Ställa bakdämpare "spring preload" - varför och hur?

tomasw

New member
Är på väg att ta ner hela bakpartiet för rengöring och infettning av lager och inser att det går att ställa bakfjäder/dämpare. Dock framgår det inte varför och vilken effekt det åstadkommer.

Det går alltså att sätta en spring preload mellan 172,3 mm och 182,3 mm och standard är 177,3 mm enligt Haynes.

Det är en Suzuki GSX 600F 88 och jag väger 70 kg. Har just beställt nya däck Michelin Pilot Active 110/80-17 fram och 140/80-17 vilket är originaldimension.

Hur skall jag ställa den och vad får det för effekter? Jag är i början av körkarriären och skrapar alltså inte fotpinnar (än)

Jag är intresserad av hur det ändrar köregenskaper och hur jag bör nyttja det.

/Tomas
 

Spiff

New member
Du skall ställa in förspänningen så att du får det häng som rekommenderas i din manual. Effekten är att motorcykeln då kan jobba så som konstruktören tänkte sig. Fjädringen jobbar som mest effektivt, du får den antisquat som du behöver för att inte hojen skall sjunka ihop under acceleration osv. Jag håller på och uppdaterar en blankett som man kan använda för detta. Den är inte riktigt klart än men här är den gamla.
 
Last edited:

OH-

Member
Perfekt setup bygger på att man har kontroll på hur mycket hojen sjunker ihop både med och utan last. Skall detta bli perfekt måste man dels ställa in rätt förspänning, dels ha rätt fjäder och slutligen hela tiden rätt last (ingen skjuts eller semesterpackning). Om du tycker det här låter lite överkurs för en gammal sporttourer så håller jag med.

Nu har ju du turen att väga ungefär vad MC-tillverkarna i Japan vill att vi skall väga så skall du inte köra racing så kan det duga att förspänna så att hojen med dig på sjunker ihop en tredjedel av fjädringsvägen (mätt ifrån helt avlastat bakhjul = i luften). Om du inte vet fjädringsvägen så är 120 mm en vettig gissning, ger 4 cm som riktmärke för hänget.
Med passagerare plus semesterpackning är det max förspänning som gäller, i övrigt olika mellanlägen efter bästa bedömning.

För lite förspänning - fjädringen bottnar i stora gupp, för mycket - bakhjulet tappar greppet mot vägen på "uppstuds" och på väg ner i svackor. Om hojen känns tungstyrd så försök inte jacka upp bakänden med förspänning utan sänk om möjligt framänden istället genom att släppa upp gaffelbenen genom kronorna.

Nu sitter väl förspänningen som vanligt på gamla hojar (med centralfjäderben) väldigt illa till. Försök ändå ställa om när det behövs, annars går hojen väldigt illa och stötdämparen kan förstöras ganska snabbt.
 

SuperRetard

New member
Du skall ställa in förspänningen så att du får det häng som rekommenderas i din manual. Effekten är att motorcykeln då kan jobba så som konstruktören tänkte sig. Fjädringen jobbar som mest effektivt, du får den antisquat som du behöver för att inte hojen skall sjunka ihop under acceleration osv. Jag håller på och uppdaterar en blankett som man kan använda för detta. Den är inte riktigt klart än men här är den gamla.

Kanonbra, om man förstår den.

Vad innebär:
Steg 2 Med förare nertryckt och uppsläppt F2
Steg 3 Med förare upplyft och nersläppt F3

Ångrar mig, läste klart först. Kanonenkelt!


MEN... :

B3+B2 = M4
M4/2 = M5
L1 - M5 = ditt häng bak

Det här blev rörigt. Var kom "M" variabeln in i bilden? Och vad är "L"?
 

tomasw

New member
Tackar för utförliga svar! Inser att det är finlir men likabra att ställa in det så bra det går. Det går enbart att justera bak på min hoj så jag får hoppas att fram är ok. Det lär ju visa sig vid mätning.

Inväntar uppdaterad blankett. Seriöst att använda såpass många mätpunkter att det går att säga om det krävs renovering - stilpoäng! Sen var den kul skriven med de olika rollerna :)

/Tomas
 

Spiff

New member
Tackar för utförliga svar! Inser att det är finlir men likabra att ställa in det så bra det går. Det går enbart att justera bak på min hoj så jag får hoppas att fram är ok. Det lär ju visa sig vid mätning.

Inväntar uppdaterad blankett. Seriöst att använda såpass många mätpunkter att det går att säga om det krävs renovering - stilpoäng! Sen var den kul skriven med de olika rollerna :)

/Tomas

Tack =)
Mät du men den blanketten, det kan ta en stund innan jag får ihop uppdateringen. Men det är viktigt att man låter hojen landa från båda hållen.
Får se om vi får lite tid i sommar när vi är på Kemora så kanske vi kan få Highfidelity att filma hur man gör.
 

Frank S

New member
Sök på Youtube efter "Dave Moss". lägg gärna till sökordet "suspension". Klar, tydlig och pedagogisk förklaring i bild på hur man ställer häng, fast i och för sig så bör man begripa det anglikanska tungomålet något så när. Anglikanska termen för häng är sag.
 

Spiff

New member
Satt och tittade på en tre timmar lång film om det här igår. Två avsnitt av en snubbe som heter Max McAllister. Finns kanske också på youtube eller tpb.

Men det var ett bra tips om Dave Moss =)
Kollat massor om honom nu!
 
Last edited:

Spiff

New member
Sök på Youtube efter "Dave Moss". lägg gärna till sökordet "suspension". Klar, tydlig och pedagogisk förklaring i bild på hur man ställer häng, fast i och för sig så bör man begripa det anglikanska tungomålet något så när. Anglikanska termen för häng är sag.

Hittade faktiskt ingen där han går igenom häng och hur man mäter det, hittade dock massor av filmer där han fixar till folks hojar för $20 =)

EDIT: Hitta en där han mäter och visar vad han gör:
http://www.youtube.com/watch?v=yF86AvK2XVA&feature=related
Men han är inte lika glad som vanligt =)

Hur som så är nästa mätblankett ute på remiss just nu så om någon dag borde den kunna vara klar. Sen tar jag gärna emot kommentarer.
 
Last edited:

Ricken

Member
Hittade faktiskt ingen där han går igenom häng och hur man mäter det, hittade dock massor av filmer där han fixar till folks hojar för $20 =)

EDIT: Hitta en där han mäter och visar vad han gör:
http://www.youtube.com/watch?v=yF86AvK2XVA&feature=related
Men han är inte lika glad som vanligt =)

Hur som så är nästa mätblankett ute på remiss just nu så om någon dag borde den kunna vara klar. Sen tar jag gärna emot kommentarer.
Det finns en film, Suspension for mortals.

Se den.
 
Top