Ställa bakdämpare "spring preload" - varför och hur?

tomasw

New member
Är på väg att ta ner hela bakpartiet för rengöring och infettning av lager och inser att det går att ställa bakfjäder/dämpare. Dock framgår det inte varför och vilken effekt det åstadkommer.

Det går alltså att sätta en spring preload mellan 172,3 mm och 182,3 mm och standard är 177,3 mm enligt Haynes.

Det är en Suzuki GSX 600F 88 och jag väger 70 kg. Har just beställt nya däck Michelin Pilot Active 110/80-17 fram och 140/80-17 vilket är originaldimension.

Hur skall jag ställa den och vad får det för effekter? Jag är i början av körkarriären och skrapar alltså inte fotpinnar (än)

Jag är intresserad av hur det ändrar köregenskaper och hur jag bör nyttja det.

/Tomas
 

Spiff

New member
Du skall ställa in förspänningen så att du får det häng som rekommenderas i din manual. Effekten är att motorcykeln då kan jobba så som konstruktören tänkte sig. Fjädringen jobbar som mest effektivt, du får den antisquat som du behöver för att inte hojen skall sjunka ihop under acceleration osv. Jag håller på och uppdaterar en blankett som man kan använda för detta. Den är inte riktigt klart än men här är den gamla.
 
Last edited:

OH-

Member
Perfekt setup bygger på att man har kontroll på hur mycket hojen sjunker ihop både med och utan last. Skall detta bli perfekt måste man dels ställa in rätt förspänning, dels ha rätt fjäder och slutligen hela tiden rätt last (ingen skjuts eller semesterpackning). Om du tycker det här låter lite överkurs för en gammal sporttourer så håller jag med.

Nu har ju du turen att väga ungefär vad MC-tillverkarna i Japan vill att vi skall väga så skall du inte köra racing så kan det duga att förspänna så att hojen med dig på sjunker ihop en tredjedel av fjädringsvägen (mätt ifrån helt avlastat bakhjul = i luften). Om du inte vet fjädringsvägen så är 120 mm en vettig gissning, ger 4 cm som riktmärke för hänget.