Ställa ventiler Suzuki GSX600F

tomasw

New member
Hej - funderar på att ställa ventiler då det nog är dags.

Tyvärr är det så att de främsta skruvarna på ventilkåpan sitter under ett tvärstag så de går inte att komma åt med vanlig hylsnyckel och således kommer jag inte att komma åt att dra dem med moment om jag tar loss kåpan.

Det går ju att plocka ner hojen totalt, dvs loss med avgassystem och lossa hela motorn från ramen för att komma åt. Det känns lite overkill för att göra service.

Någon som har åsikter/kunskaper:
- Struntar man i att ställa ventiler och vad händer då?
- Tar man loss kåpan med ramen kvar och drar de främre skruvarna på känn?
- Andra påhittiga/kluriga alternativ?

Det var nog tyvärr sådär 10 år sedan ventiljustering gjordes, dock är hojen inte körd mer än kanske 300 mil sedan dess.

Suzuki GSX600F 1988, 8000 mil, helrenoverad för 10 år sedan men inte körd mer än kanske 300 mil sedan dess.

/Tomas

PS Har hojen hängande i taket i ramen utan fram och bakvagn då jag väntar flera veckor på lager... DS
 

påK-en

New member
När jag hade trångt tog jag en blocknyckel, förlängde med en rörstump av lämplig längd, borrade hål intill änden på röret och drog med en fjädervåg (vinkelrätt mot röret), det är bara att räkna ut rätt dragkraft med hjälp av erforderligt moment och momentarm. Fungerade utmärkt för mig.
 

tomasw

New member
När jag hade trångt tog jag en blocknyckel, förlängde med en rörstump av lämplig längd, borrade hål intill änden på röret och drog med en fjädervåg (vinkelrätt mot röret), det är bara att räkna ut rätt dragkraft med hjälp av erforderligt moment och momentarm. Fungerade utmärkt för mig.

Tack det var ju ett enkelt och elegant tips! Nu åker locket av och så skall jag leta fiskvåg eller vad man kan tänkas sälja fjädervågar under för varunamn :)
 

påK-en

New member
Tack det var ju ett enkelt och elegant tips! Nu åker locket av och så skall jag leta fiskvåg eller vad man kan tänkas sälja fjädervågar under för varunamn :)

Jag använde Biltemas fiskvåg, kontrollvägde med vikter till en decimalvåg för säkerhets skull, den stämde rätt bra. Med tanke på priset kan man nog misstänka att kvaliteten är sisådär, så man bör nog kolla i det dragkraftsområde man skall använda så att det inte blir fel.
 

tomasw

New member
Jag använde Biltemas fiskvåg, kontrollvägde med vikter till en decimalvåg för säkerhets skull, den stämde rätt bra. Med tanke på priset kan man nog misstänka att kvaliteten är sisådär, så man bör nog kolla i det dragkraftsområde man skall använda så att det inte blir fel.

Åkte till sportfiskaffären och köpte en 1,5 kilos fjädervåg för 99kr. Kollvägde med ett antal makrillsburkar mot en digital hushållsvåg och justerade in fjädervågen så att den vägde rätt på ca 1,4 kg. Sedan hade jag gängad stång i enmetersbitar liggande. Några buntband att fästa stången på insexnyckeln respektive hylsnyckelskaftet (givetvis två olika sorters skruvar) och vips så hade jag en momentnyckel.

Kuriosa/krångel:
Extra svårt att hitta vinklar då jag har hojen hängande och linorna givetvis kommer lite ivägen när man skall dra :)
Dessutom spärrade krokarna vägen för ventilkåpan så det fick bli lite temporära linor och omkrokning innan kåpan gick att ta loss :)

Otroligt skönt att få det gjort. Nu väntar jag bara på mina lager som jag väntat 4 veckor på så att jag kan sätta ihop fram och bakvagn för att komma ut och köra.
 
Top