Ställa in ljushöjd

Triumph int

New member
Ut och kör på kvällen och lägg dig 20 - 25 m bakom en bil och ställ halvljuset så att det lyser på reg-plåten men inte in i bilen
 

satanicpanic

New member
Måste finnas nått annat knep då jag måste plocka bort "lite grejer" för att komma åt justeringsskruven
 

JoHu

New member
Räkna....bara matte. Anta att lampan centrum är 1 meter från backen. Ljushöjd rekommenderas mellan 1 - 2% fall. Så då är det vettigt att lägga sig kring 1,5%.

Lampans centrum höjd 1 meter = 100 cm
Fall 1,5%
Blir att varje meter från vägg till lampa så ska ljuset falla 1,5 cm.

I exemplet ovan är svaret.
En meter till vägg så skall ljuset vara 98,5 cm.
Är ljuset 2 meter från vägg så skall ljuset vara 97 cm...osv...osv..
 

OH-

Member
Måste finnas nått annat knep då jag måste plocka bort "lite grejer" för att komma åt justeringsskruven

Ge dig ut och kolla under körning ändå. Då ser du t ex att ljuset ligger 2 dm för högt när du ligger på ett visst avstånd.
Ställ dig sen med lyset riktat mot en vägg, på ungefär samma avstånd, och justera.

Att ställa in "matematiskt" fungerar dåligt. Marken måste vara helt plan och hojen belastad precis som när du kör. Även när du kör kommer det att variera en hel del men du får en uppfattning om hur det borde vara i praktiken.
Senast min hoj var inne på service ingick ljusinställning och det blev inget bra alls. Troligen satte dom en liten mager mek på hojen med min fjädringsinställning och då pekade ljuset klart nedåt. Med min lite mer omfångsrika kropp på sadeln däremot så skämdes jag lite på kvällarna för att halvljuset var klart bländande.
 
Top