre bromsslangar av gummi så är det den bästa investering du kan göra för att få bättre bromsar emhå. Tror jag fick betala 2-300pix extra vid en vanlig service för att byta.

Jag bytte till stålomspunnet fram på min Tenere och fick en oerhört bättre känsla i bromsen. Det första jag gjorde var att känna på den och låste prompt framhjulet :eek:, på asfalt.. (ok, så jag tryckte till ordentligt :eek:) Innan dess så kunde jag trycka in bromshandtaget in till rullen utan att något speciellt hände..

Kan du lufta bromsarna själv kan du oxo byta utan några problem.

/Magnus
 

gundj

New member
Jag gick till Hydroscan och lät dom tillverka nya slangar med dom gamla som mall.
Blev mycket bra och billigare än att köpa pâ postorder. Slutade pâ under tusenlappen för 4 slangar.
Och det är absolut värt det.
Passa pâ och skölj oken genom att trycka bromsvätska baklänges frân luftnippeln innan du monterar nya slangarna.
Fyll sedan systemet baklänges sâ är det mindre luft att kämpa med och du sköljer igenom huvudcylindern oxâ.
 

Leif H..oj

New member
Någon som har erfarenhet?
Bra att ha, ingen mening, priser, byta själv...?

/roffe

Jag lät Peter på Alviks MC byta gummislang mot stålslang och att jag inte gjort detta förut............ fy tusan va bra det blev. Nyper direkt nu å man får träna in en annan fingerkänsla.

Hojen är Suzuki Volusia, 280 kg custom med singelskiva fram, trumma bak.
Kostade med slang och arbete en trehundring ungefär. Gjordes i samband med vinterförvaringen/service.

- Leif
 

sididi

New member
Ska man köra som på original, med splitter, eller en slang till varje ok från bromscylindern?
/roffe
 

Mathias

Active member
Jag ska snart byta till min hoj och då tror jag det är UTAN splitter, Köpte ett kitt för 750:- hos firma i skåne.
 
H

highside

Guest
Någon som har erfarenhet?
Bra att ha, ingen mening, priser, byta själv...?

/roffe

Även kallat "mytomspunna..."
Det är egentligen inte själva "stålomspunningen" som är grejen, utan materialet i slangen (eller hur den är konstruerat).
Orginal gummislangar tappar spänsten efter några år. Vilket gör att de flexar/ger med sig när man trycker på bromsen, och man måste således trycka hårdare för att uppnå samma bromsefekt.
Genom att byta till en slang av stabilare material så får man en mer "distinkt" känsla i hantaget.
 

dalis

New member
Även kallat "mytomspunna..."
Det är egentligen inte själva "stålomspunningen" som är grejen, utan materialet i slangen (eller hur den är konstruerat).
Orginal gummislangar tappar spänsten efter några år. Vilket gör att de flexar/ger med sig när man trycker på bromsen, och man måste således trycka hårdare för att uppnå samma bromsefekt.
Genom att byta till en slang av stabilare material så får man en mer "distinkt" känsla i hantaget.
Ja och då är det väl stålomspunna som gäller???
Var är myten??? Berätta!
 

OH-

Member
Ja och då är det väl stålomspunna som gäller???
Var är myten??? Berätta!

Myt är kanske fel ord? Däremot är det en vanlig missuppfattning att det är det yttre (ganska sladdriga) höljet av ståltråd som gör att dessa slangar vidgar sig så lite, ger så distinkt tryckpunkt och mindre rörelse på bromsgreppet.
Så är det inte, det borde åtminstone vi som meckat med slangar i lösvikt veta. Prestandahöjningen ligger i den styva plastslangen.
 

sididi

New member
Tackar för alla svar!
Köpte slang utan splitter. Vilken skillnad! Mycket bättre känsla och inte lika "långt" handtag :D

/roffe
 

adrian_vg

New member
Det är egentligen inte själva "stålomspunningen" som är grejen, utan materialet i slangen (eller hur den är konstruerat).

Det är väl just vad det är...? Stålomspinningen flaxar ju inget alls, så den håller emot trycket - ingen uppblåsning av själva slangen som med vanlig bromsslang.

Sen är det väl också så att stålomspunna slangar ofta har innerslangar av bättre kvalitet än original oomspunna slangar. Teflon har jag hört att det är, inte säker dock, därav priset jmfm standardslang.
 

Mathias

Active member
Halle lunanes dej då, vilken skillnad. Sen om det just beroddepå att det var stålomspunna eller bara för att de var nya struntar jag i. Men bromsen tar BETYDLIGT bättre.
 

lilleman

New member
Halle lunanes dej då, vilken skillnad. Sen om det just beroddepå att det var stålomspunna eller bara för att de var nya struntar jag i. Men bromsen tar BETYDLIGT bättre.

Jag skruvade dit stålomspunna slangar på frugans gamla cbx 600
dem gamla slangarna flexade rätt så rejält men nu känns det ju nästan som en ny hoj :D

mvh/Roger

det blev en uppskattad julklapp
 
Last edited:
Top